szerző:
Sorkövető
Tetszett a cikk?

Az agrárlapok piaca talán nem annyira látványos, mint a női vagy bulvárlapoké. Pedig piac ez is a javából: színes kínálattal, egyre piacképesebb kereslettel, potens hirdetőkkel, illetve – ami az olvasót a leginkább érdekli – sajátos nyelvvel és titokzatos miliővel.

Magyarországon még a hivatalos adatok szerint is a foglalkoztatottak 6,5 százaléka él mezőgazdaságból, és akkor még figyelembe se vettük az agrár ágazatban meghatározó fekete- és idénymunkásokat, a családi önellátásra, a háztartás kiegészítésére termelőket vagy a munka mellett kertészkedőket és állattenyésztőket.

Abban az országban, ahol a parasztok aránya messze meghaladja az uniós átlagot, csak a tájékozatlan városiakat lepheti meg a nálunk tenyésző színes és virulens agrárlap-kínálat. Márpedig efféle nadrágos emberekből nincs hiány, mi magunk is közéjük tartoztunk. Nem csoda, hisz a városlakó jószerivel csak akkor lát magyar gazdát, ha zetorjával elállja az útját, utcaszínházat prezentál Zacsek Gyula vezetésével, szövetségre lép, hogy aztán összevesszen más szövetségekkel, búzát éget vagy tejet löttyint a csatornába – az utóbbiakat persze csak módjával. És főleg, amikor arra panaszkodik, hogy rossz volt a termés, vagy hogy éppen hogy nagyon jó volt. Mindkettőnek a konklúziója ugyanaz: a kereskedő szemét, az állam meg avatkozzon be, mert különben… (Annyira szép szó az agrárintervenció! Magyar jelentése: állam, add a pénzt, és ne pofázz bele a dógunkba, csak ha mondjuk!)

Nem mondom, hogy az efféle siránkozó médiaparaszti hangütés teljesen hiányozna a kecskeméti MezőHír c. folyóiratból, de a lap szerencsére ennél jóval színesebb, és bemutat valamit az átalakuló vidék egyéb árnyalataiból is. Naná, hiszen azt hirdeti magáról, hogy a profi agrárvállalkozók lapja. A mostani lapszámban közölt véleménykutatási eredményekből kiderül, hogy az újság olvasóinak 81 százaléka cégénél vagy magánvállalkozásában döntéshozó. A nyolcadik évében járó magazin idén került ki az újságárusi forgalomba, és a 84 oldalas, színes nyomású, dekoratív „független agrárinformációs szaklapnak” minden esélye megvan arra, hogy tartósan megkapaszkodjék a piacán. Láthatóan tudatos marketingkampány segíti a lap terjesztését, sok nagyszájú fővárosi lapmenedzser tanulhatna tőlük. Tördelése ugyan nem a legjobb, de szerkesztő és korrektor is látja a cikkeket.

 
A szenvedélyes betűfalót általában zavarja, ha egy lapban nem különülnek el a hirdetések, PR-anyagok a szerkesztőség saját írásaitól, híreitől. A MezőHír nem ügyel kínosan az izolációra, inkább összeömleszti a különféle alomból származó anyagokat. A sui generis írások látható kisebbségben vannak. Már rögtön a címlapon hirdetés szerepel, amit diszkréten kereteznek a vezetőanyagok címei, és a kicsit ómódira sikeredett logó (Magyarország, benne a gondosan barázdált láthatár, amin öt fa sütkérezik az éltető nap sugaraiban). De azt kell, hogy mondjuk: a formabontó címlap így sem kevésbé érdekes, mintha – a hagyományt követve – rózsaszín malackákat látnák, amint az etetőgép krómozott csöcsei felé tülekszenek. Ehhez képest megtudhatjuk, hogy a Galera „a jól látható gyomirtás” – ez egy új posztemergens készítmény, ami a kékszínű gyomok ellen, a repce őszi és tavaszi gyomirtására használható. Vagy egy másik címoldalon különféle hibridkukoricákat ajánlanak nekünk.

Tudatosan trágyázni (Oldaltörés)


A belíveken is összekeverednek egymással a belső anyagok a PR-cikkekkel, a szerkesztők becsületére válik, hogy legtöbbjük alatt ott az „x”. A külső szemnek meglepő mód a kommerciális, hozott tartalmak olykor jobbak is, mint a beltartalom. Meglehetősen sikerületlenek, olykor kínosak Fodor Mihály szerkesztőségi üzenetei. A szeptemberi számban azon lamentált: betérve egy debreceni pizzériába, „hogy – mint írja – egy jól sikerült tésztakoronggal nyugtassa meg lázadozó gyomrát”, szokatlan látvány fogadta: egy „néger pincérhölgy”, aki még magyarul se tud rendesen, „inkább ángol”. Majd egyetlen szökkenéssel már az egyik lapelőfizető farmert idézi, akinek a konzervgyár 250 millióval tartozik, és ebből arra következtet, hogy az uniónak, meglehet, nincs szüksége a magyar termelőkre. Az év végi üzenetét pedig azzal zárja: „ha véletlenül kifognám a beszélő aranyhalat, én csak egyet kérnék tőle: kiegyensúlyozottabb piaci-gazdasági környezetet: mert dolgozni, azt nagyon tud a magyar – ha hagyják!”

Nem hozzák lázba az olvasót a többoldalas kesergők a gabona-túltermelésről se, még akkor sem, ha a szerző a szlovák helyzetről azt írja: „sorstársaink is vannak, ami csak tapasz a bajainkra.”. Ehhez képest sokkal üdítőbb, amikor a pagonyban settenkedő barnamedve arra figyelmeztet: „tudatosan trágyázni, minőséggel aratni!” És a felette sárga szövegbuborékban az áll: Foszfátot és kálit ősszel trágyázni!”


Az is bizsergető, amikor kiderül, hogy Mv Suba, Mv Ködmön, Mv Süveges és Mv Verbunkos nem a mostanság tenyésző party-szubkultúra új szereplői, hanem a legújabb martonvásári búzafajták. Azért vannak jó szerkesztőségi anyagok is. A Gazdaportré rovat például valódi szociológiai nyersanyag annak, aki meg akarja érteni a rendszerváltás utáni mezőgazdasági átalakulást. A cikkeket olvasva világossá válhat mindenki előtt, aki nem csukja be a szemét, hogy micsoda hülyeség a zöldbárózás. A mostanság a politika által rigorózusan megkülönböztetett és egymással szembefordított egyéni gazda, agrárvállalkozó (farmer) és a hatalomkonvertáló téesz-elnök ugyanabból a szociokulturális miliőben nevelkedett, többnyire egyazon családból származik, sok esetben egyszerre mind ugyanaz a személy.

Miniatűr műremekek még a levelesláda írásai és az apróhirdetések. Megtudhatjuk, mit jelent a sertésállományok négymentesítése, mi a tehén föcstejének immunbiológiai szerepe, vagy azt, hogy a csöveskukorica-darát most már szakmai környezetben illendő CCM-nek (Corn-Cob-Mixnek) nevezni. Ha pedig kedvünk szottyan körbálás lucernaszénát, soros vetőgépet, zsákszáj-varrógépet vagy pellettáló berendezést venni a telekre, a magazin ehhez is segítséget nyújt.

A lap valóban profi vállalkozóknak készül, de az a (nyelvi) kozmosz, ami feltár előttünk, a MezőHír és laptársai nélkül minden bizonnyal örökre rejtve maradna. A lap – elfogadom, mellékes – civilizációs missziója éppen ez: megmutatni a sutyerák városiaknak, hogy igenis léteznek párhuzamos univerzumok. Kár, hogy a polgárok és a proletárok sohasem fogják kézbe venni.

Sorkövető Média

Sorkövető: Vegyépszer Hírlevél

Negyedik évfolyamát tapossa a Vegyépszer konszern belső információs lapja. Színes-szagosra tervezett periodika műfaji bizonytalansággal küzd: üzemi lap vagy vállalati prospektus legyen? Az eredmény ásító unalom, ám az ínyenc betűfaló így is csemegékre lelhet.

Varsóban már megvan az új amerikai nagykövet

Varsóban már megvan az új amerikai nagykövet

Járhat-e nagyobb támogatás egy magyar e-autósnak, mint egy németnek?

Járhat-e nagyobb támogatás egy magyar e-autósnak, mint egy németnek?

3,2 milliárd forintot érhettek volna ezek a számok

3,2 milliárd forintot érhettek volna ezek a számok

Filmforgatás miatt nehéz lesz közlekedni a Lánchídnál a hétvégén

Filmforgatás miatt nehéz lesz közlekedni a Lánchídnál a hétvégén