szerző:
HVG

Alaposan felforgatja a munkaerőpiacot az Y generáció, amelynek tagjai már nemcsak attól tartanak, hogy nem találnak munkát, hanem attól is, nehogy olyan helyre kerüljenek, ahol nem érzik majd jól magukat.

A pénz nem minden – még az Y generáció tagjai számára sem. Jellemzően az 1980 és 1994 között születetteket, vagyis a 24–38 éveseket sorolják e körbe. Az ő munkahelyválasztási preferenciáik élén az anyagi juttatás mellett a hosszabb távú perspektíva és az előrelépési lehetőség is előkelő helyen áll – derült ki a HVG Állásbörzét is szervező Frissdiplomás egy korábbi felméréséből. A mai fiatal diplomások gyorsan szeretnének elhelyezkedni, sokat szeretnének keresni, de úgy, hogy a választott környezetben ne nyomásként éljék meg a feladatokat, hanem jó hangulatban töltsék el a munkaidőt.

Az Y generáció tagjai 2020 környékén már a munkavállalók 75 százalékát fogják kitenni, így nem túlzás azt állítani, hogy a mai fiatalok át fogják alakítani a munkaerőpiacot és annak minden szegmensét. Munkát is más szempontok alapján keresnek. Kíváncsiak például, hogy milyen a feedback, azaz a munkahelyi visszajelzés, a munkahelyi csapat összetétele, és sok esetben még arra is rákérdeznek az állásinterjún, hogy van-e lehetőségük több munkakörben kipróbálni magukat.

Sokkal fontosabb nekik a munka és a magánélet egyensúlya, mint túlhajszolt és sok esetben a korai kiégéssel találkozó elődeik számára; hajlandóak keményen dolgozni, de nem a család és a magánélet rovására. Ugyanakkor a munkaadók által eddig nem tapasztalt tulajdonságok sokaságával rendelkeznek: az őket megelőző generáció szemében sokszor törtetőnek tűnnek, hamar beletanulnak az új feladatokba, a vezetői hatalmat, az autokrata vezetést és a kritikát is csak nehezen vagy egyáltalán nem fogadják el. A fiatalok szemében elsősorban a szakmai tudás, és nem a kor vagy a korábban elért eredmények váltanak ki tiszteletet.

Ez a generáció állandóan online, mobiltelefonnal a kézben; őket mondják a digitalizálódó világ bennszülöttjeinek. Nem meglepő, hogy munkát is elsősorban mobilon keresnek. Egyes felmérések szerint ennek a generációnak a 80 százaléka már így vadássza leendő állását, az így elérhető ajánlatokra ugyanis egyetlen gombnyomással jelentkezni is lehet, akár két villamosmegálló között is.

Az álláshirdetések kinézetét is megváltoztatta az Y generáció. Ma már nem elég, ha a képernyőn egymás alatt sorakoznak az információk, előtérbe kerültek a „színes-szagos” álláshirdetések, képekkel, videókkal, gifekkel – a felgyorsult világban, ahol milliónyi digitális impulzus éri a netezőket minden pillanatban, valahogy meg kell ragadni a figyelmet. A 2003-ban indult LinkedIn üzleti közösségi hálózat mellett ma már a Facebook közösségi portál az egyik legnagyobb álláskereső portál is, tematikus csoportokkal, állást kereső és kínáló bejegyzések százaival, fényképként feltöltött önéletrajzokkal, lesben álló fejvadászokkal.

A hr-szakemberek az Y generáció erősségeként emelik ki a nyelvtudást: a mai fiatal diplomások nagy része már úgy érkezik meg a munkaerőpiacra, hogy magabiztosan beszél több nyelvet. Az Y-ok javára írják a dinamizmust, az önbizalmat, a céltudatosságot, a hatékony, pörgő, innovatív hozzáállást és az ehhez kapcsolódó teljesítményorientáltságot is. A mérleg másik serpenyője sem üres: a hr-esek beszámolói szerint kiveszőben a lojalitás, és egyre alacsonyabb a munkahelyen mutatott érzelmi intelligencia.

Hiába sok az újdonság az Y-osok körül, állítják a hr-esek, öt perc alatt kiderül, alkalmasak-e az adott munkára. A sokat emlegetett magabiztosság legtöbbször csak álca, amolyan korosztályos jelenség, de egy dörzsölt szakember hamar átlát a szitán, és ha a magabiztosság mögött nincs tudás, akkor elhúzódhat az álláskeresés. Ezeknek a tényeknek az ismerete hozzájárulhat ahhoz, hogy a fiatal álláskeresők felkészültebben üljenek le állásinterjúra, ha arra kerül a sor.

A szakembereknek a sikeres állásinterjút követő időszakra is van tanácsuk a fiatal pályakezdők számára. Fontos a pontos érkezés – de a pontos távozás már nem annyira. Legalábbis nem percre pontosan, ez ugyanis azt a benyomást keltheti, hogy az illetőnek nem fontos a munkája, kizárólag annyi időt szeretne a munkahelyén tölteni, amiért megfizetik. Jó megoldás lehet elegánsan 5-10 perccel a munkaidő hivatalos vége után felállni.

©

Jó tanács, hogy a fiatal ne csak az állásinterjúig legyen önbizalommal teli, utána is bátran kezdeményezzen, illetve ne csak kritizáljon, megoldási javaslatokat is kínáljon. Végül: a pályakezdők, hiába az Y generáció tagjai, figyeljenek a határidők betartására.

Maguk az Y-osok és a hr-esek véleménye mellett fontos azt is megtudni, mit gondolnak a cégvezetők erről a generációról, hisz mégiscsak ők veszik fel és alkalmazzák a fiatalokat. A digitalizációt a cégvezetők többsége nemcsak lehetőségként, hanem kockázatként éli meg, ami ráadásul alkalmazkodási kényszer is az Y és az utána következő Z generáció előretörése miatt.

Egy vezérigazgató korábban arról írt, a munkaerőhiány arra kényszeríti a cégvezetőket, hogy az egész munkaszervezetet az újabb generációkra szabják, ez azonban megütközést kelt az idősebb munkavállalók körében. De generációs feszültséget szül a technológiaváltás is, hiszen a fiatalok előszeretettel használnák a legújabb, hatékonyságot javító alkalmazásokat, a vezérek viszont a bőrükön érzik, hogy ez az idősebb kollégák körében inkább nyűg, mint előrelépés.

Ideális esetben egy munkahelyen minden generáció együtt dolgozik, mindenkinek alkalmazkodnia kell a másikhoz és a munkahelyi normákhoz. Az Y generáció képviselőinek mások a preferenciáik, más munkamódszereket követnek, másképp kommunikálnak – figyelmeztetnek szakértők, akik szerint a munkahelyi vezetőknek tisztában kell lenniük azzal is, hogy nekik kell kezelniük a különbségből adódó nézeteltéréseket.

A cikk a HVG 2018/37. számában jelent meg.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Macedóniába is betette a lábát a Fidesz-média, és Gruevszkit tolja

Macedóniába is betette a lábát a Fidesz-média, és Gruevszkit tolja

Miniszterelnökség: Macedóniából nem mi hoztuk ki Gruevszkit

Miniszterelnökség: Macedóniából nem mi hoztuk ki Gruevszkit

Veronai tragédia: bujkál a buszsofőr a gyászoló szülők elől

Veronai tragédia: bujkál a buszsofőr a gyászoló szülők elől

Ismeretlen fegyvert tesztelt Észak-Korea

Ismeretlen fegyvert tesztelt Észak-Korea

Megszűnik a Music FM és a Sláger FM

Megszűnik a Music FM és a Sláger FM

Új funkciót építettek a Google Térképbe, könnyebben elérheti a kedvenc helyeit

Új funkciót építettek a Google Térképbe, könnyebben elérheti a kedvenc helyeit