Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártóban, amelyet a magyar állam, illetve a Fidesz-közeli Magyar Vagon kívánt felvásárolni. A felvásárlást a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt nem engedélyezte.
Egy baszk cégekből álló konzorcium megvesz a Talgo spanyol vonatgyártó jelenlegi legnagyobb tulajdonosától, a Pegaso Transportation Internationaltól egy 29,7 százalékos részvénycsomagot – írja a nemzetközi szaksajtó. A konzorcium tagja a Clerbil, amely a Sidenor acélgyártó tulajdonosa, valamint pénzügyi szervezetek: a Finkatze Kapitala Finkatuz, a BBK alapítvány és a Vital alapítvány.
A Pegasónak jelenleg 40 százalékos részesedése van a Talgóban, amely így alig több, mint 10 százalékra olvadna. A vevő konzorcium már korábban bejelentette, hogy nem kíván 30 százalékot elérő vagy annál nagyobb részesedést szerezni a Talgóban, mivel akkor a tranzakció bonyolultabb eljárás alá kerülne, mint tulajdonosváltás.
A spanyol vonatgyártó évek óta próbál befektetőt szerezni. A legkomolyabb vevőjelölt eddig a Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter által gründolt Magyar Vagon (Ganz-Mavag) volt, állami támogatással, az állam ugyanis 45 százalékos részesedést szerzett a Talgo felvásárlására létrehozott projektcégben, illetve az állami Exim külkereskedelmi bank hitellel támogatta a tranzakciót.
A spanyol kormány tavaly ősszel utasította el, hogy a magyar vállalat felvásárolja a Talgót
– erre azért volt lehetősége, mert a vonatgyártó stratégiailag kiemelt vállalatnak számít. Madrid azért nem engedélyezte a Ganz-Mavag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, mert „a vizsgálatok során megállapításra került, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna”.
A spanyol kormány a kezdetektől ódzkodott attól, hogy magyar kézbe menjen át a kiemelt fontosságú üzem, amelynek érzékeny információkhoz van hozzáférése. A spanyolok tehát húzták az időt, az ottani tőzsdefelügyelet (CNMV) többször is további dokumentumok beadására kötelezte a magyarokat, emellett pedig az eredeti határidőt is többször módosították annak reményében, hogy új ajánlattevő jelentkezik be a vonatgyártóért.
A pletykák szerint a spanyolokat elsősorban a magyar fél orosz kapcsolatai zavarták.
Egyrészt állami szinten, a magyar kormány nyilvánvalóan közeli és baráti viszonyt ápol Moszkvával. Másrészt vállalati szinten: a Magyar Vagon-csoport eredetileg orosz–magyar vegyes vállalkozásként született. A magyar és az orosz állam közösen hozták össze a projekt mögé az egyiptomi vasúttársaság nagy, egymilliárd eurós megrendelését.
A nagy egyiptomi megrendelést az orosz és a magyar fél koprodukcióban kezdte el teljesíteni. Az orosz Transzmasholding Ukrajna megtámadása után szállt ki – máig nem tudni, milyen feltételekkel. És nem távoztak üres kézzel, a kocsikat ugyan a Magyar Vagon egymaga gyártja és szállítja le, de az egyiptomi vasúttársaság és a Transzmasholding 2023 elején szerződött a leszállított és még leszállítandó kocsik szervizelésének 12 évig tartó támogatásáról, alkatrészellátásáról, továbbá egy üzemcsarnok kialakításáról Kairó külvárosában.
A spanyolokat alighanem zavarta, hogy a Mavag tulajdonosi háttere nem transzparens.
Olyannyira nem, hogy a projektcég MaVag Europe igazgatósági elnöke, Bacsa György a Financial Timesnak az ügylet kútba esését követően adott interjúban sem volt hajlandó megnevezni a végső tulajdonosokat. Azt hangoztatva, hogy a teljes tulajdonosi listát elküldték a spanyol hatóságoknak.
A MaVag-csoportot alkotó cégháló bonyolult, az egyik fő tulajdonos a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor András, a másik a Molhoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Solva II. magántőkealap. Hiába fedte fel a végső tulajdonosait a spanyoloknak a MaVag Europe, ez a jövőre nézve semmit sem garantál, hiszen a magántőkealapok átláthatatlanok. Hivatalosan csak annyit lehet tudni róluk, mely alapkezelő kezeli őket – leginkább ebből lehet arra következtetni, kinek a vagyona van bennük, de ez nem szükségszerű. Bacsa György nem mellesleg a Mol ügyvezető igazgatója.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.