szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hatalmasra nőtt a Kínából online rendelt csomagok száma Ferihegyen, talán a kormány Kínához dörgölőzésének köszönhetően is. Az innen Európa felé továbbgördülő kiscsomag-özön okozott is káoszt a szállítócégeknél, de már épül a kiszolgáló infrastruktúra. Az üzleti lehetőségre kínai cégek mellett a kormányzattal közeli kapcsolatokat ápoló tőke is rárepült.

Ferihegyen keresztül érkezik Európába és a régióba a Temuról, a Sheinről, az AliExpressről és más online piacterektől rendelt áruk jelentős része, a terminál az e-kereskedelmi áruk egyik legforgalmasabb csomópontja lett a Covid óta – írja a 24.hu. A lap szerint az áruk több mint 95 százaléka többnyire Kínából érkezik és megy is tovább más államokban élő megrendelőkhöz. 

A reptéren több mint 200 ezer tonnányi légiárut kezeltek tavaly, ami 2019-hez képest 50 százalékos növekedés, ehhez képest a globális légiáru-mennyiség átlagosan a 2019-es szinten van. 

A lap iparági forrásra hivatkozva arról ír, hogy hatalmas lobbi állhat az kiugróan magas forgalomnövekedés mögött, sokat nyomhatott a latban, hogy a magyar kormány folyamatosan építette a kapcsolatokat Pekinggel. Főként azután ugrott meg a forgalom, hogy a kínai online kereskedők – mint a Temu és társai – betörtek a vásárlók mindennapjaiba.

A fejleménynek nem örülnek a hazai online kereskedők, de a csomagszállító cégek sem, a kínai feladók ugyanis egyebek mellett olcsón akarnak elaprózott csomagmennyiségeket szállíttatni, és tervezhetetlen velük a logisztika, ugyanis 

egy-egy akciódömpingben akár a megszokott forgalom tízszeresét is ráönthetik a szállítókra.

A csomagkiszállítási káoszról és okairól a hvg.hu is írt részletesen:

A Temu elárasztotta a Packetát, de mikor kapják meg a csomagjukat az ügyfelek?

Nem sok mozgástere van egy futárcégnek egy olyan hatalmas távol-keleti webáruházzal szemben, mint a Temu. A Packeta is inkább csak állja a sarat, és várja, hogy elüljön a népharag, és örül, hogy az iskolakezdési roham után, de még bőven a karácsonyi főszezon előtt derült fény arra, milyen sérülékeny a rendszere.

Vannak azonban olyan vállalkozások, amelyek ráéreztek az olyan crossdocking elosztók központok iránt ébredt igényre, ahol nem raktározzák hanem csak elosztják a csomagokat. Ilyet épít Ecseren a Tiborcz István miniszterelnöki vej érdekeltségében lévő Waberer’s’ International leányvállalata, a WPL-Log Zrt. – ez a fejlesztés a Magyar Postának is jól jöhet –, míg a kínai CECZ csoport Vácon épít logisztikai okosraktárat.

A Postán kívül gyakorlatilag nem maradt magyar szereplő a csomagautomaták piacán

A Foxpost eladása is jelzi, hogy zajlik a konszolidáció a csomagautomaták piacán: a külföldi cégek lassan teljesen kiszorítják a magyar befektetőket.

A Waberer’s másik leányvállalata, a WSZL Kft. révén a teljes körű raktárlogisztikai szolgáltatásokra is ráment, ahol Hernádi Zsolt Mol-vezér is érdekelt az általa alapított, kormányzati kötődésű tőkét mozgató Voyager magántőkealap birtokában lévő Boxy Zrt.-n keresztül. Az ilyen raktárlogisztikával, áruszállítással foglalkozó vállalkozásoknak jelenthet jó üzleti lehetőséget az e-kereskedelemhez köthető boom – írja a lap, amely ugyanakkor megjegyzi, hogy egyelőre nehéz felmérni az ilyen beruházások érdemi nemzetgazdasági hasznát, viszont nem tudni, hogy a kormányzat milyen háttér-megállapodásokat kötött a kínaiakkal.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!