Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"314582d2-5968-4908-b68b-e400532f8e5a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányzati plecsniket a webshopokra is ki kell rakni.","shortLead":"A kormányzati plecsniket a webshopokra is ki kell rakni.","id":"20250515_drogeriak-arresstop-rendelet-tajekoztato-tabla-matrica-Magyar-Kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/314582d2-5968-4908-b68b-e400532f8e5a.jpg","index":0,"item":"fa824d81-9cbd-4ee5-ae29-ef1804755c1f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_drogeriak-arresstop-rendelet-tajekoztato-tabla-matrica-Magyar-Kozlony","timestamp":"2025. május. 15. 08:45","title":"Kijött a rendelet arról, hogy a drogériákat is tele kell rakni az árrésstopos tájékoztatókkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cafa7da2-8c90-4e07-ac06-f671e3679a64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Látványos videóval demonstrálta legújabb humanoid robotja képességeit a LimX Dynamics.","shortLead":"Látványos videóval demonstrálta legújabb humanoid robotja képességeit a LimX Dynamics.","id":"20250514_limx_dynamics-cl-3-humanoid-robot-nyujto-gyakorlatok-osszetett-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cafa7da2-8c90-4e07-ac06-f671e3679a64.jpg","index":0,"item":"57e0367b-9892-4de9-85ac-c487c86009fc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_limx_dynamics-cl-3-humanoid-robot-nyujto-gyakorlatok-osszetett-mozgas","timestamp":"2025. május. 14. 16:03","title":"Ezt a kínai robotot is megviseli a sok irodában ülés – így feláll, és elvégez pár nyújtó gyakorlatot (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"894d7e24-5057-4d00-a56e-9e4bdc14d32b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke a terve szerint napi 25-33 kilométeres távolságokat gyalogol majd. Az akcióhoz bárki csatlakozhat, de a határt legfeljebb egy húszfős csoporttal akarják átlépni.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke a terve szerint napi 25-33 kilométeres távolságokat gyalogol majd. Az akcióhoz bárki csatlakozhat...","id":"20250514_Magyar-Peter-gyalogut-Nagyvarad-indulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/894d7e24-5057-4d00-a56e-9e4bdc14d32b.jpg","index":0,"item":"f0deafec-ae4f-4d74-9c17-b0d18a881b31","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Magyar-Peter-gyalogut-Nagyvarad-indulas","timestamp":"2025. május. 14. 11:55","title":"Magyar Péter a Bazilika lépcsőjén aláírta az Orbán ellen tett feljelentést, majd gyalog elindult Nagyváradra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy látszik, ez már elmúlt, hiszen az éjjel azonban benyújtották azt a törvényjavaslatot, amelynek pontosan ez a célja.","shortLead":"Úgy látszik, ez már elmúlt, hiszen az éjjel azonban benyújtották azt a törvényjavaslatot, amelynek pontosan ez a célja.","id":"20250514_Orban-korabban-meg-azt-mondta-hogy-sohasem-hallgattatna-el-azokat-akikkel-nem-ert-egyet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"80df8119-d179-4cfc-bfbd-802e4c307313","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Orban-korabban-meg-azt-mondta-hogy-sohasem-hallgattatna-el-azokat-akikkel-nem-ert-egyet-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 09:25","title":"Emlékszik még arra, amikor Orbán azt mondta, hogy „mi sohasem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat, akik nem értenek egyet velünk\"?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc65aaf0-1158-4ac2-af03-37f4cd91b9f4","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Nem tartja magát lobbistának az ifjabb Donald Trumpot Budapestre invitáló üzletember. ","shortLead":"Nem tartja magát lobbistának az ifjabb Donald Trumpot Budapestre invitáló üzletember. ","id":"20250513_hvg-Aczel-Zoltan-strabag-meghivas-donald-Trump-jr-mini-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc65aaf0-1158-4ac2-af03-37f4cd91b9f4.jpg","index":0,"item":"8d5eee5b-42a9-4bd6-bfb5-5708adaa4b97","keywords":null,"link":"/360/20250513_hvg-Aczel-Zoltan-strabag-meghivas-donald-Trump-jr-mini-interju","timestamp":"2025. május. 13. 15:55","title":"Aczél Zoltán: Nem volt szándékom a Trump-csoporttal üzletelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","shortLead":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","id":"20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8.jpg","index":0,"item":"29638479-d0d9-45cf-bad2-31c7e5252de9","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","timestamp":"2025. május. 15. 07:37","title":"Fordulat Sallai Nóra balesetében: az ügyészség szerint nem a színésznő volt a hibás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd0254c1-1136-48c4-ab41-69f24ee45e5b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nehéz kivívni a fiatalabb generációkhoz tartozók figyelmét és tiszteletét, de nem lehetetlen – a sikerhez egy igazi boomer tanácsait olvashatják.","shortLead":"Nehéz kivívni a fiatalabb generációkhoz tartozók figyelmét és tiszteletét, de nem lehetetlen – a sikerhez egy igazi...","id":"20250515_baby-boomer-eletmod-hatvanas-idosek-generacio-fiatalok-szakadek-technologia-valtozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0254c1-1136-48c4-ab41-69f24ee45e5b.jpg","index":0,"item":"56476e6e-fb09-4b7a-add4-8d56c4f805b3","keywords":null,"link":"/elet/20250515_baby-boomer-eletmod-hatvanas-idosek-generacio-fiatalok-szakadek-technologia-valtozas","timestamp":"2025. május. 15. 06:01","title":"Ettől a nyolc szokástól érdemes elköszönnünk ahhoz, hogy boomerként is jó kapcsolatunk legyen a fiatalokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mindössze két betűt írt ki a miniszterelnök, de rajta kívül senki sem tudja, mire gondolt.","shortLead":"Mindössze két betűt írt ki a miniszterelnök, de rajta kívül senki sem tudja, mire gondolt.","id":"20250515_Rejtelyeset-posztolt-a-Facebookon-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"4203cc40-e5bc-48fa-a23a-b47bfab87dc9","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Rejtelyeset-posztolt-a-Facebookon-Orban-Viktor","timestamp":"2025. május. 15. 08:28","title":"Hajnalban rejtélyeset posztolt a Facebookon Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Válságos évek elé nézhet a világ autóipara, több nagy cég az egyesülésben látja a menekülési útvonalat. Az egyik legnagyobb fúziót most erősítették meg.
A világ negyedik legnagyobb autógyártó vállalata jöhet létre a Fiat Chrysler Automobiles és a PSA egyesülésével – legalábbis ha a cég 41 milliárd eurós tőzsdei értékét nézzük. Ha az eladott autók száma (8,7 millió) vagy az árbevétel (189 milliárd euró) alapján rangsoroljuk a gyártókat, akkor dobogós az új vállalat, csak a Toyota és a Volkswagen van tőle egyelőre elérhetetlen távolságra.
Szerdán a The Wall Street Journal még csak nem megerősített információként írt arról, hogy sikeres lett a tárgyalás a két autóipari óriáscég között, csütörtök reggelre a dpa hírügynökségnek már meg is erősítették, hogy igaz a hír. Ami a részleteket illeti: az FCA és a PSA eddigi tulajdonosai 50-50 százalékos arányban birtokolják majd az új autógyártót, és a pozíciókat is úgy osztják le, hogy egyenlő legyen a két összeolvadó cég súlya. A piacon azért van némi különbség a két vállalat között: ha 2018-ban már egy cégről lett volna szó, akkor az eladott járművek számában 55, árbevételben 61 százalékot adott volna a közösbe az FCA. De az így is egyértelmű, hogy mindkét vállalat jól jár a fúzióval.
Kevés iparág van ma a világon, ahol annyira nem okoz meglepetést a nagy cégek fúziója, mint az autóiparban. Ennek az üzleti stratégiának az egyik leglelkesebb híve a tavaly elhunyt Sergio Marchionne volt, aki 14 éven át vezette a Fiatot. Ő vezényelte le az egyesülést a Chryslerrel, és nem véletlen, hogy a PSA elnöke, Carlos Tavares is őt idézte, amikor még márciusban pletykálni kezdtek a most bejelentett FCA-PSA fúzióról. Marchionne úgy gondolta, el fog jönni az az idő, amikor öt vagy hat nagy autógyártó marad az egész világpiacon.
AFP / MARCO BERTORELLO
Ez azért még messze van, de az FCA és a PSA története is egyesülések sorozatával van tele. Az amerikai Chrysler még 1998-ban fuzionált a német Daimler-Benzzel (amely szintén egy fúzió eredménye, bár a Daimler és a Benz még 1928-ban egyesült), kilenc évig DaimlerChrysler néven futott, majd már a 2007-ben leváló Daimler nélkül, Chrylser LLC-ként 2009-re a teljes összeomlás szélére jutott. A vezetői csődvédelmet kértek, végül az amerikai és a kanadai kormány, illetve a Fiat segítségével menekült meg a vállalat. A Fiat persze nem jóindulatból szállt be az üzletbe: már a csődvédelem kérése előtt szó volt arról, hogy összeolvadhat a két cég, és végül több lépcsőfokban 2014-ig megvalósult a fúzió, Ekkortól nevezik a céget Fiat Chrysler Automobiles-nak.
Az összeolvadások és felvásárlások igazi nagymestere azonban a PSA. A történet még 1974-ben kezdődött, amikor a Peugeot megvásárolta a Citroen részvényeinek 38 százalékát. Ebben a francia kormánynak is nagy szerepe volt: komoly nyomást gyakoroltak a két cégre, nehogy az olajválságnak az legyen a vége, hogy egyszerre két nagy francia autógyár omlik össze. Két éven belül már a Citroen 89,9 százaléka volt a nagy riválisé, így 1976-ban hivatalosan is létrejött a PSA Peugeot Citroen (a PSA betűszó a Peugeot Société Anonyme, azaz Peugeot Részvénytársaság rövidítése). A Chryslerrel már akkor üzleteltek: az amerikai cég összeomlást hozó európai leányvállalatát, a Chrylser Europe-ot 1979-ben jelképes egy dollárért megvásárolták.
AFP / Thomas Samson
A 2008-as világválság utáni útkeresésben úgy gondolták, hogy a legjobb módszer a túlélésre és a fejlődésre a felvásárlás. Ennek egészen mostanáig a legnagyobb lépése az volt, amikor 2017-ben 2,2 milliárd euróért megvették a General Motorstól a veszteséges Opelt és a Vauxhallt. Az Opel több évtized után így ért el 2018-ban először profitot.
Az FCA eközben európai partner után nézett. A vállalat idén májusban gyakorlatilag felajánlotta magát a Renault-nak, egy olyan közös céget hoztak volna létre, mint amely most a PSA-val összejöhet. (A Renault, a Nissan és a Mitsubishi egy bonyolult körbetulajdonlás révén összekapcsolódik, de hivatalosan három különálló cégről van szó.) Csakhogy a 35 milliárd dolláros egyesülési ajánlatot hetekkel később visszavonták. A francia kormány ugyanis, amelynek 15 százalékos részesedése van a Renault-ban, azt kérte, hogy halasszák el a döntést, mert a szakszervezetek ellenzik a megállapodást. Miután ez a terv befuccsolt, a PSA felé fordult a figyelmük.
De mégis miért?
A legfontosabb válasz arra a kérdésre, hogy miért éri meg a cégeknek a fúzió: költséghatékonyság. A két cég hivatalos kommunikációja szerint úgy számolnak, hogy ha teljes lesz az integráció, akkor évente 3,7 milliárd eurót spórolnak meg azzal, hogy két helyen nem végzik ugyanazt az egy munkát – ez majdnem másfélszer annyi, mint a PSA tavalyi teljes profitja. Az FCA számára az lehet még különösen csábító, hogy a PSA autói sokkal környezetkímélőbbek, így aztán ha egybe kell számítani a járművek károsanyag-kibocsátását, sokkal kevesebb büntetést kell fizetnie Európában, mint ha önálló lenne. A PSA így logikusan rosszabbul jár a környezetszennyezés után fizetendő pénzekkel, de őket ezért kárpótolná az, hogy sokkal olcsóbban válthatnák valóra a régi álmot: 1991 után visszatérni az észak-amerikai piacra.
De az, ami történik, egyébként is leginkább előremenekülésnek tűnik. Az autóiparban egyre nagyobb a baj: ahogy azt már összefoglaltuk, az elektromos autók gyártásához kevesebb emberre van szükség, az autómegosztás fenyegeti az autóeladásokat, de a Brexit-káosz és Donald Trump vámháborús fenyegetései is csak növelik a bizonytalanságot. Ráadásul az EU-ban jövőre le kell csökkenteni az eladásra kínált autók 95 százalékánál a szén-dioxid-kibocsátást kilométerenként 120,5-ről 95 grammra, 2021-től minden új autónál ennyi lehet a maximum, 2030-ra pedig további 37,5 százalékos csökkentést kell elérni. A német autógyárak megszorításokkal próbálják kibekkelni a nehéz időket. A BMW-nél több ezres leépítéseket várnak az év végére tervezett költséghatékonysági projekttől, de magyarországi projektjük a hírek szerint halad előre. Magyarországon is érezhetjük azonban a nehézségeket: a Daimler felfüggesztette kecskeméti gyára bővítését. Az Audi ugyan bővít, győri gyárában azonban 1200 fős létszámcsökkentést vezényelnek le.
Egyértelmű, hogy az ötlet Oroszországból jött – három vendégünkkel Kacskovics Mihály Béla beszélgetett a független szervezeteket üldöző törvénytervezetről.