Mivel fizetett a Facebookos indián nevéért?
Kevesen tudják, milyen adataikhoz engednek hozzáférést, ha használnak egy ártatlannak tűnő alkalmazást Facebookon. A magyar közösségen a napokban végigsöprő 'indián név' őrület például egy ékszerüzlet marketingkampánya.
Több közösségi médiával foglalkozó hazai blog is felkapta az indián név jelenséget, miután a kampány felhívására több mint 630 ezer felhasználó lett kíváncsi a véletlenszerűen generált fantázianevére. A kampányt indító ékszerüzlet hirtelen a legnagyobb hazai cég lett a Facebookon, közösségi média szakértők pedig látszólag meglepetten állnak a faék egyszerűségű alkalmazás sikere előtt.
A módszerben viszont semmi különleges nincs, hasonló elven működik minden Facebookos alkalmazás. Ha elfogadjuk az alkalmazás által megadott feltételeket, hozzáférést biztosítunk tulajdonosa számára minden Facebookon megadott személyes adatunkhoz, fényképeinkhez, címlistánkhoz, barátaink nevéhez és rajtunk keresztül az ő bizonyos adataikhoz is.
Ha már ön is tudja az indián nevét, akkor az alkalmazást indító ékszerüzlet akár az ön nevében, az ön további hozzájárulása nélkül is üzeneteket posztolhat Facebookos adatlapjára. - Ahogy bármely másik hasonló alkalmazás is élhet ezzel a lehetőséggel.
Érdemes tehát kattintás előtt végiggondolni, megéri-e bárkinek kiszolgáltatni személyes adatainkat, hogy megtudjuk mit kapunk karácsonyra, vagy mi az indián nevünk.
Az ITmánia bejegyzéséből többet is megtudhat az indián név alkalmazás sikerének hátteréről, a Kettős Mérce blog bejegyzéséből pedig megtudhatja, sért-e adatvédelmi jogokat egy ilyen Facebook kampány.