Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars felszínét pásztázta.","shortLead":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars...","id":"20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52.jpg","index":0,"item":"0b225f9b-ffff-4442-8678-42d8092e51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","timestamp":"2025. február. 04. 10:03","title":"Rejtélyes képződményre bukkant az űrszonda a Mars felszínén, már Elon Muskot is lázba hozta a fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebf381b8-45c1-4e77-acee-9f58923d2dd4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Svájci kutatók szerint hónapokkal fiatalabb lehet a biológiai órája annak, aki rendszeresen visz be a szervezetébe valamilyen omega-3 zsírsavat, de a legjobb, ha D-vitaminnal és testmozgással kombinálja mindezt.","shortLead":"Svájci kutatók szerint hónapokkal fiatalabb lehet a biológiai órája annak, aki rendszeresen visz be a szervezetébe...","id":"20250204_omega-3-zsirsav-etkezes-bevitel-oregedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebf381b8-45c1-4e77-acee-9f58923d2dd4.jpg","index":0,"item":"35d14f85-51a3-4202-a160-9cd7a095cfa3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_omega-3-zsirsav-etkezes-bevitel-oregedes","timestamp":"2025. február. 04. 19:03","title":"Bebizonyították: az öregedés elleni is jók lehetnek az omega-3 zsírsavak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","shortLead":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","id":"20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8.jpg","index":0,"item":"78332502-de9c-417b-9e5a-fd1af2e51830","keywords":null,"link":"/elet/20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","timestamp":"2025. február. 04. 05:01","title":"Miért megy gyorsabban a kapaszkodó, mint a mozgólépcső?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49d0b8f9-4899-44b9-8e44-eba85fc5a288","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Néhány napja a rendőrség még azt mondta, a nő dohányzott, az okozta a tüzet, majd gunyoros stílusban kezdték kioktatni a kommentelőiket. A Patent szerint a nő évekkel ezelőtt hozzájuk fordult, azt állította, hogy férje bántalmazta őt, ő pedig retteg tőle. A rendőrség szerint a volt férj álcázta magát, majd visszatért a lakásba, ahol bántalmazhatta, és felgyújthatta volt feleségét. ","shortLead":"Néhány napja a rendőrség még azt mondta, a nő dohányzott, az okozta a tüzet, majd gunyoros stílusban kezdték kioktatni...","id":"20250204_rendorseg-patent-otodik-kerulet-halalra-egett-lakastuz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49d0b8f9-4899-44b9-8e44-eba85fc5a288.jpg","index":0,"item":"c8cda55d-cceb-458e-91e4-dfe4fd8883bb","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_rendorseg-patent-otodik-kerulet-halalra-egett-lakastuz-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 11:03","title":"Rendőrség: A volt férj ölhette meg az ágyában halálra égett japán nőt a Belvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a02ac06-6e68-4022-a860-56940ab78e01","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen a valaha eladott legdrágább GP autó.","shortLead":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen a valaha eladott legdrágább GP autó.","id":"20250203_uj-rekord-21-milliard-forintert-talalt-gazdara-ez-a-kulonleges-mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a02ac06-6e68-4022-a860-56940ab78e01.jpg","index":0,"item":"c432df71-0f2c-468a-8851-a0a9d7f22e05","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_uj-rekord-21-milliard-forintert-talalt-gazdara-ez-a-kulonleges-mercedes","timestamp":"2025. február. 03. 07:59","title":"Új rekord: 21 milliárd forintért talált gazdára ez a különleges Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f7975e4-e7ff-44f9-b75f-9772ea18627a","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Megjelent a Magyar Nemzeti Bank decemberi hitelkihelyezéseket összesítő statisztikája. Így már pontosan ismert mennyi kölcsönt nyújtottak a bankok tavaly. Brutális rekordok dőltek meg.","shortLead":"Megjelent a Magyar Nemzeti Bank decemberi hitelkihelyezéseket összesítő statisztikája. Így már pontosan ismert mennyi...","id":"20250203_rekordosszegu-lakossagi-hitelek-2024-es-statisztika-mnb-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f7975e4-e7ff-44f9-b75f-9772ea18627a.jpg","index":0,"item":"8e19d417-5914-491f-ba00-803b77ed92a7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_rekordosszegu-lakossagi-hitelek-2024-es-statisztika-mnb-bankmonitor","timestamp":"2025. február. 03. 15:31","title":"Brutális rekordokat döntött meg a lakossági hitelezés 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3a6107b-9859-4744-8dd6-5a3ed7bceb9d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A csatorna azt állítja, hogy csak a január 20-i hétre vonatkozott az ajánlat.","shortLead":"A csatorna azt állítja, hogy csak a január 20-i hétre vonatkozott az ajánlat.","id":"20250203_labdarugas-bajnokok-ligaja-rtl-kozvetites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3a6107b-9859-4744-8dd6-5a3ed7bceb9d.jpg","index":0,"item":"a17095d4-42c5-42fa-8777-8dcf088fa97c","keywords":null,"link":"/elet/20250203_labdarugas-bajnokok-ligaja-rtl-kozvetites","timestamp":"2025. február. 03. 14:55","title":"Az RTL szerint félreértés, hogy az RTL+-on minden BL-meccset élőben közvetítenének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df39f74d-bc17-4082-9b9e-d3b4e8a9d077","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Egynapos informális csúcsot tartottak Brüsszelben az uniós állam- és kormányfők, amelyre meghívták a NATO főtitkárát és a brit miniszterelnököt is. A központi téma a védelem volt.","shortLead":"Egynapos informális csúcsot tartottak Brüsszelben az uniós állam- és kormányfők, amelyre meghívták a NATO főtitkárát és...","id":"20250204_eu-csucs_europai-tanacs_donald-tusk_ursula-von-der-leyen_antonio-costa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df39f74d-bc17-4082-9b9e-d3b4e8a9d077.jpg","index":0,"item":"cbcfadbb-6540-46f0-b5a9-ebf1e9df07b2","keywords":null,"link":"/eurologus/20250204_eu-csucs_europai-tanacs_donald-tusk_ursula-von-der-leyen_antonio-costa","timestamp":"2025. február. 04. 04:00","title":"Egyetértettek az EU-tagállamok a védelmi beruházások növelésében, de azért odaszóltak Trumpnak a brüsszeli csúcson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába is tagadnánk, ha megfog egy reklám, fiziológiai reakcióink lebuktatnak – a "lebuktatásban" rejlő üzleti lehetőségeket igyekszik kihasználni egy magyar startup. A Synetiqnél tudják, miért lett sikeres Kasszás Erzsi, még ha illett is utálni.
A nagypapa a karácsonyfát díszíti a képernyőn. Elég rutint szerezhetett az elmúlt évtizedekben, mert rá se néz a fenyőre, inkább az unokájára tekint, aki viszont a szomszédos asztalt bámulja.
A képernyőn lassan elviselhetetlenné kezd válni a mosolymennyiség, úgyhogy én is inkább félrenézek. A monitor alatt érzékelőhöz használt tappancsok, tisztítóalkohol, az ujjaimon bőrellenállásmérők, a fejemen az agyhullámokat mérő szerkezet, egy másik érzékelő pedig a monitor felől figyeli, merre is jár a tekintetem – mármint ha éppen a videóra figyelek a Synetiq budapesti irodájának laborjában.
Amikor néhány másodperc múlva visszafordulok, már céltudatos sportolókkal nézek farkasszemet, de mire felfognám, mi is az összefüggés a nagypapa és közöttük, már véget is ér a reklámspot, és egy kérdőív következik. Arról kérdeznek, mennyire érzem közel magamhoz a hirdetést és a márkát, és mennyire fogott meg a reklám.
Ki mond igazat?
És itt jön a trükk: a Synetiqnél a kérdésekre adott válaszok inkább valamiféle kontrollként működnek, az igazi információt a spontán fiziológiai reakciók alapján nyerik ki a cég kutatói. A két adat pedig néha köszönőviszonyban sincs egymással.
Kasszás Erzsit például illett utálni, és a márkával kapcsolatban is sokakban él negatív vélemény – ehhez képest a cég mérései azt bizonyították, hogy a nézőket valójában megfogta a reklám, és ez megmutatkozott a reklámozó cég, a CBA forgalmán is, Erzsi első félévében 12 százalékos bevételnövekedést értek el – mondja Ottlik Dávid, a cég alapítója.
A módszer ismerős lehet, igaz, nem annyira a marketingből, mint a bűnüldözésből: hasonló elven működik ugyanis a hazugságvizsgálat, amely azon alapul, hogy hazudozás közben a szimpatikus idegrendszer reakciói felerősödnek, gyorsabban ver a szívünk, izzad a tenyerünk, és ezt a gépek nagyon pontosan ki tudják mutatni.
Reklámhegyek
Nem tilos a dohányzás
A teszten részt vevőket egy külső cég választja ki, nemcsak a vagyoni helyzetüket, de az egészségi állapotukat is felmérik, hiszen a gépi mérésnél nem mindegy, szednek-e olyan gyógyszert, amely befolyásolja a fiziológiájukat. De azt is kérik a résztvevőktől, hogy a vizsgálat előtt közvetlenül ne igyanak kávét, a dohányosoknak pedig azt tanácsolják, szívjanak el egy cigarettát, nehogy emiatt legyenek feszültek a teszt közben.
A filmeket véletlen sorrendben vetítik, ami azért fontos, mivel a később vetített videóknál esetleg az unalom is befolyásolhatja a reakciókat – úgy tapasztalták azonban, hogy a kétszer húsz spotnál még nem veszítik el a türelmüket az alanyok.
A Synetiq módszerében sem a mérés technikája az újdonság: az agyi és tudattalan biológiai folyamatok vizsgálata a marketingben is évtizedek óta ismert, és az utóbbi időben gyakorta alkalmazott módszer is a hirdetőknél. A neuromarketing lényege az, hogy a fogyasztók – netán nézők – döntéseit a tudatosan formált nézeteknél sokkal erősebben befolyásolják a tudattalan, érzelmi reakciók.
Csak ki kell valahogy „nyerni” ezeket a megfelelő kérdések megfogalmazásával, illetve a válaszok és főként a reakciók elemzésével. És itt jön be Ottlik Dávid és csapatának újítása: amíg a neuromarketinggel foglalkozó cégek célzott vizsgálatokat végeznek egy kampányhoz, netán egy márka segítésére, a Synetiq adatbázist épít a reakciókból.
Vagyis ők nem csak egy hirdető – például az említett CBA – reklámját vizsgálják a laborban. A tesztelők ehelyett negyven különböző spotot néznek és értékelnek: „Amikor vizsgálunk egy sörreklámot például, akkor megnézzük mellé az összes többit is, akár éveken keresztül.”
Nem kis adatmennyiségről van szó: hat ágazat aktuális – vagy éppen vetítés előtt álló – spotjait vetítik, ebből képenként akár 8000 adatot tudnak kinyerni – egy másodpercben pedig hatvan kép van. És persze a résztvevők száma is eltér egy célzott kutatástól, hiszen egy tucat fős fókuszcsoporthoz képest itt évente több ezer emberről van szó.
Ottlik Dávid
Synetiq
A tesztelők válaszainak és reakcióinak elemzését pedig hozzáférhetővé teszi a cég az előfizetők számára. Az elemzést különböző algoritmusok alapján végzik.
A titok persze az, hogy – akárcsak egy jó nyomozó a hazugságvizsgálatnál – milyen kérdéseket igyekeznek megválaszolni a kinyert adatok alapján. Ez már szaktudást igényel, de ebben is segít az az adathalom: „régen ennyi adat évtizedek alatt jött volna össze, mi viszont már a mérési eredményeink alapján, gépi tanulásos módszerrel tudjuk továbbfejleszteni” – mondja a Synetiq alapítója.
A technika nem minden
Ötven éve egy marketingguru megalapozhatta a hírnevét azzal, hogy rávezette az ügyfelét arra, érdemes kiskutyával reklámoznia, mert az jó érzéseket kelt a nézőben, és szívesebben vásárolnak mondjuk a mosószeréből. Ezt a szerepet ma már átvehetik a gépek, amelyek az adatok alapján prognosztizálni tudják, egy látvány milyen reakciót válthat ki, vagy például mennyi ideig érdemes mutatni azt a kiskutyát az optimális eredmény elérése érdekében.
A technika azonban nem minden – erre nemrég San Franciscóban ébredt rá a csapat. A Synetiq kevesebb mint négy éve alakult, akkor ketten kezdték, most tizenheten vannak. Ottlik Dávid és csapata egyedüli magyarként bekerült a Google startup-mentorprogramjába is, ennek része volt a hozzáférés a cég felhőszolgáltatásához, valamint két szilícium-völgyi tanulmányút. Itt célzott tanácsadást kaptak: „és ráébredtünk, hogy technikailag mi fejlettek vagyunk, de az üzleti stratégián van még mit javítani”.
Synetiq
„Amikor elkezdtük, arra gondoltam, hogy két-három éven belül én már a Bahamákon leszek egy felfuttatott cég eladása után. Aztán a két-három év alatt odáig jutottunk, hogy lejöttünk a falvédőről” – összegez Dávid, de azt azért hozzáteszi, eddig minden évben exponenciálisan növekedtek: tavaly a csapat létszámát duplázták, az eladott jelentések és ügyfelek számát pedig meg tudták háromszorozni. Saját piacukon a részesedésüket két év alatt egy százalékról 10-re tudták növelni.
Ahhoz azonban, hogy jelentősen növekedni tudjanak, komoly automatizálásra van szükség – teszi hozzá az ügyvezető. „Ha két és fél éve készítettünk egy mérést – akkor még megrendelésre –, a leadásig eltelt két és fél hónap. Most ott tartunk, hogy az adatfelvételnél valós időben felkerül az információ a felhőbe, az ügyfélnél akár perceken belül megjelenhet.” Részben az automatizálás jegyében hagytak fel a filmek elemzésével, de van egy másik, üzletibb érv is: „egy sorozat egy epizódja egy óra, ennyi idő alatt levetítünk negyven reklámot.”
Orbán Viktor éles eszű stratégaként tapint rá mások gyengeségeire az Európai Unióban is. Bármennyire csorbult a jogállamiság Magyarországon, a kormányfő megkerülhetetlen lesz a brüsszeli pénzosztáskor és más döntéseknél is.
Milyen a jó reklám? Vannak örök dolgok, amelyek jól mutatnak: a közeli arcok, vagy az utóbbi időben a mindennapi emberek – mondja Ottlik Dávid. A magyarok reakciói nem nagyon térnek el a régiótól, a YouTube-adatok viszont azt mutatják, van néhány dolog, ami lázba hozzá őket, ha meglátják egy reklámban, például a foci.
„Nem tudjuk ennek az okát, de azt látjuk, hogy így van. De ha a számítógép 48 évnyi nézési idő, 40 millió megtekintés alapján ezt mondja, el kell fogadnunk, hogy vannak olyan mintázatok, amelyeket az emberi tudat nem ért meg” – magyarázza Dávid.
A reakciók trendjeinek követését az is nehezíti, hogy az emberek és a reakciók is változnak. Egy reklám például más hatást gyakorol a bemutatásakor, mint később, ezért is fontos, hogy gyorsan mérjünk, hiszen – mint a Synetiq vezetője fogalmaz – van egy lejárati dátuma. De fordítva is igaz: „Ha valaki egy még nem vetített spotra mondja azt, hogy ismerős neki, az is árulkodik, méghozzá arról, hogy a film nem igazán új.”
És hogy milyen a jövő reklámja? Ottlik Dávid szerint ez a tízmillió dolláros kérdés, azért tippeket adott:
Legyen rövid
Mozgás és releváns tartalom is kell, hiszen egyre magasabb az ingerküszöb
Legyenek arcok, minél közelebbről – ez empátiát ébreszt
És szóljon a célközönségnek.
Ez az, amit az emberek hajlamosak elfelejteni, mikor Kasszás Erzsit kritizálják: hogy az a reklám valójában nem nekik szólt.
Bérelt helye van a neuromarketingnek a jövő meghatározó trendjeiről szóló jóslatokban, amióta az érzelmi hatást kutató irányzat elméletét a kilencvenes években az amerikai Harvard Egyetemen megalkották, majd az utóbbi években a vele foglalkozó cégek gyakorlati tapasztalattal is feltöltötték.
A fogyasztók manipulálása egyre tudományosabb alapokon nyugszik, hála az univerzum talán legkomplexebb struktúrája, az agy folyamatos feltérképezésének. Ennek köszönhetően a neuromarketing is egyre hangosabban követel magának helyet a megszokott befolyásolási technikák között.