szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A számos legenda övezte tengeri katasztrófa ihlette tárlat július 20-án nyitotta meg kapuit a Király utcai Komplexben. Az előző napi megnyitón mi is körbejárhattuk a kiállítást, mondjuk, mit láttunk.

Egy jelenkori kiállítást nehéz érdekessé tenni, ha csupán képeket, videókat, berendezett tereket és szövegeket adunk a látogatónak. Rendkívül információdús, viszont pont ez válhat hátrányára, mikor körülbelül az ötödik kiállítótérből inkább visszafordulnánk – a gyerekek már a harmadikból.

Fazekas István

Rá kell szánni bő másfél órát, akár kettőt, ha valóban minden elemét ki akarjuk élvezni, és türelmünk is van hozzá. A termek egymásutánisága (infódús teret általában egy berendezett, többnyire tárgyakat mutató követ) kissé lazít az információáradaton, sőt a videófelvételek is könnyedebbé teszik a kiállítást, mégis kissé túlterhelt aggyal hagyjuk el a Komplexet (a volt VAM Design Centert, Király u. 26.).

Fazekas István

Nagy előnye viszont a tárlatnak, hogy nem tolja az arcunkba, mekkora katasztrófa volt az RMS Titanic elsüllyedése, hisz ezt mindenki jól tudja. Az információs táblákon feltüntetett számadatok, a beltéri jéghegy mellett elhelyezett túlélő-elhunyt lista, és a túlélők beszámolóiból kiemelt egy-egy idézet éppen elég súlyt ad a történetnek. Fény- és hangeffektek, drámaiság hangsúlyozása nincs, de nem is kell.

Fazekas István

Apróbb bakinak nevezhető, hogy az információs táblák olykor hibásak. Az írásjelek helytelenek, hiányoznak (például a mondatvégi pontok), néhol a mondatnak nincs vége, vagy értelme, hiányoznak szavak. Ez valóban minimális, de ha precizitás van, akkor precizitás van.

A kiállításon a roncsból felhozott leletek mellett korhűen berendezett lakóegységeket (első- és harmadosztály), szénkamrát, és étkezőt is láthatunk. Továbbá bemutatják a roncs megtalálásának és a tárgyak felhozatalának körülményeit. Az RMS Titanic Inc. leletmegóvási program egyik legfontosabb feladata, hogy a lehető legjobb állapotban őrizze meg a leleteket, melyekre a tengerfenéken 6000 psi-nél (kb. 400 barnál) nagyobb nyomás nehezedett.

Fazekas István

Mikor belépünk a kiállítótérbe, lehet igényelni audio guide-ot (hangos tárlatvezetést), mely angol, német, cseh, szlovák és magyar nyelvű információkat nyújt – egyes elemeknél külön jelzik, melyik számot kell benyomnunk a készüléken, hogy a megfelelő hanganyagot halljuk. És ennyiben ki is merül az interaktivitás.

A szervezés egy évbe telt, magát a tárlatot pedig négy hét alatt építették fel a magyarországi helyszínen. Mivel egy régi műemléképületben kapott helyet, így az egésznek egy új dizájnt kellett tervezni, mely kizárólag itt látható.

Fazekas István

Korának legnagyobb személyszállító transzatlanti hajója 1912. április 10-én indult útjára Southamptonból New Yorkba, több mint 2000 emberrel (utasok és személyzet) a fedélzetén. Négy nap múlva jéghegynek ütközött, és 15-ére virradóra elsüllyedt. A katasztrófát az utasok és a személyzet mindössze egyharmada élte túl.

A mostani kiállítást a szervezők a 2009-ben elhunyt utolsó túlélőnek, Millvina Deannek szentelték. Az RMS Titanic útján ő még csak 2 hónapos volt, bátyjával és édesanyjával sikeresen megmenekültek, édesapjuk viszont a katasztrófa áldozata lett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!