szerző:
Fokasz Oresztész
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Százmilliókat termel évente egy néhány éve indult aprócska magyar cég, amely egy nem mindennapi szegmensben, a helikopter-karbantartásban jeleskedik.

Nem mindig a többségnek van igaza. Száz éve sokan úgy vélték, hogy lehetetlen a levegőnél nehezebb repülő szerkezetet építeni, a Wright fivérek mégis sikerrel jártak. Sokan gondolják azt is, hogy lehetetlen egy sikeres vállalkozást a nulláról felépíteni, ám egy másik testvérpár éppen napjainkban bizonyítja ennek ellenkezőjét. A magyar Oletics fivérek, gyerekkori érdeklődésüket követve, Magyarországon egyedülálló helikopter-karbantartó üzemet hoztak létre.

Az idősebb testvér, Imre volt az úttörő, bár őt nem annyira a szerelés, mint inkább maga a repülés vonzotta. 2004-ben, harmincévesen alapította Fly4Less nevű kft-jét, mindmáig ő vezeti a céget, pilótaként pedig a napi munkából is jócskán kiveszi a részét.

©

Hamar kiderült, hogy szükség lesz egy karbantartó bázisra is; ezen a ponton került a képbe Imre öccse, Péter. Őt a szárnyalásnál jobban érdekelték a gépek, ám mielőtt fejest ugorhatott volna a munkába, meg kellett tanulnia a szakma fortélyait. Ez volt az első komoly akadály, ugyanis Magyarországon jelenleg nem működik teljes körű képzést nyújtó intézmény. Az alapképzés legalább egy év, de ahhoz, hogy a reménybeli szerelőt önállóan is egy igazi forgószárnyasnak akár csak a közelébe engedjék, további minimum három év szakmai gyakorlat szükséges (szakirányú középiskolai tanulmányok nélkül pedig öt évig kell bojtárkodni), valamint külön-külön szakvizsga minden, szerelni kívánt típusra. De nemcsak időigényes, hanem drága is a tanulás. Egy színvonalas alapképzés ára forintban számolva valahol 6 és 10 millió között mozog, beleszámítva a huzamosabb külföldön tartózkodás és az utazás költségeit is. A típusképesítések megszerzésére további milliókat kell kifizetniük a diákoknak, és ugyanez igaz az időnként szükségessé váló továbbképzésekre is. Az engedélyek és a szaktudás meglétét pedig a megfelelő hatóságok rendszeresen ellenőrzik; rengeteg előírásnak kell megfelelni, hiszen a légi közlekedés szabályai rendkívül szigorúak.

A karbantartással foglalkozó Helicontrol Kft.-t Imrének végül 2011-ben sikerült megalapítania, Péter pedig 2013-ban tudta átvenni a céget. A székhely Budapestre, a bázis azonban Vasvárra került. A saját pénzüket is befektették, de bizonyos eszközeiket lízingelniük vagy bérelniük kellett, és kölcsönt is felvettek. Állami forráshoz nem jutottak. A társaság kezdetben a Fly4Less gépeinek szerelésével foglalkozott, de hamar kiderült, hogy az övékén kívül alig akad a kor kívánalmainak megfelelő helikopterjavító műhely vagy egyáltalán karbantartó személyzet Magyarországon, így érkezni kezdtek a külső megrendelések. Még külföldről is: Svájcból, Németországból, Ausztriából. Mivel nemcsak műhely, de helikopter se nagyon van az országban, bőven volt kapacitás a nemzetközi megrendelések teljesítésére. Az alapító úgy becsüli, a magyar forgószárnyasok száma épphogy meghaladhatja a százat, és ezeknek nagyjából a fele lehet állami kézben. Hozzáteszi: ebben semmi meglepő nincsen, az ország földrajzi adottságai miatt alig adódik olyan helyzet, amikor igazán szükség volna helikopterre. A domborzatilag sokkal változatosabb Ausztriában már inkább megéri ez a fajta közlekedés, ezért ott hatszor-nyolcszor annyi helikopter teljesít szolgálatot, mint Magyarországon, noha a szomszédos állam kisebb kiterjedésű.

©

A jelek szerint mégis úgy kellett a karbantartó üzem, mint egy falat kenyér: 2012-ben 28 millió forint árbevételt értek el, majd 2013-ban már 70, 2014-ben pedig 255 milliót. A következő évben kissé visszaesett, 174 millió forintot tett ki a bevétel, 2016-ban és 2017-ben azonban 200 millió környékén stabilizálódott. Veszteséggel soha nem üzemeltek. A cég mára európai szintű tényezővé nőtte ki magát a piacon. Az alapítók eleinte gondoltak arra is, hogy külföldön vállalkozzanak, de végül úgy döntöttek, inkább megpróbálják a nemzetközi munkákat Magyarországra hozni.

A cég most újabb szintlépés előtt állhat, ugyanis a közbeszerzési sikerek is megjöttek. A Helicontrol tavaly októberben nyerte első állami tenderét: 38 millió forint értékben végzett helikopteres szállításokat a Készenléti Rendőrségnek. Az idén a honvédség Eurocoptereinek nagyjavítását is megcsípték több mint 600 millió forintért. S nemrég az övék lett az a keretszerződés is, melynek értelmében maximum 870 millió forint értékben szállíthatnak alkatrészeket a rendőrség egyes amerikai gyártmányú (a legendás Howard Hugheshoz is köthető MD Helicopters által gyártott) helikoptereihez.

Munka a Helicontrol telephelyén. Gyári állapotok
©

Igazán azonban az európai típusok körül érzi otthon magát mind a Helicontrol, mind pedig a Fly4Less gárdája. Leginkább az Airbusokra szakosodtak, a Helicontrol eredetileg azért, mert a Fly4Less már 2007-ben e páneurópai gyártmány mellett tette le a garast az alkatrészek könnyű elérhetősége miatt. Szerencsés egybeesés, hogy utóbb a honvédség is éppen erre a típuscsaládra szavazott: júliusban húsz Airbus H145M beszerzését jelentette be Benkő Tibor miniszter, a pótalkatrészekkel együtt mintegy 100 milliárd forint értékben. A típus még elterjedtebbé válása biztosan nem fog megártani a Helicontrolnak sem.

A cégnél egyébként már most sem nagyon van idő láblógatásra. A helikopteres szolgáltatás erősen szezonális piac, a cégek kora tavasztól késő őszig aktívak. Ilyenkor azért kell a gépeket bütykölni, hogy folyamatosan repülhessenek. A késő ősztől kora tavaszig tartó viszonylagos holtszezonban pedig azért sok a karbantartói munka, mert olyankor a nagyobb javításokat, átépítéseket végeztetik el a szolgáltatók, hogy ezek miatt ne a nyári csúcsban kelljen leállni. A Helicontrolnak ezért aztán egész évben bőven akad munkája.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Adventi irodalmi naptár - december 16.

Adventi irodalmi naptár - december 16.

Bayer Zsolt erős minősítésekkel körítve közölte, jöhetne a békemenet

Bayer Zsolt erős minősítésekkel körítve közölte, jöhetne a békemenet

Elkészült a Brexit-film Benedict Cumberbatch főszereplésével

Elkészült a Brexit-film Benedict Cumberbatch főszereplésével

A bevándorlók mellett tüntettek Rómában

A bevándorlók mellett tüntettek Rómában

Vannak, akik bedőlnek az automatának, amelyből Instagram-követőket lehet vásárolni

Vannak, akik bedőlnek az automatának, amelyből Instagram-követőket lehet vásárolni

BL: United – PSG és Liverpool – Bayern a nyolcaddöntőben

BL: United – PSG és Liverpool – Bayern a nyolcaddöntőben