szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A FEOSZ tanácsait mindenkinek érdemes megfogadni, aki repülőre száll.

Egyetlen felelős légitársaság sem teheti meg azt, hogy ne foglalkozzon utasaival, és ne biztosítson valamilyen módon hazajutási lehetőséget a fogyasztóknak – közölte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, reagálva arra, hogy szerdán este magára hagyta Madrid–Budapest járata utasait a fapados légitársaság, miután az Ferihegy helyett a pozsonyi reptéren landolt.

A FEOSZ szerint még az időjárás sem menti fel a légitársaságot. A pórul járt utasoknak pedig jár a kártalanítás, hacsak a cég nem bizonyítja, hogy rendkívüli körülmények léptek fel. Emellett követelhetik a felmerült, észszerű költségeik megtérítését – ilyen például a hazaút árán túl a kifizetett jegyár is.

A szervezet az EU vonatkozó rendeletére hivatkozik, amely meghatározza, milyen jogok illetik meg a légi utasokat. Egy európai bírósági ítéletet idézve a közlemény kiemeli: a három órát meghaladó késést szenvedő utasokat a járattörléssel érintett utasokhoz hasonlóan kártalanítás illeti meg. Járatkésésnek ráadásul ebben az esetben csak azt lehetett volna tekinteni, ha a repülőgép elérte volna végül végső úti célját, ez azonban nem történt meg. Vagyis a FEOSZ szerint ebben az esetben járattörlésről van szó.

Ha egy járatot törölnek, akkor az utasok választhatnak aközött, hogy:

  • a jegyek árát számukra visszatérítik az utazás meg nem tett szakaszára, vagy pedig a már megtett szakaszra vagy szakaszokra is, ha a repülőút a fogyasztó eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy
  • a jegyek átfoglalását számukra biztosítják összehasonlítható szállítási feltételek mellett a végső célállomásra, a lehető legkorábbi időpontra, vagy
  • egy későbbi, olyan időpontra foglalják át a jegyeket, amely a fogyasztónak is megfelel.

Ezek közül az utolsó kettő fel sem merülhetett, és a pozsonyi úti célnak semmi köze Budapesthez, ezért a teljes jegyárat meg kell téríteni a fogyasztóknak!

Ez sem minden még. A járattörléskor jár az ingyenes étkezés, frissítő, továbbá két telefonhívás, faxüzenet vagy e-mail-küldés lehetőségének biztosítása. Nagyon fontos, hogy megőrizzék a fogyasztók azokat a bizonylatokat, amelyeket a vásárláskor kaptak, hiszen ezzel tudják bizonyítani a költségek felmerültét.

A kártalanításhoz való jog is megilleti a fogyasztókat, amely a repülőút távolságától függően 250-600 eurónak megfelelő összeg. Ezt csak akkor ússza meg a légitársaság, ha bizonyítani tudja, hogy rendkívüli körülmény merült fel. (Vagyis ezt a Ryanairnek kell igazolnia, nem az utasnak az ellenkezőjét.)

Sokan autóbusszal vagy taxival jutottak végül haza Budapestre. Mivel káruk keletkezett és a Ryanair nem szállította őket vissza, ezért a hazautazás költségét is meg kell téríteni, amelyekre ismét akkor van mód, ha a fogyasztó megőrzi azt a számlát-nyugtát, amely igazolja a költségek felmerülését – hívja fel a figyelmet a FEOSZ.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!