Orbán Ráhel exkluzív vacsorán foglalta el az asztalfői helyet, finoman érzékeltetve, hogy a kormányfő lánya, még ha csak informálisan is, milyen szerepet is tölt be a hazai, immár államilag irányított divatipar életében. A díszes asztaltársaság a Budapest Central European Fashion Week múlt csütörtöki, nem hivatalos, szűk körű megnyitója alkalmából gyűlt össze a Várkert Bazárban.
Emlékezetes, hogy tavaly tavasszal egy hasonló vacsorán Orbán Ráhel a saját telefonján mutatta meg a vendégeknek, hogy elkészült Magyarország új turisztikai márkája, a WOW Hungary, és azzal is eldicsekedett, hogy az ehhez kapcsolódó országimázsfilm elkészítésében tanácsadóként ő is részt vett. A logó pedig már ott díszelgett a múlt hétvégi divatesemény honlapján.
A Fashion Week vacsoráján ugyancsak előkelő helyet kapott Bata-Jakab Zsófia, az ügynökség vezérigazgatója, akit a miniszterelnök lányának barátnőjeként ismernek a szakmában, valamint az állami cég divatipari igazgatója, Forintos-Szűcs Anita. De kiemelt figyelem irányult az ügynökség által lelkesen támogatott fiatal divattervezőre, Abodi Dórára is, aki a cég mentoráltjaként tűnt fel a társaságban.

Noha a Fashion Week exkluzív vacsorájára kevesen voltak hivatalosak, több, a pályán évtizedek óta jelen lévő szakember még a kiállítás hivatalos megnyitójára sem kapott meghívást. Köztük volt például Náray Tamás és Herczeg Zoltán. A kívül rekedtek azt a tanácsot kapták, hogy „szakmai jegyért forduljanak Bata-Jakab Zsófiához”.
Az eseményt immár másodszorra szervezte a Magyar Divat és Design Ügynökség, amely nem sokkal a tavalyi rendezvény előtt alakult meg. A Rogán Antal vezette propagandamininisztérium akkoriban jelentette be, hogy 150 millió forint állami támogatást kap a divatipar, amely pénz utóbb teljes egészében az ügynökségnél landolt. Idén márciusban pedig már 1 milliárd forint állami menázsi jutott a társaságnak. És még nem látszik a vége. A napokban megjelent kormányhatározat értelmében „a nagy növekedési potenciállal rendelkező szakágazatok újabb, kiemelt támogatásra számíthatnak”, köztük a divatipar.
Persze a sok pénz hamar elkölthető, különösen ott, ahol milliós fizetéseket osztogatnak. Az ügynökségnek a HVG közérdekű adatigénylésére adott kimutatásából például kiderült, hogy Orbán Ráhel barátnője, az alig 29 évesen vezérigazgatóvá vált Bata-Jakab Zsófia havi bruttó 1,95 millió forintot keres. Valamivel többet, mint az ügynökséget felügyelő szervezet, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetője, Guller Zoltán, akinek havi bruttó 1,75 millió forint a jussa. Bata-Jakab ráadásul úgy kap ekkora fizetést, hogy hivatalosan mindössze 18 alkalmazottat foglalkoztató céget vezet. Igaz, a „törzsgárdán” felül további közel negyven embert is „mozgat” a cég, ám hogy milyen formában, és ők a munkájukért mennyi pénzt kapnak, nem sikerült megtudni. Korábban arról volt szó, hogy többen közülük a divatipar helyzetéről készülő átfogó kutatásban segédkeznek, de annak eredményeiről a honlap semmit sem árul el.

„A divatot mint olyat, eleve képtelenség államilag támogatni. Egy-egy tervező például közel százmillióból már meg tudja szervezni a minőségi alapanyaggyártást, de a magyar vásárlók nagy része aligha tudja megvásárolni a futtatott márkák termékeit” – mondta a HVG-nek Herczeg Zoltán, aki közel 25 éve van a pályán, ám nemkívánatos személynek számít az immár államilag támogatott divateseményeken. Szerinte problémás, hogy a pénz nagy része olyan látványeseményekre megy, mint a Fashion Week, illetve részben már befutott divattervezőket mentorálnak belőle, hozzásegítve őket, hogy kijussanak külföldi divateseményekre. Az ügynökség egyik eredeti célkitűzése az ifjú, pályakezdő divattervezők támogatása, ami kevéssé érzékelhető. Ezt lennének hivatva szolgálni az akadémiájuk tanfolyamai, amelyek keretében például a divatcég székházában, az Istenhegyi úti villa egyik lakásában ingyenes kerekasztal-beszélgetést szerveztek. Az egyik előadó maga a divatiparért felelős igazgató, Forintos-Szűcs Anita volt.
Forintos-Szűcs Anita – akit forrásaink egyébként jó szakembernek tartanak – korábban maga is részt vett egy divatcég létrehozásában. A International Fashion Promotion Kft.-t időközben az ügynökség üdvöskéjeként is emlegetett Abodi Dóra vette át. A társaság korábban állami támogatást kapott a turisztikai ügynökségtől. Abodinak saját márkája is van, amelyhez a Széchenyi Tőkealap-kezelő nyújtott támogatást. Az „Abodi” brandmenedzsere egyébként ugyanaz a Szűrszabó Péter, aki az állami divatügynökség úgynevezett „design hub” vezetője is. (Az International Fashion Promotion amúgy nemcsak ezt az egy, 60 milliós támogatást kapta. A Hungarofest Nonprofit Kft. 5 millió forintot meghaladó szerződései között bukkantunk rá egy másik megbízásra, amely ugyancsak ennek a cégnek ment. 14,2 millió forint értékben szerződtek velük egy korábbi Fashion Week művészeti koncepciójának kidolgozására, valamint a művészeti tervezési feladatok ellátására.)
Az állami divatügynökség másik két vezetőjéről nem sokat lehet tudni. Olasz Évát, a szervezet „dizájnigazgatóját” az általunk megkérdezett szakemberek nem tudták beazonosítani, ahogy a cég pénzügyi vezetőjét, Sipos Pétert sem. Ezzel kapcsolatban is azon értetlenkedtek, hogy ha már a bőkezű állami támogatás mögé az az „ideológia” társult, hogy „Magyarország Közép-Európa divatfővárosa” lesz, hogyan történhetett meg, hogy az ügynökség legfelső vezetői között – leszámítva Szűcsöt – lényegében senki sincs, aki mögött komoly szakmai múlt, nemzetközi eredmény állna.
Az viszont az idei Fashion Weeken egyértelművé vált, ki viseli a nadrágot a jövőben a magyar divatiparban. Bata-Jakab Zsófia, Forintos-Szűcs Anita és Abodi Dóra például egymás társaságában nézték a Várkert Bazárban megtartott divatbemutatókat. Ahol egy héttel korábban, az Inspiráló Nők estjén szintén tiszteletét tette Orbán Ráhel, illetve Bata-Jakab Zsófia, kiegészülve Rogán Cecíliával.

A miniszterfeleséggel újabban modellként is találkozhat a nagyérdemű: mostanság óriásplakátokon pózolva reklámoz egy alakformáló sportruhákat gyártó divatcéget.