szerző:
Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes)
Tetszett a cikk?

Ugyanazon a napon két hollywoodi filmistennel is testközelbe kerültünk a cannes-i filmfesztiválon: előbb egy abszurd drámához hasonlító másfél órás beszélgetést hallgattunk végig Robert De Niróval, majd tőlünk pár méterre lelkendezett harminc percig Quentin Tarantino. Helyszíni podcastadásunkban minden izgalmas cannes-i történésről beszámolunk!

A szerdai programunkat meglehetősen szétzilálta, hogy mindenképpen meg akartuk hallgatni a beszélgetést Robert De Niróval, mert ki tudja, hányszor lesz még alkalmunk ebben az életben egy levegőt szívni a 81 éves színészlegendával. Az apropót az adta, hogy De Niro egy nappal korábban tiszteletbeli Arany Pálmát kapott, és – ahogy a korábbi években elismert Meryl Streep és Michael Douglas esetében is történt – a díjhoz jár egy életműinterjú is, amit a második legnagyobb cannes-i moziterem több mint ezer fős közönsége előtt készítenek az alannyal.

Az ilyen mesterkurzusnak nevezett közönségtalálkozónak eddig az volt a menete, hogy egy neves francia filmes újságíró kérdezgeti egy órán át a legendát az illusztris karrierjéről, majd a közönség is feltehet neki kérdéseket jelentkezéses alapon. De Nirót viszont nem egy újságíró, hanem a leginkább fotósként ismert francia hipszter összművész, JR faggathatta. Ez először optimizmusra adott okot (hátha ő majd vadul szokatlan kérdéseket tesz fel), de úgy öt perc után világossá vált, hogy ebből semmi jó nem fog kisülni. Hogy mi történt az eseményen, azt a cikk alján hallgatható podcastadásból lehet megtudni (a 32. percnél jön ez a téma).

Sokkal élvezetesebb volt a szintén szerdai találkozásunk egy másik amerikai filmes legendával, Quentin Tarantinóval, aki egy nappal korábban kitörő lelkesedéssel nyitotta meg az idei fesztivált, de a lelkesedéséből másnapra is maradt, amikor kilépett a Bunuel terem közönsége elé. Ez egy teljesen Tarantinóra szabott program volt: két rendkívül szórakoztató westernt (az 1949-es Red Canyont és az 1950-es Comanche Territory címűt) vetítettek le egymás után, a kettő között pedig a Ponyvaregény rendezője (aki persze mindkét filmet a közönség soraiból nézte végig) tartott róluk egy egészen elképesztő félórás kiselőadást. (Erről az eseményről a podcast 50. percétől mesélünk részletesen).

Quentin Tarantino, Cannes
Miguel MEDINA / AFP

Megnéztük továbbá a két mellékszekció, a Rendezők kéthete és a Kritikusok hete nyitófilmjét is. Előbbi szerezte meg a nagyobb dobást; a korábban Az osztályért Arany Pálmát nyert és tavaly betegségben elhunyt Laurent Cantet utolsó filmjét alkotótársa, Robin Campillo fejezte be, és az Enzo mindkettőjük stílusjegyeit magán viseli. Campillónak (aki 2017-ben a zsűri nagydíját nyerte a 120 dobbanás percenként című filmjéért itt) köszönhetően a 16 éves címszereplő fejlődéstörténetében hangsúlyos a szexuális ébredés és egy sor hasonló filmes alaphelyzet eszünkbe juthat, elsősorban a Szólíts a neveden.

ENZO | Au cinéma le 18 juin

Un film de Laurent Cantet, réalisé par Robin Campillo. Avec Eloy Pohu, Pierfrancesco Favino, Elodie Bouchez. Au cinéma le 18 juin. Enzo, 16 ans, est apprenti maçon à La Ciotat. Pressé par son père qui le voyait faire des études supérieures, le jeune homme cherche à echapper au cadre confortable mais étouffant de la villa familiale.

Mielőtt azonban kijelentenénk, hogy az Enzo egyenlő Szólíts a neveden ukrán kőművesekkel, érdemes emlékezni rá, hogy Cantet-t viszont mindig a társadalmi feszültségek érdekelték, ennek megfelelően a némileg kiszámítható szerelmi szálra több izgalmas és aktuális réteg rakódik, a generációs különbségektől az európai bevándorláson keresztül az életre felkészítő gyermeknevelés dilemmáiig.

A Kritikusok hete nyitófilmje, az Adam’s Sake (Adam érdekében) is vitaindító és időszerű, mivel egy belga kórház gyermekosztályán játszódik, és egyik főhőse az alultáplált gyermeke felügyeleti jogáért küzdő anya. A kórház bemutatása, és a valós időben bonyolódó cselekmény maximálisan hiteles és a feszült helyzetek az HBO sikersorozatának, a Vészhelyzet Pittsburghbennek a hangulatát idézik. Annál többet viszont nem adnak, és a hitelesség is megbicsaklik pár írói döntésnek köszönhetően, de a két főszereplőnő, Léa Drucker és Anamaria Vartolomei végig lebilincselő alakítást nyújtanak.

Cannes #2 – De Niro tényleg nem a szavak embere (feat. Bujdosó Bori és Gyöngyösi Lilla)

Cannes második napján a randevúnk Robert De Niróval katasztrofálisan sült el, de kellemes volt a közös mozizás Quentin Tarantinóval, illetve megnéztük a két legendás mellékszekció, a Rendezők kéthete és a Kritikusok hete nyitófilmjét is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!