EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Egy tízmilliárdos árbevételű építőipari vállalatot vásárol fel a Duna Aszfalt, amelynek tulajdonosa luxusjachtjairól és repülőgépeiről lett híres.
Megállapodást kötött a Duna Group a brassói székhelyű Euro Strada SRL megvásárlásáról – közölte a Duna Aszfalt Zrt. A befektetés része a vállalat közép-kelet-európai üzletfejlesztési terveinek.
Az Euro Strada a romániai építőipari piac aktív szereplője, a legutóbbi mérlegbeszámolója alapján árbevétele 2023-ban forintba számolva meghaladta a 11 milliárdot, a nettó profitja pedig a félmilliárd forintot.
A cégvásárlás végrehajtásához még szükség van a román hatóságok engedélyére. A Duna Group értékelése szerint a tranzakció a vállalatcsoport regionális középvállalati státuszának az elérését szolgálja.
A Duna Aszfalt cégcsoport a 2010-es évek első felében futott fel, Szijj László Mészáros Lőrinc mellett az Orbán-kormány másik kiválasztottja volt, aki az állami autópálya-építések borsos költségvetésén tudta megalapozni a tőkéjét. A több tucat céget tömörítő csoport zászlóshajója, a Duna Aszfalt egymaga 2014 milliárd forintos forgalmat könyvelt el 2023-ban, amelyen több mint 20 milliárd forint volt az adózott profitja. Bár Szíjj László kevésbé látható a kormányközeli elit eseményein, 2020-ban mindenki megismerte személyét, miután Szijjártó Péter külügyminiszter az ő jachtján nyaralt a koronavírus-járvány közepén, miközben Facebook-posztjaiban úgy állította be, hogy hivatalában dolgozik.
A Duna Aszfalt leányvállalatai között már eddig is volt egy-egy romániai és bulgáriai építőipari cég, több lengyelországi érdekeltség, és még Afrikában is működik egy vállalkozása a csoportnak. Éppen a Kongói Demokratikus Köztársaság és Zambia között építenének 184 kilométernyi autópályát, kérdés azonban, hogy a közelmúltban kirobbant, bár az ország más részén dúló harcok ezt mennyiben befolyásolják.
A Duna Aszfalt exportból származó árbevétele mindenesetre 2023-ban még csak 12 milliárd forint volt. 2024-ben azonban egy újabb jelentős céget vásárolt fel Lengyelországban, a Mota-Engil Central Europe cégcsoportot, amelynek egymagában a 100 milliárd forintot közelíti az éves forgalma.
Az Euro Strada azt közli magáról a LinkedIn-oldalán, hogy egy 20 éve létező városfejlesztő befektetési társaság, amelynek középpontjában az információs technológia áll. Mérnökeinek, kutatóinak, építészeinek a száma meghaladja a 400 főt.
A Duna Aszfalt és konzorciumi társai tavaly nyáron pályáztak az Arad és Nagyvárad közötti autópályára kiírt romániai közbeszerzésen, de nem nyertek. A több etapra bontott sztráda eddigi két szakaszát is egy román–ukrán páros nyerte el: a nagyváradi Precon Transilvania cég és az ukrán Automagistral Pivden nevű vállalat.
A kelet-közép-európai terjeszkedésnek és felvásárlásoknak az is a jelentősége, hogy a környező országokba továbbra is jelentős uniós támogatás áramlik, amelyből így a Duna-csoport is részesülhet.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
Lefékezte a külföldi filmek magyarországi forgatását a kormány, miután az államnak egyre nagyobb kihívás az idecsábított mozgóképes produkciók támogatásának finanszírozása. Szakmai berkekben 100–130 milliárd forint beragadt pénzről beszélnek.
Szoboszlai Dominik a HVG-nek adott portréinterjúban beszélt a kislánya születéséről, a Liverpoolról, a vb-selejtezős esélyekről.
A HVG által leleplezetthez hasonló ügy többet nem fordulhat elő.
Nehéz időszak előtt áll a MÁV és az utazóközönség is.