szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A fogyasztói tudatosság fontosságára figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Duguláselhárítással, közüzemi szolgáltatókkal, online rendelésekkel kapcsolatos kihágásokról is beszámol keddi közleményében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), amely a fogyasztói tudatosság fontosságára hívja fel a figyelmet.

A FEOSZ szerint a legújabb esetek a büntetőjog határait súrolják. Többen jártak úgy duguláselhárítás során, hogy az előre megbeszélt méterenkénti árhoz képest a helyszínen lényegesen nagyobb összeget akartak velük fizettetni, és előfordult, hogy ha vitatták az összeget, a vállalkozók közölték, hogy ha nem fizetnek, akkor telenyomják purhabbal a lefolyót. A szövetség azt javasolja, hogy csak olyan szakembert hívjanak a fogyasztók, aki előre meghatározott áron dolgozik, nemcsak méterenkénti árat mond, hiszen nem tudhatjuk, és nem is tudjuk ellenőrizni, hogy hol van a dugulás. Így elkerülhető a több százezer forintos végösszeg.

Érezhetően nőtt a közüzemi szolgáltatók ügyfélszolgálataival kapcsolatos panaszok száma. A fogyasztók úgy érzik, semmit nem tudnak elintézni, érthetetlen összegű számlákat kapnak, kikapcsolással fenyegetik őket, ami akkor is megtörténik, ha a fogyasztó már fizetett, de ez valamiért nem jelenik meg a szolgáltató számláján. Előfordul az is, hogy már akkor fenyegetnek a kikapcsolással, amikor még le sem járt a fizetési határidő, és a fogyasztó vitatja a számla összegét. A szolgáltatók nem vizsgálják ki határidőben a panaszokat, ide-oda küldözgetik a fogyasztókat, akik nem tudnak felelős személlyel egyeztetni sem írásban, sem szóban, miközben újra és újra ugyanazokat az általános elutasító válaszokat kapják.

A FEOSZ arról is ír, hogy a vállalkozások jelentős része nem tesz eleget szavatossági-jótállási kötelezettségeinek, nem vesznek fel jegyzőkönyvet a fogyasztói kifogásról, nem válaszolnak határidőn belül a panaszokra. A vásárlói igényeket sokszor mondvacsinált indokokkal utasítják el, vagy a gyártóhoz irányítják a fogyasztót.

Az online vásárlások kapcsán egyre többször fordul elő, hogy egy fogyasztó nem rendelt terméket egy adott vállalkozástól, de tévedésből átveszi a csomagot, és ki is fizeti, mert azt gondolja, hogy esetleg valamelyik családtagja rendelte. Utóbb kiderül ugyan, hogy az árut senki nem kérte, a webáruház viszont azt kéri, hogy a fogyasztó saját költségén küldje vissza a csomagot, pedig a visszaküldés költsége ilyen esetben nem terhelheti a fogyasztót. A FEOSZ szerint sürgős állami beavatkozásra van szükség az online kereskedelem területén: első körben minden cégnek bejelentési kötelezettséget kell előírni.

A szövetség többek közt arra figyelmeztet, hogy ha egy honlapon nem találunk cégnevet, vagy gyanús a név és az elérhetőség, onnan ne rendeljünk, keresgéljünk máshol. Azt sem árt megnézni, hogy más oldalakon mennyibe kerül az adott termék, milyen feltételekkel árusítják, és a vásárlói véleményeket is nyugodtan olvasgassuk. Könnyebben tudjuk érvényesíteni a jogainkat, ha egy magyar vállalkozással kell megoldani a problémát, ha nem az EU-ból érkezik a termék és gond van, akkor lényegében búcsút inthetünk a jogaink érvényesítésének.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!