szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A kínai "tüzes víz" a világ legnépszerűbb itala lett.

2700 milliárd jüant vagyis 421 milliárd dollárt ér a tőzsdén a kínai italkirály Kujcsou Mutai, amely megfosztotta világelsőségétől a globális piacon évtizedekig uraló Coca-Colát. Mao elnök kedvenc pálinkáját 300 dollárért mérik ma Kínában, ezért a Costco nyitóbuliját elözönlötték a vásárlók, mert akkor 209 dollárnak megfelelő jüanért juthattak hozzá egy fél literhez a méregdrága és méregerős italból – számolt be a CNN pekingi tudósítója.

Az italnak ráadásul, Kínában szokatlanul magas, 53%-os az alkoholtartalma. A kínaiak általában kevésbé bírják az alkoholt az európaiaknál, ezért a kormányzat ügyel arra, hogy ne kerüljön a piacra túlságosan erős ital. De a Kujcsou Mutai kivételt képez, hiszen mögötte maga Mao elnök állt – meg a kínai vörös hadsereg, amelynek katonái ebből merítettek bátorságot a polgárháború idején.

70%-os növekedés a tőzsdén

A Covid–19-járvány és az elzárások jót tettek a Kujcsou Mutainak, amelynek részvényei rekordokat döntöttek a sanghaji tőzsdén: 2020-ban az árfolyam több mint 70%-kal lett magasabb, így a cég értéke immár meghaladja az 1700 milliárd jüant. Ez azt jelenti, hogy az informatikai cégeken kivül ez a legértékesebb vállalkozás Kínában, egyben sikerült letaszítania trónjáról a Coca-Colát. Pedig utóbbi az egész világon ismerik, miközben a Kujcsou Mutai 97%-ban a hazai piacon értékesíti italait. A külföldi 3% is jórészt a kínai diaszpórát jelenti.

A nemzeti fogadásokon előszeretettel szolgálják fel a Mutai likőrt, még maga Mao rendelkezett úgy, hogy a diplomáciai fogadásokon ez legyen a kínaiak nemzeti itala. Az 53 fokos pálinka ugyanis jelentősen megkönnyíti azt, hogy a különböző nemzetek döntéshozói szót értsenek egymással. Henry Kissinger amerikai külügyminiszter, aki létrehozta a történelmi találkozót Mao Ce-tung és Nixon elnök között Pekingben 1972-ben, később ezt mondta a kínai reformok atyjának, Teng Hsziao-pingnek: "ha elég Mutai likőrt iszunk, akkor bármiben megegyezhetünk".

40 ezer dollár egyetlen palackért

Sokan befektetés céljából vásárolják a Mutai likőrt. A Christie's egyik árverésén a korábban korlátozott számban piacra került likőr egyetlen palackjáért 40 ezer dollárt adtak.

Az ital egy régióról kapta a nevét. Kujcsou Kína eléggé elmaradott tartománya, amelynek ez a leghíresebb terméke. Csakis az a pálinka kaphatja meg a Kujcsou Mutai nevet, melyet ott helyben állítottak elő. Ez érthető módon korlátozza az előállítási lehetőségeket, viszont árnövelő hatása van. Kína nyugati részén Maotai város, a pálinka előállításának központja volt a leggazdagabb települén a szegény tartományban.

A kínaiak veszik és isszák a Kujcsou Mutajt, de tartós világsiker kell ahhoz, hogy egy cég a globális gazdaság csúcsán maradjon – figyelmeztet a CNN a whisky, a vodka vagy épp a pezsgő múltjára hivatkozva. Külföldön a Kujcsou Mutai a Milan futballcsapatával is próbálkozott mint reklámhordozóval, de az erjesztett rizsből és cirokból készült pálinka nem igazán nyerte meg az európaiak tetszését. Még nagyobb probléma lehet, hogy Mao elnök kedvenc pálinkája nem vonzza a fiatalokat sem Kínában. A világ immár legnagyobb italos cégének ezért lépnie kell, ha tartósan meg akarja őrizni trónját, melyről a Coca-Colát taszította le.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!