Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hegyi Zsolt szerint sorompóhiba okozta a problémát a szakaszon, amelyet 10 éve újítottak fel.","shortLead":"Hegyi Zsolt szerint sorompóhiba okozta a problémát a szakaszon, amelyet 10 éve újítottak fel.","id":"20250607_azonnali-vizsgalatot-rendelt-el-a-MAV-vezer-miutan-osszeomlott-a-balatoni-vonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"b06ccd60-4cf9-4fcd-b41d-595daacf66cf","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_azonnali-vizsgalatot-rendelt-el-a-MAV-vezer-miutan-osszeomlott-a-balatoni-vonal","timestamp":"2025. június. 07. 15:04","title":"„Nem elfogadható” – azonnali vizsgálatot rendelt el a MÁV-vezér, miután összeomlott a balatoni vasútvonal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f936646a-d303-41fc-bea0-154445a5a944","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több más kritikus hangvételű poszt azonban jelenleg is itt figyel az X-en.","shortLead":"Több más kritikus hangvételű poszt azonban jelenleg is itt figyel az X-en.","id":"20250607_Eltunt-Elon-Musk-posztja-amelyben-azt-sugallta-Trumpnak-koze-van-az-Epstein-aktakhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f936646a-d303-41fc-bea0-154445a5a944.jpg","index":0,"item":"1787958e-556a-4cdf-8d44-2515aa770c3e","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Eltunt-Elon-Musk-posztja-amelyben-azt-sugallta-Trumpnak-koze-van-az-Epstein-aktakhoz","timestamp":"2025. június. 07. 21:17","title":"Eltűnt Elon Musk posztja, amelyben azt sugallta, Trumpnak köze van az Epstein-aktákhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"562853d1-75e3-4a21-9340-870dc125a17f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A MÁV-vezér szerint késő estére rendbe hozták a meghibásodott sorompót, de „valami biztosan nincs rendben”, ha fél napig tartott.","shortLead":"A MÁV-vezér szerint késő estére rendbe hozták a meghibásodott sorompót, de „valami biztosan nincs rendben”, ha fél...","id":"20250608_mav-balatoni-fovonal-vasuti-kozlekedes-vonat-busz-hegyi-zsolt-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/562853d1-75e3-4a21-9340-870dc125a17f.jpg","index":0,"item":"39e79641-83f0-4b92-be45-03e066d5796d","keywords":null,"link":"/itthon/20250608_mav-balatoni-fovonal-vasuti-kozlekedes-vonat-busz-hegyi-zsolt-lazar-janos","timestamp":"2025. június. 08. 11:08","title":"Háromszáz klímás busz áll készenlétben arra az esetre, ha újra összeomlana a vasúti közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"603fb4be-2916-4953-9daa-3a9c3dd297c1","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Alexander Dobrindt német belügyminiszter támogatja, hogy a rendőrséget szereljék fel elektromos sokkoló pisztolyokkal, más néven Taserekkel.","shortLead":"Alexander Dobrindt német belügyminiszter támogatja, hogy a rendőrséget szereljék fel elektromos sokkoló pisztolyokkal...","id":"20250608_Elektromos-sokkolo-pisztolyokkal-szerelnek-fel-a-nemet-rendoroket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/603fb4be-2916-4953-9daa-3a9c3dd297c1.jpg","index":0,"item":"634aa129-22d4-40f5-bcf5-2455ab950e28","keywords":null,"link":"/vilag/20250608_Elektromos-sokkolo-pisztolyokkal-szerelnek-fel-a-nemet-rendoroket","timestamp":"2025. június. 08. 09:34","title":"Elektromos sokkoló pisztolyokkal szerelnék fel a német rendőröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"445e227f-4f96-4e95-967b-62778b25f692","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Japán a világ egyik legfejlettebb gazdasága, miközben évtizedes demográfiai krízissel próbál megbirkózni, a számok alapján kevés sikerrel. Szeretne egy újfajta pörgést a gazdaságába, viszont úgy tűnik, a pénzpiacon az Egyesült Államok bukdácsolására a befektetők olyan hozamelvárásokkal válaszolnak, hogy az már a fejlett gazdaságoknak is sok.","shortLead":"Japán a világ egyik legfejlettebb gazdasága, miközben évtizedes demográfiai krízissel próbál megbirkózni, a számok...","id":"20250608_japan-gazdasag-valsag-allamkotveny-karaoke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/445e227f-4f96-4e95-967b-62778b25f692.jpg","index":0,"item":"c377510f-d086-4084-8c8a-72716bff075c","keywords":null,"link":"/360/20250608_japan-gazdasag-valsag-allamkotveny-karaoke","timestamp":"2025. június. 08. 17:00","title":"Így hajt a sok kocsmai dalolászás a válság felé egy virágzó gazdaságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"367c5378-ad57-4605-8566-be4b9a7b80f3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Százmillió dolláros kártérítést követel az amerikai igazságügyi minisztériumtól egy most ismertetett bírósági beadványban öt jobboldali aktivista, akik tagjai voltak az amerikai kongresszusnak otthont adó washingtoni Capitolium elleni 2021-es támadásban részt vevő egyik csoportnak, és akiket két évvel ezelőtt elítéltek, majd Donald Trump elnök kegyelemben részesítette őket.","shortLead":"Százmillió dolláros kártérítést követel az amerikai igazságügyi minisztériumtól egy most ismertetett bírósági...","id":"20250607_22-ev-bortonre-iteltek-a-Capitolium-tamadojat-Trump-kegyelmet-adott-neki-most-szazmillio-dollart-kovetel-az-allamtol-a-tarsaival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/367c5378-ad57-4605-8566-be4b9a7b80f3.jpg","index":0,"item":"43d4130c-2f99-4d3c-95af-3464cedb7926","keywords":null,"link":"/elet/20250607_22-ev-bortonre-iteltek-a-Capitolium-tamadojat-Trump-kegyelmet-adott-neki-most-szazmillio-dollart-kovetel-az-allamtol-a-tarsaival","timestamp":"2025. június. 07. 09:12","title":"22 év börtönre ítélték a Capitolium támadóját, Trump kegyelmet adott neki, most százmillió dollárt követel az államtól a társaival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9b3bfcd-42ba-4349-a838-07e12ae2a4ef","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Lehet aláírni megy a Liverpoolhoz.","shortLead":"Lehet aláírni megy a Liverpoolhoz.","id":"20250607_Kerkez-privat-okokra-hivatkozva-elhagyta-a-valogatott-edzotaborat-nem-jatszik-a-kazahok-ellen-sem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9b3bfcd-42ba-4349-a838-07e12ae2a4ef.jpg","index":0,"item":"5717113f-3d54-4b79-9c28-0df254aeb5c1","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Kerkez-privat-okokra-hivatkozva-elhagyta-a-valogatott-edzotaborat-nem-jatszik-a-kazahok-ellen-sem","timestamp":"2025. június. 07. 11:05","title":"Kerkez privát okokra hivatkozva elhagyta a válogatott edzőtáborát, nem játszik az azeriek ellen sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első világháború kitörése után nem sokkal, 1914. augusztus tizenötödikén vált lehetővé, hogy az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánhoz egy egész földrész megkerülése nélkül átjuthassunk hajóval. Nemrég jelentette be Nicaragua, hogy ott is építenek egy „második Panamát”.
A Panama-csatornát száz évvel ezelőtt az Ancón nevű gőzhajó avatta fel. A nyolcvankét kilométeres csatorna segítségével több ezer kilométert és egy négyhetes utazást spórolt meg, ami a Horn-fok megkerülésével járt volna. Az Ancónt azóta már több mint egymillió hajó követte.
Az építészet csodája
Felavatásakor a Panama-csatorna a világ nyolcadik csodájának számított és valóban a mai napig az egyik legmerészebb, magával ragadó építmény, valóságos mérnöki csoda.
A hajókat előbb huszonöt méter magasba emelik, majd egy hegyvonulaton juttatják át. A csatorna működését a zsiliprendszer és hatalmas gépezetek egész sora biztosítja. A nyolcvan kilométeren három-három keskeny zsilipkamra emeli át a hajókat.
AFP
A zsilipek között a Gatun-tavon és a kanyargós Gaillard-csatornán át vezet az út. A Gatún-tó felszíne a Csendes-óceánhoz közeli részen huszonhat méterrel magasabb a tengerszintnél és negyven kilométer hosszú. Itt a hajók szemtől szemben haladnak. Szerencsére a tó nagyon széles, de mégis csak egy sávban biztonságos a mélysége. A csatorna ugyanis két tektonikus lemez határán vezet át.
A lemezmozgás miatt évente több százmillió tonna föld omlik a csatornába. Az átjáróban folyamatosan dolgozik a világ legnagyobb víz alatti földmunkagépe, egy kanalas kotrógép. Ha abbahagynák a kotrást, akkor két év sem kellene ahhoz, hogy a hajók többé ne juthassanak át a csatornán.
Panama
Az ország neve az egyik helyi nyelven azt jelenti, halban gazdag.
Az ország nemzeti madara a hárpia, egy két és fél méter szárnyfesztávolságú ragadozó madár. A csatorna építése közben harmincezer munkás halt meg a földcsuszamlások és betegségek (malária, sárgaláz) miatt. A panamázás szó is a csatorna építéséhez köthető. Ma is a csak látszólag tisztességes üzleti trükközést nevezzük így. A panamakalapot ecuadori kereskedők árulták. Saját országukban viselt fejfedőket adtak el a Panama-csatorna építőmunkásainak, és a név rajta ragadt. A Panama-csatornán kilenc-tíz óra alatt lehet átjutni, de a Pegasus hidroplán 1979-ben 2 óra 41 perc alatt tette meg az utat.
A csatorna a kereskedelemben
A csatornának köszönhetően a hajózási útvonalak jelentősen lerövidültek. A New York–San Francisco közötti út kevesebb, mint a felére, 22 500 km-ről 9500 km-re csökkent.
Az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő mesterséges vízi utat végül csak hat évvel az átadás után nyitották meg a forgalom előtt. A csatorna 1979-ig az USA bérelt területe volt, jobbról és balról is drótkerítés védte, majd 1999-ig amerikai-panamai felügyelettel működött. Az ezredforduló óta Panama kizárólagos tulajdonát képezi. Ezt követően az ország a területet nemzeti fontosságú turisztikai övezetnek minősítette, a környező területeken két évtizedre eltörölte az ingatlanadót és tizenöt évre a jövedelemadót.
A Panama-csatornán valamennyi állam valamennyi hajója szabad áthaladási joggal rendelkezik. A vízi úton évente tizenhárom-tizennégyezer hajó halad át, és itt bonyolódik a világkereskedelem öt százaléka. Jelenleg naponta harminc-harmincöt hajó halad át a csatornán, ami egymillió dollár bevételt hoz az üzemeltetőknek.
AFP / ACP
A csatornán átlagosan 9-10 óra alatt juthatunk át és az egynapos átkelés akár kétszázötvenezer dollárba is kerülhet. Az utóbbi években sajnos egyre gyakoribbak a késések, torlódások. Ezért mind több társaság választja az Ázsia felé vezető másik átjárót, a Szuezi-csatornát, mert az út ugyan hosszabb, de olcsóbb.
Nem csoda, hogy Panama egy ötmilliárd dolláros bővítésre szánta rá magát. Ki kell egyenesíteni a partokat, mélyíteni a medret és a vízi utat kiszélesíteni. A legfontosabb fejlesztés lesz egy harmadik zsilipsor, ami megduplázza a csatorna áteresztő képességét.
Versenytárs jelentkezett
Nicaragua jó stílusérzékkel éppen a Panama-csatorna századik évfordulójára időzítette bejelentését, miszerint az év végén megkezdi egy vízi út építését a két óceán között. A munkálatok decemberben kínai segítséggel kezdődnek meg.
A cél, hogy a Nicaragua-csatornán a jelenleg legnagyobb, négyszázezer tonna áruval megrakott hajók is átjussanak. Ezek közel háromszor akkorák, mint a Panamaxok, vagyis a legnagyobb hajók, amik Panamát átszelhetik. Az új csatornának ezért több mint huszonkét méter mélynek és nyolcvan méter szélesnek kell lennie. Költségei az előzetes számítások szerint a negyvenmilliárd dollárt is átléphetik.
A konkurens csatorna Panama jólétét minden bizonnyal erősen befolyásolja majd. Már csak az a kérdés, hogy a világkereskedelemnek a jelenlegi helyzetben valóban szüksége van-e egy második csatornára is a Csendes- és az Atlanti-óceán között.