Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a7cde8f-75b9-4cc4-92ca-9921634856b3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"És nem csak a nőknek kell takarniuk magukat, amikor épp nem úsznak a férfiaknak is kötelező viselni valamit a fürdőruhán felül.","shortLead":"És nem csak a nőknek kell takarniuk magukat, amikor épp nem úsznak a férfiaknak is kötelező viselni valamit...","id":"20250611_Sziriaban-kotelezove-tettek-a-strandon-a-burkinit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a7cde8f-75b9-4cc4-92ca-9921634856b3.jpg","index":0,"item":"8af30377-bb8b-40c3-8faa-b0ceb5959152","keywords":null,"link":"/vilag/20250611_Sziriaban-kotelezove-tettek-a-strandon-a-burkinit","timestamp":"2025. június. 11. 21:29","title":"Szíriában kötelezővé tették a strandon a burkinit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32e24c57-ddac-4249-95ef-e02a68cd1275","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A debreceni lakosság napi vízigényének háromnegyedét fogják elhasználni az ottani gyárak. Nagyrészt szürkevizet, illetve a Tisza vizét használják majd a gyártás során.","shortLead":"A debreceni lakosság napi vízigényének háromnegyedét fogják elhasználni az ottani gyárak. Nagyrészt szürkevizet...","id":"20250611_Ivoviz-helyett-a-Tisza-vizet-hasznalhatjak-a-debreceni-gyarak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32e24c57-ddac-4249-95ef-e02a68cd1275.jpg","index":0,"item":"6c13d33c-72c2-435b-b17d-fad7cba35f92","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_Ivoviz-helyett-a-Tisza-vizet-hasznalhatjak-a-debreceni-gyarak","timestamp":"2025. június. 11. 16:09","title":"Ivóvíz helyett a Tisza vizét használhatják a debreceni gyárak, de ez is komoly gondokat okozhat a jövőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e8e9d86-6c2e-44e7-8389-5691418efb55","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A külsőleg tölthető hibrid új Audi Q5 kétféle teljesítményű hajtáslánccal készül.","shortLead":"A külsőleg tölthető hibrid új Audi Q5 kétféle teljesítményű hajtáslánccal készül.","id":"20250612_100-kilometert-tud-villannyal-a-legujabb-hibrid-audi-q5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e8e9d86-6c2e-44e7-8389-5691418efb55.jpg","index":0,"item":"a6830f24-92e8-4df4-982d-6b749d2712e3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_100-kilometert-tud-villannyal-a-legujabb-hibrid-audi-q5","timestamp":"2025. június. 12. 07:59","title":"100 kilométert tud villannyal a legújabb hibrid Audi Q5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett, hogy ne történjen komolyabb baj.","shortLead":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett...","id":"20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2.jpg","index":0,"item":"845050d6-177a-46a5-98b0-faa96442a75d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","timestamp":"2025. június. 12. 09:03","title":"USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a639efb6-7c84-4742-b342-36f49b385d98","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Lánczi Tamás vezette hivatal szerint a Válasz Online által készített interjúnak már az időzítése sem véletlen.","shortLead":"A Lánczi Tamás vezette hivatal szerint a Válasz Online által készített interjúnak már az időzítése sem véletlen.","id":"20250611_szuverenitasvedelmi-hivatal-ukran-propaganda-zelenszkij-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a639efb6-7c84-4742-b342-36f49b385d98.jpg","index":0,"item":"0f08f68a-5f52-44a3-b544-f746aa78f6a7","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_szuverenitasvedelmi-hivatal-ukran-propaganda-zelenszkij-interju-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 18:02","title":"Működik a Szuverenitásvédelmi Hivatal: kapásból ukrán propagandának minősítették a Zelenszkij-interjút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"053ab50d-fc60-412e-814b-60057b4f9030","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Kártérítési pert is indítanak ellenük, és abban bíznak, hogy mindez visszatartó erőként hat majd.","shortLead":"Kártérítési pert is indítanak ellenük, és abban bíznak, hogy mindez visszatartó erőként hat majd.","id":"20250612_rendetlen-zavaro-utas-ryanair-legitarsasag-buntetes-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/053ab50d-fc60-412e-814b-60057b4f9030.jpg","index":0,"item":"2a780029-beb6-427b-909c-c3450bb97310","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_rendetlen-zavaro-utas-ryanair-legitarsasag-buntetes-karterites","timestamp":"2025. június. 12. 12:45","title":"Pénzbüntetéssel sújtaná a repülőkön rendetlenkedő utasokat a Ryanair","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c2e3a55-3147-4524-8f28-d0ea7941d6a7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök azt mondta a Kossuth rádióban, hogy Volodimir Zelenszkij megfenyegette Magyarországot.","shortLead":"A miniszterelnök azt mondta a Kossuth rádióban, hogy Volodimir Zelenszkij megfenyegette Magyarországot.","id":"20250613_orban-viktor-kossuth-radio-ukrajna-brusszel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c2e3a55-3147-4524-8f28-d0ea7941d6a7.jpg","index":0,"item":"2a5bbf18-de74-4531-a0c0-97f64defa137","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_orban-viktor-kossuth-radio-ukrajna-brusszel-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 07:44","title":"Orbán Viktor: A Tisza és a DK ukránbarát pártok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56211373-b3e1-42a0-9da2-9901e99a5248","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök csapatainak Los Angeles-i bevetése visszaüthet, figyelmeztet a brit lap ma megjelent friss számának vezércikke.","shortLead":"Az amerikai elnök csapatainak Los Angeles-i bevetése visszaüthet, figyelmeztet a brit lap ma megjelent friss számának...","id":"20250613_economist-trump-hadseregnek-los-angeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56211373-b3e1-42a0-9da2-9901e99a5248.jpg","index":0,"item":"006d716d-669e-413a-a17e-fd4e0b6caa41","keywords":null,"link":"/360/20250613_economist-trump-hadseregnek-los-angeles","timestamp":"2025. június. 13. 15:10","title":"Economist: Ez történhet, amikor egy Trump nevű radikális performanszművész egy hadseregnek parancsol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
90 perc alatt New Yorkból Londonba? Hamarosan valósággá válhat
szerző:
hvg.hu
Szólj hozzá!
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Ha 50 éve a Concorde mindössze szélcsatornák és logarlécek segítségével képes volt szuperszonikus repülőt építeni, akkor most miért nem megy? – tette fel a kérdést egy amerikai vállalkozás, a Boom, amely – egy igazi startuphoz híven – azt ígéri, hogy forradalmasítja a légi ipart.
Miközben a világ nagy része az önvezető autók közötti versengéssel van elfoglalva, a háttérben zajlik egy másik közlekedési csata is. Ez pedig nem más, mint a szuperszonikus, avagy a hangsebességnél gyorsabban haladó repülőgépek összecsapása.
A hangsebesség a tengerszinten nagyjából 1200 km/h, és minél magasabbra megyünk, annál alacsonyabb: 11 és 20 ezer méter magasan, ahol az utasszállító gépek repülnek, már csak 1060 km/h. Ezt azonban a mai gépek nemigen érik el, legfőképp azért, mert a lassabb haladás kevesebb üzemanyagot éget, ez pedig létfontosságú a minden centért megküzdő vállalatoknak.
Ugyanakkor, ahogy sok más területet, ezt is meg akarják reformálni a startupok, így az utóbbi időszakban több vállalkozás is létrejött azzal a céllal, hogy szuperszonikus repülőgépeket gyártson. Ilyen például a Hermeus, az alig egy éve létrejött atlantai cég, amelynek a Jeff Bezos féle Blue Origin egyik vezetője is tanácsot ad, vagy két ugyancsak amerikai vetélytársa, a 12 fős luxusgépeket gyártani tervező Aerion Supersonic és a Spike Aerospace.
És van az ötéves, denveri Boom, amelynek vezetője, Blake Scholl egy kockázati tőkebefektetőknek tartott konferencián mutatta be a vállalkozását – amelyről a Techcrunch készített összefoglalót.
Schollnak már volt egy sikeres startupja, a Kima Labs, amelynek eladása után marad annyi ideje, hogy átgondolhassa a következő lépését. „A szuperszonikus repülőgépek már legalább egy évtizede izgalomban tartottak, amikor eldöntöttem, hogy kicsit utánajárok a területnek. Az első dolog az volt, hogy megbizonyosodjak róla, hogy miért nem csinálta meg eddig senki sem. Kiderült, hogy rengeteg fals információ kering a területen. Hogy már nincs hely a szektorban, hogy túl van szabályozva, és hogy csak két társaság van, amely hosszú távú utakra képes utasszállítókat építeni.”
Ez pedig a véleménye szerint sokakat elriaszt attól is, hogy egyáltalán belevágjanak egy ilyen történetbe. Ugyanakkor, ha 50 éve a Concorde mindössze szélcsatornák és logarlécek segítségével képes volt szuperszonikus repülőt építeni, akkor most miért nem megy? Scholl szerint az üzemanyag a kulcs, hiszen manapság túl drága, ami jelentősen szűkíti a lehetőségeket.
Blake Scholl
AFP / Adrian Dennis
„És akkor elkezdtünk számolgatni – amihez egyébként kezdetben főként a Wikipedián találtunk információkat –, hogy mi kellene ahhoz, hogy a technológia megvalósítható legyen. Kiderült, hogy az üzemanyag-fogyasztást kell 30 százalékkal csökkenteni ahhoz a technológiához képest, amit már jó régen kitaláltak. És akkor rájössz, hogy ez nem is lehetetlen. Szóval elkezdtem néhány légi közlekedéssel foglalkozó szakkönyvet olvasni, találkoztam minden fontos emberrel, aki ezen a területen dolgozott, és mondtam nekik, hogy nyugodtan kössenek bele az elméletembe. De senki sem tette, mindenki azt mondta, hogy ez tulajdonképpen működhet. Úgyhogy megalapítottam a céget.”
A technológiai fejlődés a Concorde ideje óta ugyanis nemhogy nem állt le, hanem továbbfejlődött, így már nem alumíniummal, hanem szénszálakkal dolgoznak, szélcsatornák helyett számítógépes szimulációkat használnak, és a korábbi nagyon hangos turbinák helyett jóval halkabb és hatékonyabb hajtóműveket használnak.
A repülőgép formája – talán nem meglelő módon – kicsit a Concorde-ra hasonlít, így a géptest hosszú és vékony, ahogy a szárnyak is a régi klasszikust idézik. A gépen összesen három turbina kap helyet, kettő a szárnyak, egy pedig a farok alatt. A repülőket 55 ülésesre tervezik, Scholl szerint ez az a méret, amit még szinte biztosan meg lehet tölteni utasokkal, és gazdaságosan lehet működtetni. Ugyanakkor arra nem kell számítani, hogy a ma megszokott első osztályhoz hasonlóan szinte teljesen ledönthető ülések lesznek a gépeken, mivel a repülési idő sem lesz 7-9 óra.
És hogy mi kell a sikerhez? Scholl szerint 4 dolog:
kiváló mérnöki munka
kereslet
jó beszállítók
és rengeteg pénz.
Ami viszont hátrány egyelőre, az az, hogy a szuperszonikus repülés nagy hanghatással jár (hangrobbanás, ugye), aminek következtében sok ország kitiltotta a légteréből az ilyen repülőket. Ennek megfelelően az első járatok az óceánokon átívelők lehetnek, mint például a New York–London vagy a San Francisco–Tokió. Az, hogy az első szereplő a Boom lesz-e, azt ma még nem tudni, de az biztos, hogy a denveri vállalkozás 30 gépét már lekötötték több százmillió dollár értékben.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.