szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólus alapján nevezik el.

A merevszárnyú repülőgépeknek az a legjobb, ha fel- és leszállás közben szembe fúj a szél. Egyrészt sokkal biztonságosabb, másrészt a szembeszél segít abban, hogy míg a légijármű látszólagos (a levegőhöz mért) sebessége nagy, addig a földfelszínhez mért valóságos sebessége alacsonyabb legyen – így rövidebb út elegendő a fel- és leszálláshoz. Ezért a pályákat úgy tervezik, hogy a repülőgépek az uralkodó széljárással szemben tudjanak indulni és érkezni. Ferihegyen általában nyugat-északnyugati irányból, vagyis nagyjából Hűvösvölgy felől fúj a szél, ezért a Liszt Ferenc reptéren is ezzel párhuzamosak a pályák.

Vannak olyan repterek, ahol a szél nem ennyire kiszámítható, ezeken a reptereken általában több, egymást keresztező irányú pálya van. Ilyen például a zürichi, ahol mindhárom pálya különböző irányú, így egy háromszöget alkotnak.A közlekedés biztonsága, és az elnevezések egyértelműsége érdekében ezeket a pályákat az irányuk alapján nevezik el, attól függően, hogy a Föld mágneses pólusaihoz képest milyen irányúak - olvasható a Gulliver utazik blogon. A teljes bejegyzést elolvashatja a blog friss bejegyzésében.

Az izraeli támadás ellenére folytatódhatnak a tárgyalások az iráni atomprogramról

Az izraeli támadás ellenére folytatódhatnak a tárgyalások az iráni atomprogramról

Kerényi György: Száraz Istvánnak megmondtam, hogy nem szólhat bele tartalmi kérdésekbe

Kerényi György: Száraz Istvánnak megmondtam, hogy nem szólhat bele tartalmi kérdésekbe

Teherán további két tábornok halálát jelentette be

Teherán további két tábornok halálát jelentette be

Valóra vált minden múzeum rémálma

Valóra vált minden múzeum rémálma