Tetszett a cikk?

Újra kiírják a budapesti libegő átépítésének közbeszerzését. Egy érdeklődő szerint az önkormányzat annyira szűkre szabta a feltételeket, ami már a versenyt korlátozza. Az új libegő két év múlva lehet kész, de még meg kell egyezni a fővárossal, és kormányzati támogatás is kell.

A hegyvidéki önkormányzat visszavonta a zugligeti libegő átépítésére, lecserélésére kiírt közbeszerzést – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Az önkormányzat szerint ez nem jelenti, hogy a beruházás elmaradna, vagy jelentősen változna, a tendert a „közeljövőben” és „megegyező műszaki tartalommal” újra ki fogják írni – közölték a hvg.hu-val. A meghirdetett beszerzést azért vonták vissza, mert sok kiegészítő tájékoztatáskérés érkezett potenciális jelentkezőktől, és jobbnak látták, ha a kérdéseket megválaszolva módosítják a felhívást, és újra kiírják a beszerzést.

Tolószék, kerékpár, lábtartó

Ugyanakkor az elektronikus közbeszerzési rendszerbe feltöltött dokumentumok tanúsága szerint csak egy tájékoztatáskérés érkezett, valaki az árazatlan költségvetést hiányolta, de útba igazították a megfelelő melléklethez.

MTI / Mónus Márton

Érkezett viszont az eljárásban számos kifogás előzetes vitarendezési kérelem formájában. Egy érdeklődő szerint a jelentkezéshez szükséges korábbi referenciamunkák feltételeit annyira szűkre szabták, ami már korlátozza a versenyt, így sérti a közbeszerzési törvényt. Az érdeklődő szerint a feltételeket úgy fogalmazták meg, hogy azok a jelentkező „tudomása szerint” csak egy gyártó termékeire igazak. Vagyis csak olyan cégek tudtak volna jelentkezni, amelyek annak az egy bizonyos gyártónak a kötélpályás felvonóival dolgoztak.

A négy kifogás:

  • „A kiesésgátló [biztonsági kar] lábtartóval rendelkezett” – az érdeklődő szerint a lábtartó lehet különálló elem, nem feltétlenül a kiesésgátló része.
  • Minimum egy függőszék „alkalmas mozgássérült személy tolókocsiban történő szállítására is” – a mozgássérült személyeket máshogy is lehet szállítani, mint a tolókocsiban, például úgy, hogy a tolókocsit egy speciális kosárban helyezik el az utas mögött.
  • A referenciamunka függőszéke „rendelkezett billenthető kerékpártartóval a személyszállító elem oldalán” – a kerékpártartónak nem muszáj billenthetőnek lennie, billenthetőt (az érdeklődő szerint) csak egy gyártó csinál.
  • A kötelek feszítéséért felelős berendezés paramétereit az önkormányzat (az érdeklődő szerint) indokolatlanul szűkre szabottan határozta meg.

Az érdeklődő a fenti kifogásoknak megfelelően kérte a kiírás módosítását, a feltételek átfogalmazását, hogy lazábbak legyenek. Az önkormányzat válaszában jelezte, hogy a módosítás nem releváns, mert a közbeszerzést visszavonja, illetve az első és a harmadik ponttal kapcsolatban azt írta, hogy több gyártó terméke is megfelel a műszaki megoldásnak.

Összesen 3,8 milliárdot szánnak rá

A tender újbóli kiírására visszatérve, az önkormányzat szerint „közel két éven belül” elkészülhet az új libegő – ehhez azt remélik, hogy a sikeres beszerzéssel párhuzamosan megállapodnak a fővárosi önkormányzattal. A libegőt ugyanis jelenleg a BKV üzemelteti, amely a főváros cége.

MTI / Máthé Zoltán

A hegyvidéki önkormányzat egyébként egy ideje már készül a libegő lecserélésére, 2019 elején egyébként még az volt a terv, hogy a felújítást akár már annak az évnek a végén elkezdhetik, és 2020 végére, 2021 elejére készülhetnek el. A beruházás még a kormánytól is függ, az önkormányzat ugyanis támogatási igényt nyújtott be az államhoz a Normafa Park Program keretében az átépítésre – ha a pénzt nem kapja meg, vagy kevesebbet kap, akkor a szerződés nem lép hatályba, még ha a közbeszerzést sikerül is sikeresen lezárni.

Hegyvidék 2020-as költségvetésben 2,35 milliárd forintot irányoztak elő a „libegő és kapcsolódó infrastruktúra felújítása” címszó alatt. Ugyanerre a feladatra a 2019-es büdzsében 3,8 milliárd forint szerepelt, de ezt nyilván nem költötték el, minthogy a beruházás el sem kezdődött. Ha pedig sikerül 2020-ban elkezdeni, a projekt csak 2022-ben zárulhat, szóval ebben az évben nem lesz szükség a teljes fedezetre. Az önkormányzat 2019-ben azt közölte a Privátbankár.hu-val, hogy a 3,8 milliárdot a teljes építési beruházásra fordítják.

Nem csak a libegő lesz új a Normafánál

A most visszavont (és így a hamarosan újra kiírandó) közbeszerzés része a működő libegő bontása (a tervezéstől az engedélyezésen át a munkálatok elvégzéséig), illetve az új libegő felépítése kilenc új tartóoszloppal (szintén a tervezéstől az engedélyezésen át a munkálatok elvégzéséig).

Az új libegő ugyanott fog elhelyezkedni, ahol a mostani, és szintén egyköteles, körforgalmú berendezés lesz. A legnagyobb különbség, hogy négyszemélyes függőszékek lesznek rajta a mostani kétszemélyesek helyett, összesen 80 darab, egymástól szűk 30 méterre elhelyezve.

MTI / Mónus Márton

A libegő valóban megérett az átépítésre, 1969-ben épült, egy évvel később adták át. Azóta két felújítás volt, 1991-ben és 2010-ben.

Arrafelé nem csak a libegő átépítése van terítéken, a Normafa és környéke megújítása, átalakítása évek óta zajlik – a kormány támogatásával, és a lépéseket Karácsony Gergely főpolgármester is támogatja. Legalábbis nagyrészt, 2019 végén a kerület és a főváros összekülönböztek egy fakivágásokkal kialakítandó parkoló ügyében. Végül a kerület kompromisszumos megoldást kínált az eredetileg tervezettnél kisebb parkoló kialakításával. Pokorni Zoltán polgármester és Karácsony Gergely akkor azt nyilatkozták, hogy a libegő átalakításában egyetértenek, illetve abban is, hogy a fogaskerekűt el kellene vinni a Normafáig, javítva a tömegközlekedéssel való elérhetőségét. „Egyetértenek a főpolgármesterrel abban, hogy megszüntessék a természetvédelmi területen a busz- és gépkocsiforgalmat, a védett övezetben lévő erdőterületről kihozzák a parkolót és a buszvégállomást, továbbá, hogy az új parkoló ne legyen nagyobb befogadóképességű a mostaninál” – mondta Pokorni.

A Normafán a járvány miatt bevezetett korlátozások idején, május végén adták át a lebontott Olimpia szálló helyén kialakított parkot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!