Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
A járvány alapból évekkel katapultálta előre az e-kereskedelmet, a legújabb korlátozások pedig épp a Black Friday-jel kezdődő karácsonyi szezonra esnek. Kérdés, a máris túlterhelt futárszolgálatok mennyire fogják bírni az év végi forgalmat.
Ez az év teljesen átírta azt, amit bárki gondolt vagy tervezett az e-kereskedelmi piacon, körülbelül 2-3 évnyi fejlődést éltünk meg a pandémia miatt – mondja a hvg.hu-nak Várkonyi Balázs, az Extreme Digital és az eMAG ügyvezetője.
Az Extreme Digital és az eMAG a folyamatban lévő összeolvadás miatt egyaránt különleges helyzetben vannak. A versenyhivatal 2019 őszén engedélyezte a két e-kereskedő fúzióját, a pandémiás időszak épp akkor kezdődött, amikor belelendültek az átalakításokba. A járvány természetesen átírta kicsit a terveinket, de már folyamatban voltak jelentős fejlesztések – meséli Várkonyi Balázs. A cél az, hogy a két márka összesített forgalma öt év alatt megháromszorozódjon. A már megvalósult fejlesztések keretében megduplázták a raktárkapacitásukat 15 ezer négyzetméterről körülbelül 30 ezer négyzetméterre. Több műszakos működésre álltak át, szeptember óta közel hatvan budapesti helyszínre telepítették saját, Easybox nevű csomagautomatáikat, amelyek feltöltését a cégcsoport tavaly elindított, saját futárszolgálata végzi.
A várt növekedés duplája is meg lehet a korlátozások miatt
„Végig arra készültünk, hogy fejlesztünk, arra nem készültünk, hogy a fejlesztéseink egyből el is érik a kapacitásaik tetejét” – jellemzi a 2020-as helyzetet Várkonyi Balázs. A járvány és az amiatt bevezetett korlátozó intézkedések miatt az e-kereskedelmi forgalmat jelentős hullámok jellemezték.
a lakosság ezért tapasztalhat és fog még tapasztalni olyat, hogy akár nagy multik korlátozzák a házhoz szállítás lehetőségét, a napi online rendelések számát. Ugyanis van egy kapacitás, aminek mondjuk a 30 százalékával tudnak többet teljesíteni, de négyszer annyival többet már nem
– mondja Várkonyi Balázs.
A második járványhullám kezdetekor látszott, hogy az e-kereskedelmi forgalomban újabb kiugrás lesz, várhatóan olyan extrém növekedés, mint amilyen márciusban volt. „A legújabb korlátozó intézkedések bevezetése óta eltelt napokban szemmel látható a különbség.
Éves szinten 20-30 százalékos növekedéssel számoltunk az amúgy is nagyon erős Black Friday szezonunkban – az elmúlt napok számai alapján elképzelhető, hogy ennek a dupláját is el tudjuk majd érni
– pontos becslést Várkonyi Balázs nem szeretne adni, hiszen csak pár nap telt el, ráadásul a Black Friday előtt vagyunk, ami sok vásárlást elszív és arra a napra összpontosít.
A futárszolgálatok már így is túlterheltek
A Black Friday-napokkal gyakorlatilag elkezdődik a karácsonyi szezon, az év végi hajrá a kiskereskedelemben. Nagy kérdés a futárszolgálatok kapacitása, Várkonyi Balázs ezért örül, hogy a saját csomagautomata-hálózat rendelkezésre fog állni.
egy-két futárcég kapott észbe az elmúlt egy-két évben de a nagy többség a kapott terheléshez és a működési módjához képest kicsit alulkapacitálva megy
– véli Várkonyi.
Öröm az ürömben, hogy a külföldi rendelések száma csökkent, a nagy multi futárcégeknek és a Magyar Postának ezért felszabadult némi kapacitása, amit át tudnak csoportosítani a belföldi kiscsomagos piacra.
A nagy háztartási gépek piaca a legproblémásabb, ott nagy gondok lesznek, mert nagyon kevés futárcég képes ezeket a termékeket házhoz szállítani,
az Extreme Digital-eMAG kimondottan ezért fejlesztett saját futárszolgáltatást.
Külön marad az edigital és az eMAG, de jobban összefonódnak
Ami az edigital és az eMAG összeolvadását illeti, Várkonyiék azt látták a rendelkezésükre álló adatokból, hogy a két márkának ugyan van egy jelentős közös halmaza, de sok a külön szegmense. Az Extreme Digital műszaki-elektronikai orientáltságú brand, főleg a nagyvárosi férfiak a közönsége, míg az eMAG a maga 2,5 millió termékével egy óriási piactér, amely gyakorlatilag a teljes kiskereskedelmi célközönséget célozza.
„Mióta a két márkát egy kézből irányítjuk, ezt a különbséget tudjuk domborítani és erősíteni. A két márka meg tudja őrizni a saját identitását, külön utakon tud járni, például külön Black Friday-t tud tartani” – véli Várkonyi Balázs. A távlati, körülbelül kétéves cél az, hogy az eMAG megmarad ernyő-piactérként, az Extreme Digital pedig egy professzionális brandként létezzen-e az ernyőn belül. Egyelőre az átlag fogyasztó nem érezheti, hogy a két márka mögött ugyanaz a cég áll: külön árazást alkalmaznak, külön csapatok irányítják a két márkát. Leginkább a háttérfolyamatokat, a beszerzést, a logisztikát, az ügyfélszolgálatot vonták, vonják össze. „A két márkát nagyon külön tartjuk, külön irodában, sőt külön folyosón ülnek a kollégák, hogy tényleg konkuráljanak egymással, és megmaradjon a két erős piaci brand” – mondja az ügyvezető.
A fogyasztók a jövő évtől kezdhetik érezni, hogy a két márkának van valamiféle kapcsolódása. Ebben az első fázis a csomagautomaták, amelyek már mindkét márkával vannak fémjelezve. A következő körben a csomagátvételt fogják erősíteni, hogy az Extreme Digital boltjaiban át lehessen venni az eMAG-os csomagokat. Továbbá a szervizeket, a szolgáltatásokat sokkal jobban összemossák. Várkonyi szerint az Extreme Digital az ügyfélszolgálati folyamatokban különösen erős, ezen a területen a vásárlók fejében is elkezdik a kapcsolatba hozni a két márkát.
A fizikai bolt inkább marketingeszköz, mint üzlet
Bár az idei évtől mindkét márka hibrid üzleti modellben működik (vagyis a webshop mellett fizikai üzleteket is fenntart), az eMAG esetében a cég stratégiája eltér az Extreme Digitalétól. „Mindenki azt hiszi, hogy az eMAG üzletei hagyományos elektronikai szaküzletek. Pedig nem, ezek valójában márkaismertségi pontok, arra valók, hogy a lojalitást, a márka ismertségét segítsék” – magyarázza Várkonyi Balázs. Nagy offline terjeszkedésre nincs szükség, csupán néhány flagship üzletet szándékoznak nyitni kimondottan frekventált helyeken.
Nem az a legfontosabb, hogy a helyszín átvehetősége jó legyen, hanem hogy sok ember elmenjen előtte.
Ezek az elsődleges szempontok az eMAG-gal való offline terjeszkedésben, emiatt e tevékenységet nem befolyásolják a járvány miatt bevezetett korlátozások. A csomagautomaták és az online terjeszkedés mellett a bolthálózat óriási kibővítésére nincs is szükség – hangsúlyozza Várkonyi Balázs.
Az üzletek persze azon vevők igényeit is szolgálják, akik szeretik a termékeket online kinézni, de fizikai boltban, személyesen vennék meg azokat. Várkonyiék a következő ötéves időszakra előre tekintve azt látják, hogy ez a vásárlóknak továbbra is kelleni fog. Mindennek megfelelően további eMAG-boltokat is nyitnak. Plusz kettő már aláírási fázisban van Budapesten, így a fővárosban összesen négy üzlet lehet, illetve a minap nyílt meg egy Pécsett.
Lengyelország nem jött be
Az eMAG anyacége nemrég jelentette be, hogy kivonul Lengyelországból. A lengyel piacon az eMAG csak a piactér-modelljével volt jelen, a saját kereskedelmét oda nem is vitte. A lengyel piac azonban elég nehéz, van egy erős versenytárs, az Allegró, nagyon hasonló piactér stratégiával.
Voltak célszámok, amiket nem értünk el, és a menedzsment úgy döntött: koncentráljunk oda, ami jól működik
– magyarázza a kivonulás indokait Várkonyi Balázs.
A magyar piacra akarnak koncentrálni, illetve a Magyarországon működő modellt szeretnék elvinni környező országokba, ahol az Extreme Digital már jelen van: „Ha itt végzünk a munka, az összeolvadás nagy részével, akkor el fogunk kezdeni sokkal erősebben terjeszkedni.”
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Mennyivel növekszik egy férfi értéke, ha tizenöt centivel magasabb? Mennyi esélye van párt találnia egy társkeresőn egy kedves, átlagosan kinéző, átlagosan jól kereső nőnek, ha nincs semmi speciális tulajdonsága? Mi a társkeresés beépített kockázata? Egy harminckilenc éves nő még harmincasnak számít? Kritika a Többesélyes szerelem című filmről.