Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Lengyelország beszorult a trumpi, populista-nacionalista Amerika és a liberális demokrácia bajnokának számító Brüsszel közé. Egyre kevesebb idő marad arra, hogy az európai vezetők megoldják azok gondjait, akik hajlamosak felülni a Trump-féle MAGA-mozgalom szirénénekének. A lengyel baloldal Tusk hibái miatt vesztett. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Lengyelország beszorult a trumpi, populista-nacionalista Amerika és a liberális demokrácia bajnokának számító Brüsszel...","id":"20250603_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"3c99adfd-8c4d-4666-bc6f-52d9d7b15f04","keywords":null,"link":"/360/20250603_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 03. 10:49","title":"Die Welt-kommentár: Trump győzött Lengyelországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64e32f02-ab93-4cfd-929d-05ec60a9f1d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jonathan Joss férje jelen volt a színész és az állítása szerint őket melegségük miatt már korábban is támadó szomszédja vitájánál, amely során a szomszéd agyonlőtte Josst, és azt állítja: ezúttal is a homofóbia volt a vita kiváltó oka. A rendőrség szerint nincs bizonyíték homofóbiára.","shortLead":"Jonathan Joss férje jelen volt a színész és az állítása szerint őket melegségük miatt már korábban is támadó szomszédja...","id":"20250603_Homofob-szomszedja-lotte-agyon-a-Varosfejlesztesi-osztaly-szineszet-jonathan-joss","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64e32f02-ab93-4cfd-929d-05ec60a9f1d3.jpg","index":0,"item":"6599cd41-a475-4b1c-8162-3b4256052e4a","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_Homofob-szomszedja-lotte-agyon-a-Varosfejlesztesi-osztaly-szineszet-jonathan-joss","timestamp":"2025. június. 03. 14:15","title":"Homofób szomszédja lőtte agyon a Városfejlesztési osztály színészét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"591adba3-960c-4963-9fb8-d49dc72f2511","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Fehér Ház korábban Jared Isaacmant szerette volna a NASA igazgatói székében látni, Donald Trump azonban bejelentette, nem támogatják tovább a megválasztását. A döntés hátterében Elon Musk állhat.","shortLead":"A Fehér Ház korábban Jared Isaacmant szerette volna a NASA igazgatói székében látni, Donald Trump azonban bejelentette...","id":"20250604_nasa-igazgato-jared-isaacman-tamogatas-feher-haz-donald-trump-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/591adba3-960c-4963-9fb8-d49dc72f2511.jpg","index":0,"item":"1081da33-afc3-4747-8f47-9857f85a90a2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_nasa-igazgato-jared-isaacman-tamogatas-feher-haz-donald-trump-elon-musk","timestamp":"2025. június. 04. 16:33","title":"Nem támogatja tovább Donald Trump az új NASA-igazgató kinevezését, akit mindenki Elon Musk emberének tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dc6269b-d10b-40da-a21a-0c2b2776f86a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az államnak most is szüksége lenne a pénzre, de a külföldi befektetési lehetőségek sokkal jobban fialnak.","shortLead":"Az államnak most is szüksége lenne a pénzre, de a külföldi befektetési lehetőségek sokkal jobban fialnak.","id":"20250603_Mar-a-lakossag-is-inkabb-kulfoldre-menti-a-penzet-az-allampapirok-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc6269b-d10b-40da-a21a-0c2b2776f86a.jpg","index":0,"item":"1de691dd-a3b9-4a03-aa38-19cc0ee96fda","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250603_Mar-a-lakossag-is-inkabb-kulfoldre-menti-a-penzet-az-allampapirok-helyett","timestamp":"2025. június. 03. 09:46","title":"Már a lakosság is inkább külföldre menekíti a pénzét az állampapírok helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5f0ddb6-5bf9-4d04-b7f6-e90e07601181","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"10 százalékkal vannak a nyaralóárak az egy évvel korábbi fölött. A Velencei-tó partján 20 százalékos a drágulás, annyian költöznének oda Budapestről, a Dunakanyar piaca állt csak le a korábbi súlyos túlárazás után.","shortLead":"10 százalékkal vannak a nyaralóárak az egy évvel korábbi fölött. A Velencei-tó partján 20 százalékos a drágulás...","id":"20250604_ingatlan-nyaralo-balaton-velencei-to-dunakanyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5f0ddb6-5bf9-4d04-b7f6-e90e07601181.jpg","index":0,"item":"233d7bd0-675a-4449-8758-4f26b3d0e866","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250604_ingatlan-nyaralo-balaton-velencei-to-dunakanyar","timestamp":"2025. június. 04. 11:47","title":"Méghogy lassul az ingatlanpiac? A nyaralók árai tovább száguldanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec3aaf5d-d569-49bf-9736-7525918059df","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Akinek pedig ez nem tetszik, az „húzzon haza”.","shortLead":"Akinek pedig ez nem tetszik, az „húzzon haza”.","id":"20250603_40-milliardnyi-osztalekot-vett-ki-Meszaros-Lorinc-osszesen-a-cegeibol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec3aaf5d-d569-49bf-9736-7525918059df.jpg","index":0,"item":"961b8b7c-10fb-4a25-8520-3afc24511e9f","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_40-milliardnyi-osztalekot-vett-ki-Meszaros-Lorinc-osszesen-a-cegeibol","timestamp":"2025. június. 03. 07:43","title":"40 milliárdnyi osztalékot vett ki eddig Mészáros Lőrinc összesen a cégeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f09e02a2-e861-41c3-b8de-a0f9ec33253f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Mindössze két hónapra kell egyenruhát húzniuk a fiataloknak, amiért komoly fizetést kapnak. Lehetőség van polgári szolgálatra is, nekik három hónapot kell lehúzniuk.","shortLead":"Mindössze két hónapra kell egyenruhát húzniuk a fiataloknak, amiért komoly fizetést kapnak. Lehetőség van polgári...","id":"20250604_kotelezo-sorkatonai-szolgalat-horvatorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f09e02a2-e861-41c3-b8de-a0f9ec33253f.jpg","index":0,"item":"7c85115c-7f9a-4470-be19-183038c3e692","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_kotelezo-sorkatonai-szolgalat-horvatorszag","timestamp":"2025. június. 04. 13:58","title":"Ismét kötelező lesz ősztől a sorkatonai szolgálat Horvátországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"499a9f88-6ab6-4684-84b0-15771b37777b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár Magyarországon is elérhető a 2-es kupé BMW legpotensebb változata.","shortLead":"Immár Magyarországon is elérhető a 2-es kupé BMW legpotensebb változata.","id":"20250604_dragan-mert-izgalom-magyarorszagon-a-bmw-m2-cs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/499a9f88-6ab6-4684-84b0-15771b37777b.jpg","index":0,"item":"81342a03-0d88-4f2f-a081-61d57ef32bb0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_dragan-mert-izgalom-magyarorszagon-a-bmw-m2-cs","timestamp":"2025. június. 04. 07:59","title":"Drágán mért izgalom: Magyarországon a BMW M2 CS","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság bejelentette, az USA-ban ismét repülhetnek a Boeing 737 MAX gépek. A chicagói központú cég büszkeségének számító MAX-okat az után parancsolták világszerte földre, hogy két balesetben 346 ember vesztette életét. A fő kérdés az maradt, hogy a Covid–19-járvány miatti válság idején ki akar még MAX-ot venni, illetve hogy az utasoknak lesz-e kifogása az ilyen gépekkel szemben.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Az indonéz Lion Air 2018 október 29-ei és az Ethiopian Airlines 2019 március 10-ei katasztrófáját részben az okozta, hogy a Boeing 737 MAX gépek szoftverei tévesen azt jelezték, hogy a repülő orra túl magasan van, így átesés és lezuhanás veszélye fenyeget. Az automatikus rendszerek ezért előre döntötték a gépet, s mire a pilóták rájöttek arra, mi történt, már elkerülhetetlen volt a tragédia és a MAX-ok óriási sebességgel csapódtak a tengerbe, illetve a földbe. Az etióp gép például már a hangsebességnél is gyorsabban zuhant le.
Az Ethiopian Airlines lezuhant Boeing 737 MAX-jának a roncsait vizsgálják szakértők
AFP / TONY KARUMBA
Személyes ellenőrzés
Most az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) vezetője, Steve Dickson – aki szeptemberben maga is kipróbálta a pilótafülkében az egyik MAX-ot – megerősítette, hogy a közel két évig, egészen pontosan 20 hónapig tartó kényszerszünet ideje alatt a Boeing kijavította a szoftver- és egyéb hibákat, és a MAX-ok biztonságosan visszaengedhetőek a forgalomba.
A gép példátlanul szigorú ellenőrzéséken ment át, semmit sem bíztunk a véletlenre”
– mondta újságíróknak Dickson. A bejelentést követően az amerikai pilóták érdekvédelmi szervezete is közölte, úgy vélik, a hibákat megbízhatóan javították ki, és minden kész arra, hogy a MAX-ok visszatérjenek a levegőbe. A légitársaságok is megszólaltak, az amerikai cégek várhatóan a jövő év elejétől kezdve – a pilóták kötelező továbbképzésének befejezése után – fokozatosan állítják be a menetrendbe a gépeket.
Az amerikai döntés után várhatóan a világ többi részén is feloldják a MAX-ok repülési tilalmát – Európában ez az év végén várható – és ezt követően lassan véget érhet a Boeing történetének talán legsúlyosabb válsága. Erre szüksége is van a cégnek, hiszen a földrekényszerítés, a balesetek utáni kártérítések, a hibák kijavítása és az egyéb kiadások eddig legalább húszmilliárd dollárt emésztettek fel, s e mellett az amerikai cég megítélése is jelentősen romlott.
Menet közben ugyanis kiderült, a Boeingnél tudtak arról, hogy a MAX-ok szoftverei távolról sem tökéletesek, viszont mindenképpen siettetni akarták az újgenerációs 737-esek forgalomba állítását. Az sem használt a cég reputációjának, hogy a Boeing nem mondta meg a pilótáknak, hogy az átesés megelőzésére új szoftvert építettek a gépbe, a gyártó ugyanis arra számított, hogy a pilóták maguktól is képesek lesznek használni az új rendszert. A MAX-ok egyébként – hasonlóan a 737-es család korábbi tagjaihoz – eleinte nagyon népszerűek voltak, és a katasztrófák előtt úgy tűnt, a páneurópai Airbus komoly vetélytársat kapott a MAX-okkal.
AFP / Jason Redmond
A Boeing mellett az FAA-t is számos bírálat érte, a kritikák szerint az amerikai légügyi hatóság a megfelelő ellenőrzés nélkül adta meg a MAX-nak a legelső forgalomba állítási engedélyt. Valószínűleg éppen ezért döntött úgy Dickson – az amerikai Delta Airlines egykori pilótája – hogy a szeptemberi próbarepülések során személyesen is ellenőrzi a gépet. „Tetszett, amit láttam. A változtatások után már nem következhetnek be a korábbiakhoz hasonló esetek” – mondta az FAA-vezér, miután Seattle-ben kiszállt a „próbakörre” elvitt MAX-ból.
Megingott bizalom
Az egekbe visszavezető út azonban nem lesz egyszerű.
A bizalomvesztés, valamit a koronavírus-járvány okozta drasztikus forgalom-visszaesés miatt a légitársaságok és a lízingcégek a már leadott rendelések tíz százalékát visszavonták, és a Boeing attól tart, hogy a még érvényes 4102 MAX-megrendelés sem biztos már: a csődközelbe került légitársaságok várhatóan több száz gép megrendelését fogják lemondani vagy elhalasztani.
A Boeingnél jelenleg 450 MAX áll készen az átadásra, ezek felét még az idén eljuttatják a megrendelőkhöz. A menet közben felfüggesztett MAX-gyártás beindítását pedig fokozatosra tervezik, először látni kívánják, hogyan alakulnak a megrendelések. Ez pedig azt jelenti, hogy lassú lesz a MAX-leállás és a járvány okozta visszaesés miatt elbocsátott mintegy 30 ezer alkalmazott visszavétele is: nemcsak a MAX-gyártás állt le ugyanis, visszavettek a 787-es Dreamlinerek gyártási üteméből is.
Légi felvétel forgalomból kivont Boeing 737 Max 8 típusú repülőgépekről a Boeing seattle-i telephelyén 2019. július 21-én
MTI / Gery He
Az is gondot jelenthet, hogy a MAX-ok sajtója annyira rossz volt, hogy valószínűleg ezer számra lesznek olyan utasok, akik – legalábbis egy ideig – nem lesznek hajlandóak felülni a biztonságosnak minősített és minden bizonnyal valóban megbízható gépekre.
Légitársasági források szerint a közvélemény-kutatók sorra készítik az utasok hozzáállását vizsgáló felméréseket, és a gépek üzemeltetői hajlandóak arra, hogy a nagyon aggódók foglalásait más típusú gépekre tegyék át.
A Boeing eközben folyamatosan azt hangsúlyozza, tanult a hibákból. „Ezek az események és a tanulságok átalakították cégünket és még inkább alapvető értékeinkre, a biztonságra, a minőségre és tisztességre összpontosítunk” – üzente a Boeing a potenciális utasoknak.
A légitársaságok közben apró „kozmetikai” trükkökkel is próbálkoznak: a MAX-ok jó részén már nem a „MAX” felirat díszeleg, három betűt több helyen a 737-7, vagy a 737-8 felirat váltotta fel.
Azok után merült fel a kérdés, hogy a VSquare arról írt, létezik egy fideszes vészforgatókönyv, hogy Orbán Viktor helyett valaki más legyen a párt kormányfőjelöltje.