A GfK Hungária Életstílus kutatásának eredményei szerint a magyarok az európai átlagot meghaladó mértékben néznek televíziót. Tíz emberből hárman azt állítják, hogy a tévé nélkül nem lenne teljes az életük. Talán nem meglepő a tény, miszerint a hölgyek a férfiaknál nagyobb arányban nyilatkoztak így, ám az elgondolkodtató, hogy ugyanez fokozottan jellemző az idősebb generációra. A legidősebbek – s egyben feltehetően a legtöbb egyedül élő, magányos ember – számára a TV jelenti az egyetlen társat a mindennapokban. A tévé nélkülözhetetlenségének tekintetében azonban a szomszédos országok még rajtunk is túltesznek: a kelet-közép európai megkérdezetteknek ugyanis átlagosan 47 százaléka érzi úgy, hogy életében űrt hagyna a TV hiánya.
A kutatás kitért a sugárzott műsorokkal való elégedettség mérésére is. A tanulmány tanúsága szerint hazánkban a megkérdezetteknek csupán 15 százaléka gondolja úgy, hogy a tévében viszonylag gyakran vannak jó műsorok. A kelet-közép európai átlag ezzel szemben 35 százalék körül alakul.
A tanulmány rámutat, hogy az országos és nemzetközi eseményekről szóló beszámolókat jellemzően a férfiak, illetve a 40 éves korosztálynál idősebbek kísérik figyelemmel. Tízből átlagosan hárman néznek gyakran szórakoztató vagy beszélgető-műsorokat, illetve 42 százalékuk kapcsolja be tévéjét, ha számára érdekes személyt láthat benne.
Kedvelt televíziós műfajok TOP10 Magyarországon és Kelet-Közép Európában (az adatok százalékban kifejezve)
Televíziós műfaj | Magyarország | Kelet-Közép Európa |
Hírek | 54 | 48 |
Időjárás | 45 | 35 |
Kabaré | 34 | 24 |
Humor | 32 | 33 |
Gazdaságpolitikai műsorok | 29 | 21 |
Nyereményjátékok, kvízműsorok | 28 | 22 |
Tudományos műsorok | 28 | 17 |
Úti beszámolók, riportok | 26 | 33 |
Showműsorok, mulatós műsorok | 26 | 25 |
Sportműsorok (hírek, tudósítások, közvetítések) | 25 | 30 |
S hogy milyen műsortípusokat nézünk a tévében legszívesebben? A pálmát a hírműsorok viszik, melyeket saját bevallása szerint a magyarok 54 százaléka kedvel. Ezt követi az időjárás-jelentés (45 százalék), a kabaré (34 százalék) és a humoros műsorok (32 százalék). E műsortípusok mellett a kvízműsorokról, a tudományos-technikai újdonságokat bemutató műsorokról, továbbá a zenés darabokról és operettekről mondhatjuk el, hogy a magyarok a régió átlagához képest jobban kedvelik őket. A sportközvetítések, a házi praktikákkal foglalkozó műsorok, az akciófilmek és a sci-fik kedveltsége azonban némiképp elmarad a közép-kelet európai átlagtól.
A kutatás a televízió mellett más médiumokkal kapcsolatban is tett fel kérdéseket. Így kiderült, hogy honfitársaink 12 százalékát az is motiválja az újságolvasásban, hogy megtudja, hogyan élnek a híres emberek. A magyarok 17 százaléka gyakran átlapozza az újságokat azért, hogy megnézze a hirdetéseket. Ezzel az aránnyal túlszárnyaljuk a kelet-közép európai átlagot, mert a régióban átlagosan csak 7 százalék azoknak az aránya, akik gyakran átlapozzák az újságokat a hirdetések miatt. Emellett minden tizedik magyar azt gondolja, hogy a reklám az újságokban gyakran hasznos.