Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha az adott cég nem kezeli a káros emberi jogi vagy környezeti hatásokat.","shortLead":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha...","id":"20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db.jpg","index":0,"item":"2ce5432f-f834-4913-8fbf-841c6e4b9432","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","timestamp":"2024. december. 22. 18:50","title":"Katar nem szállít gázt Európába, ha az unió megbírságolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból pedig alig van plusz bevételük. Támogatás hiányában marad az iszap, és tovább drágulnak a magyar halak.","shortLead":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból...","id":"20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f.jpg","index":0,"item":"bdeef0f0-4264-4bfe-a8c2-9e4614caba81","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","timestamp":"2024. december. 21. 14:00","title":"Válságban vannak a magyar halgazdaságok, alig kapnak támogatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Timothy Garton Ash arról írt, hogyan alakulhat az ukrán háború 2025-ben, a Die Welt a NATO jövőjét taglalja, a Financial Times pedig megkereste a pozitívumokat a most záruló évben. Válogatásunk a nemzetközi lapok írásaiból.","shortLead":"Timothy Garton Ash arról írt, hogyan alakulhat az ukrán háború 2025-ben, a Die Welt a NATO jövőjét taglalja...","id":"20241222_Nemzetkozi-lapszemle-kitol-fel-Vlagyimir-Putyin-es-mi-volt-jo-ebben-az-evben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"e93cb862-82f2-486d-bae0-d910b3307a77","keywords":null,"link":"/360/20241222_Nemzetkozi-lapszemle-kitol-fel-Vlagyimir-Putyin-es-mi-volt-jo-ebben-az-evben","timestamp":"2024. december. 22. 10:14","title":"Nemzetközi lapszemle: kitől fél Vlagyimir Putyin és mi volt jó ebben az évben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24d9197e-9f55-43e4-8df3-a74661cffa89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A januárban hivatalba lépő elnök szerint Panama túl magas díjakat szed a csatorna használatért.","shortLead":"A januárban hivatalba lépő elnök szerint Panama túl magas díjakat szed a csatorna használatért.","id":"20241222_donald-trump-usa-egyesult-allamok-panama-csatorna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24d9197e-9f55-43e4-8df3-a74661cffa89.jpg","index":0,"item":"76e140a5-008e-488d-b358-116998e4b65a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_donald-trump-usa-egyesult-allamok-panama-csatorna","timestamp":"2024. december. 22. 09:18","title":"Donald Trump a Panama-csatorna einstandolásával fenyegetőzött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e7fdf92-af2e-4c54-8da0-3d6e91cc6099","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Összeszedtük az év legérdekesebb futball-rekordjait.","shortLead":"Összeszedtük az év legérdekesebb futball-rekordjait.","id":"20241222_futball-labdarugas-real-madrid-rekordok-manchester-city-rodri-izrael-tizenegyesparbaj-veretlensegi-sorozat-varga-barnabas-legidosebb-legfiatalabb-jatekos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e7fdf92-af2e-4c54-8da0-3d6e91cc6099.jpg","index":0,"item":"584e40bd-e94f-4969-a59b-f808d1e4c43d","keywords":null,"link":"/sport/20241222_futball-labdarugas-real-madrid-rekordok-manchester-city-rodri-izrael-tizenegyesparbaj-veretlensegi-sorozat-varga-barnabas-legidosebb-legfiatalabb-jatekos","timestamp":"2024. december. 22. 13:00","title":"Tizenötödször BL-győztes a Real? Kit érdekel, amikor Izraelben villanyoltásig rugdosták a tizenegyeseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33e59e92-fe84-4e1b-9a6b-7ef64baa93e4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Terrorelhárítási Központ is figyeli és elemzi a kockázati tényezőket.","shortLead":"A Terrorelhárítási Központ is figyeli és elemzi a kockázati tényezőket.","id":"20241221_karacsonyo-vasarok-magyarorszag-budapest-fokozott-rendori-jelenlet-terrorelharitasi-kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33e59e92-fe84-4e1b-9a6b-7ef64baa93e4.jpg","index":0,"item":"fbd9d085-3667-4da6-ae2c-e18f04620273","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_karacsonyo-vasarok-magyarorszag-budapest-fokozott-rendori-jelenlet-terrorelharitasi-kozpont","timestamp":"2024. december. 21. 18:32","title":"Fokozzák a rendőri jelenlétet az itthoni karácsonyi vásárokon a magdeburgi gázolás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók tiltakozásához. A szerb főváros főbb csomópontjain két órán át nem lehetett közlekedni. ","shortLead":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók...","id":"20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6.jpg","index":0,"item":"2762e896-5c57-47c7-bda1-b8f33a384846","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","timestamp":"2024. december. 22. 18:13","title":"Több ezren csatlakoztak az egyetemisták tiltakozásához Belgrádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A négy uniós tagállam, Franciaország, Nagy-Britannia, Németország és Spanyolország részvételével működő európai cég a világ második – sőt a pillanatról pillanatra változó adatok szerint néha az első legnagyobb gyártója – a Boeing mellett. Milliárdos jövedelmeket hoz, munkahelyek 10 ezreit biztosítja Európa-szerte, hiszen sok kis cég besszállítóként is az Airbushoz kötődik.
Ennek a sikertörténetnek véget vethet a Brexit, főleg annak a durva változata, ha mindenféle megállapodás nélkül távozik Nagy-Britannia az unióból, és erre van esély. A konkrét veszélyekre az Airbus nemzetközi stratégiai igazgatója, Patrick Castelbajac hívta fel a figyelmet a francia külügyi intézet minapi konferenciáján. Elmondta, hogy nem csak az Airbusról szól a történet, hanem több nemzetközi autógyártó cég, sőt a gyógyszergyárak is hasonló cipőben járnak.
Az ágazati telephelyek azokban az uniós országokban vannak, ahol a legkedvezőbbek a gyártási feltételek, az áruk mozgatása pedig az ellenőrzés nélküli határokon semmilyen gondot nem okoz. Ez még a személyekre, tehát az nemzetközi cégek sok tízezres alkalmazotti állományára is igaz. Az Airbus 14 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Királyságban, brit és nem brit állampolgárokat egyaránt, és ők évente legalább háromszor, de inkább négyszer utaznak valamelyik uniós országba és vissza. Szakmai, üzleti és családi okokból egyaránt. Ez évente 80-100 ezer oda-vissza út. Képzeljük el, ha ezt a mozgást vízumkényszerrel vagy más adminisztratív kontrollokkal akadályozzák, vagy csak lassítják.
Ugyanez a gond az alkatrészekkel is. Egy Airbus géphez átlagosan 2 millió alkatrész kell, ezeket jelenleg Európa több országában gyártják. A motorokhoz szükséges darabok egy része például Németországból kerül Nagy-Britanniába, majd a végső összeszereléshez Franciaországba. Ha visszaáll a határellenőrzés, még annak leggyorsabb változta esetén, amikor egy kamiont csak két percre állítanak meg, nos, még ebben az esetben is óriási gondok adódnak.
Jelenleg a szabad mozgásnak köszönhetően az Airbus naponta három új gépet ad át a megrendelőknek. Ha lelassul az alkatrészellátás, beláthatatlan késések és anyagi veszteségek lesznek. Egyébként a cég már most is stratégiai tartalékkészleteket halmoz fel észak-franciaországi raktárakban. Ez eddig már egymilliárd euróba került. De hány milliárdos lesz a veszteség egy „no deal” Brexit esetén? És még valami: a gépekhez használt alkatrészeket jelenleg az európai repülés biztonsági ügynökség hitelesíti, az ő pecsétjük jelenti a végső biztonsági bizonyítványt. Ez az ügynökség az unió legfelső jogi fóruma, a luxemburgi székhelyű európai bíróság égisze alatt működik. Vagyis vita esetén ez a testület dönt.
De a Brexit brit hívei, és ebben nincsenek egyedül, a pokolba kívánják a luxemburgi bírókat. Ők, mármint az Európa-ellenesek, a „take back control” jelszót skandálják választói közönségüknek. És a maguk szempontjából igazuk van: a „szerezzük vissza az ellenőrzést a saját ügyeink fölött” jelszót például a The Sun bulvárlap 8-10 milliós olvasótábora is megérti, sőt helyesli. Miközben úgy szavazhattak ugyanők a Brexitre, hogy annak fájdalmas gazdasági következményei felett a jelek szerint elsiklottak. De az Airbus stratégiai igazgatója szerint nem a Brexit hívei jelentik a fő gondot, hanem azok a politikusok, akik ezen a hangulati hullámon próbálnak a sikeres közszereplő pózába jutni. Az Airbus hónapok óta adatokkal, statisztikai elemzésekkel és prognózissokkal próbálta arra késztetni a brit politikai elit Brexit-hívő frakcióit, hogy ha már kilépünk, azt a lehető legkisebb károk mellett tegyük. Nem a cégen múlik. (via nouvelobs.com)
Máig kellett volna megegyezni a Brexit feltételeiről, ám ez nem történt meg, így egyre inkább valós az a veszély, hogy a britek jövő márciusban megegyezés nélkül lépnek ki az EU-ból. Ez beláthatatlan következményekkel járhat, a kutyák utazásának akadályoztatásától a fizetések csökkenéséig.