szerző:
Kovács Gellért

Becsicskult a Lucasfilm: a kísérletező kedvű, a közönség által igen vegyes fogadtatásban részesült Az utolsó Jedik után túlbeszélt biztonsági játéknak szánt erőltetett menettel zárják a harmadik trilógiát. Kritika.

Kathleen Kennedynek, a Lucasfilm elnökének, az első számú producernek nem is az erőltetett menet volt az egyetlen problémája: még az előző rész bemutatója előtt elhunyt Carrie Fisher, azaz Leia hercegnő, s mivel a Disney által istápolt team a most mozikba került (az események sorrendjében számolva) kilencedik epizódot leginkább Leia hercegnő karakterére alapozta, gyorsan és alaposan újra kellett írni a nagy vonalakban előre megálmodott történetet.

Ráadásul a Rian Johnson által rendezett Az utolsó Jedik valóban nagyhangú ellentáborral bír (és „csak” közel másfél milliárd dollár bevételt eredményezett), így nagy kérdés volt, hogy a Skywalker kora rendezői székéből – kreatív és hiúsági ellentétek miatt – kirúgott Colin Trevorrow-t követő, Az ébredő Erő okán Kennedy kedvencének számító J. J. Abrams kreatív energiáinak mekkora részét szánják arra, hogy Johnson innovatív, sokak szerint tiszteletlen és mítoszromboló lépéseit beszórják homokkal.

Nos, a rövid válasz az, hogy mást se csináltak. És bizony a végeredményt látva úgy tűnik, hogy Abrams kissé megroppant a vállára helyezett súly alatt. Hangsúlyoznám, kétségtelenül nehéz dolga volt, galaktikusan nehéz: el kellett varrnia az úgynevezett Skywalker saga összes szálát, Leia figuráját CGI és a korábbi epizódból maradt, fel nem használt felvételek segítségével visszahelyezni a cselekménybe – és közben arra figyelni leginkább, hogy Johnson felszabadult játékosságát szinte bocsánatkérő zárójelekbe helyezze.

Azonban utóbbi nemcsak kockázatos hozzáállás, de egy ilyen, három filmből álló, gigantikus a kereskedelmi tét mellett másféle téttel is bíró vállalkozásra nézve átlátszó is. Ezért hát kifejezetten elkeserítő, hogy a Skywalker kora tele van „ne haragudjatok, nem úgy gondoltuk” pillanatokkal, izgalmas dramaturgiai ötletek híján opportunista döntésekkel – és a befejezés kényszere miatt az Erő helyett egész filmet a „legyünk már túl rajta” hangulata járja át.

©

A válaszokat megadja ez a közel két és fél óra, csak épp a varázslatot felejtették ki belőle. Minden szereplő megkapja a magáét, és ha nagyon megengedő akarok lenni, azt kell mondjam, nem is az vele a legnagyobb gond, ami történik benne, hanem hogy nincs rendesen megrendezve. J. J. Abrams rohan, egyik akciójelenetből a másikba, a szereplők olykor könnyek között, máskor Star Wars-os vagánysággal szólnak oda a másiknak valami... mit is? Mindegy, valami Star Wars-osat – amit bővebben ki kellene fejteni, elintézik egy rövidke jelenettel, más motívumokat meg addig rágnak, amíg a csócsálástól elveszti minden zamatát.

Kapkodni kellett, nem volt elég ötlet, így hát úgy kellett csinálni, mintha mégis lenne elég – és ennél reménytelenebb feladat aligha akad, ha meséről van szó. Az ihletet ott hagyták az előző epizódban, s senki sem rohant át érte, mert a Millennium Falcon rejtett szegletében maradt, egy táska legmélyén.

©

Mert hát lássuk be, amikor egy alkotói közösség – még ha akkora filmes üzletről is van szó, amekkoránál alig van nagyobb manapság – úgy dönt, hogy jól megfontolt termékeladási szempontok alapján engedve a nyomásnak „átadja” az irányítást annak, aki a mesét hallgatja, s elveszi a jogot a mesélőtől, annak általában sírás lesz a vége. És nem a katartikus fajtából. Ennek következményeit láthatjuk a Skywalker korában: céltalan, rendkívül látványos megalkuvást, erőlködést, rohanást a mondat végét jelző pont után. Ezen még a lelkes szereplőgárda (Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac és a többiek, na és a még fellelhető/ valahogy beilleszthető veterán SW-színészek) a cuki robotok, a méregdrága vizuális attak, a néhány hatásosabb momentum sem tud segíteni.

Nincs igazi izgalom, nincs igazi emelkedettség, csak digitálisan, és manuálisan megalkotott díszletek, hatalmas flották, eltökéltre alakított tekintetek, idézetek A Jedi visszatérből, meg a Star Wars univerzum sok más helyéről – megjátszott érzelmesség, iparos hozzáállás, a szerződésben megszabott feltételeknek megfelelő munkavégzés van. A mozi, na, az most valahogy a multiplexen kívül marad. 

Annak idején azt gondolták a Disney-nél, hogy a Csillagok háborúja bármennyi mozifolytatást elbír. Ma már talán pontosan tudják, hogy George Lucas kincsesbányája, merészség nélkül, művészileg nem csillog oly szépen. Valamit gurítani kell, kockáztatni muszáj – de Kennedyék úgy döntöttek, ezt nem most, a hosszabb játékfilmes szünet előtt kezdik el, vagy folytatják – ahogy tetszik. A Skywalker kora maga a gyáva időkérés: mintha azt üzenné a Lucasfilm, hogy hadd gondolkodjunk má' egy kicsit. Nesztek, itt van egy „igazi” Star Wars-film, de most egy kicsit hagyjatok minket békibe.

Oké, oké – ám azért halkan megjegyezném, hátha eljut a messzi-messzi galaxisig is: ti akartátok ezt az egészet. Nem kérte tőletek senki, hogy ébresszétek fel az Erőt. Az nélkületek is velünk volt, 1977 óta. Mindig.      

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Bíróság mondta ki, hogy az Aerosmith dobosa nem játszhat a Grammy-gálán

Bíróság mondta ki, hogy az Aerosmith dobosa nem játszhat a Grammy-gálán

Demcsák Zsuzsa férje megtalálta helyét Magyarországon

Demcsák Zsuzsa férje megtalálta helyét Magyarországon

Ahány foka, annyiféle: izgalmas lépcsőt barkácsolt a MÁV Tatán

Ahány foka, annyiféle: izgalmas lépcsőt barkácsolt a MÁV Tatán

A roma döntéshozók hallgatnak Gyöngyöspatáról és ez is csak Orbánnak jó

A roma döntéshozók hallgatnak Gyöngyöspatáról és ez is csak Orbánnak jó

Varga Zoltán veszi át Gréczy Zsolt mandátumát

Varga Zoltán veszi át Gréczy Zsolt mandátumát

50 milliárdos hitelt ad az EU Magyarországnak tornateremre és iskolai uszodára

50 milliárdos hitelt ad az EU Magyarországnak tornateremre és iskolai uszodára