Katonai marketing, vér nélkül
A honvédelmi tárca a magyar hadsereget népszerűsíteni hivatott multimédiás stratégiai játék piacra dobását tervezi, ám a lövöldözős játékok lényege, a gyilkolás mellőzésével, értesült a hvg.hu.
"Tervezzük, hogy a Honvédelmi Minisztériumnak készül multimédiás terméke, egyfajta stratégiai játéka. A tárca már folytat is tárgyalásokat olyan stratégiai játékokat gyártó amerikai cégekkel, amelyeknek Magyarországon is van forgalmazója" - válaszolta a hvg.hu érdeklődésére Nemes Dénes, a HM Zrínyi Kommunikációs Kht. marketingigazgatója, konkrét cégeket azonban nem nevezett meg. A minisztérium egyelőre maga sem tudja, milyen konstrukcióban és milyen játékokat készíttet el: erről majd csak a tárgyalásokat követően döntenek. Az egyik lehetséges verzió, hogy egy már meglévő amerikai katonai stratégiai játékot magyarosíttatnak, így például a magyar hadseregben használt egyenruhába öltöztetik át a szereplőket, akik aztán a honvédség által használt fegyverzettel esnek neki az ellenségnek. Az is elképzelhető, hogy a semmiből új játékot építtetnek fel, ebben az esetben akár magyar fejlesztőcégek is szóba jöhetnek. Ám mivel egy komolyabb stratégiai játék kifejlesztése közel százmillió forintot is felemészthet, s a tárca mindössze néhány millió forintos beruházásra gondolt,végül valószínűleg egy jóval szerényebb online játékocskával rukkolnak elő, amelybe a honvédséggel, a magyar békemissziókkal és a NATO-val kapcsolatos kvízkérdéseket is beépítik. A játékot a 2003 elején elindított, kifejezetten az ifjúságnak szánt Bevetés.hu nevű weboldalba integrálnák, de elérhető lenne a honvedelem.hu oldalról is.
A tárca úgy tervezi, a játékot még az idén elkészítteti, ám a hvg.hu-nak nyilatkozó, az online játékfejlesztésben jártas szakemberek szerint ez nehezen kivitelezhető, főként ha nem tudják, pontosan mit szeretnének. A világszerte 75 ezer példányban elkelt Theocracy stratégiai játékot kifejlesztő Philos Entertainment Rt. alapítója, Vámosi Zsolt viszont úgy látja, az úgynevezett first person shooter, azaz akciós-lövöldözős játékok magyarosítása még beleférne a HM erre a célra szánt néhány milliós büdzséjébe, mivel Magyarországon is elérhetők az ehhez szükséges technológiák. Ráadásul egy ilyen szoftvert egy teljes gőzzel dolgozó fejlesztői csapat néhány hónap alatt el is tudna készíteni. Csakhogy Nemes Dénes jelezte: a tárca által elképzelt koncepciók egyikénél sem jöhet szóba a gyilkolás, amely az akciós-lövöldözős játékok lényege.
Márpedig az Egyesült Államokban - ahonnan a videojáték mint a hadsereget népszerűsítő marketingeszköz származik - egyáltalán nem okoz gondot a katonai vezetésnek, hogy vérengzős akciójátékkal tegye vonzóbbá a fiataloknak e hivatást. Az amerikai hadsereg által kifejlesztett és az interneten immáron két éve ingyenesen terjesztett America’s Army nevű játékban egy amerikai katona bőrébe bújva harcolhatunk. A játék igencsak népszerű, a honlapon két év alatt több mint egymillió ember töltötte ki a letöltéshez szükséges regisztrációs oldalt. Ugyanakkor többen úgy ítélik meg, hogy az amerikai hadsereg a videojátékokkal háborús propagandát folytat, a törvényhozók pedig gyakran kettős mércét alkalmaznak a videojátékokkal szemben. Amíg ugyanis az amerikai baka fegyveres akcióit modellező szoftverek mellett a hadsereg teljes mellszélességgel kiáll (a Los Angelesben májusban megrendezett Videojáték Szalon egyik katonai stratégiai játékának bemutatóján hús-vér amerikai katonák is képviseltették magukat), addig a leginkább kelendő GTA 3 (Grand Theft Auto) és a GTA Vice City nevű gyilkolós játékokat gyártó fejlesztőket éles bírálatok és kritikák érik nemcsak az amerikai sajtó, hanem a kormány részéről is. Washington államban például 500 dolláros pénzbüntetésre ítélik azokat a kereskedőket, akik kiskorúnak olyan videojátékot adnak el, amelyben a szereplő megüthet egy rendőrt, ahogy ezt a GTA játékokban megtehetjük. A katonai játékszoftverek állami divatját érezhette meg a szintén stratégiai játékokban utazó SCI is, amely már be is jelentette, hogy Back to Baghdad (Vissza Bagdadba) néven olyan programot fejleszt ki, amelyben a szereplő az 1991-es Öböl-háborúban harcolhat, természetesen amerikai katonaként.
Kérdés, magyar terepen hatékony lesz-e az Egyesült Államokban bevált harci recept, amely tökéletesen illeszkedik a magyar honvédség által az utóbbi időben folytatott marketingstratégiába: ha a fiatalok nem mennek a laktanyába, a laktanya megy hozzájuk. A HM ennek jegyében vonult be az egyik kereskedelmi televízió valóságshowjába, illetve vonult ki a Sziget Fesztiválra. A fesztiválon harmincezer ember látogatta meg a honvédség sátrait, és négyezer fiatal érdeklődött komolyabban a hivatásos katonaélet iránt - mondta Nemes Dénes a hvg.hu-nak. Értesülésünk szerint ugyanakkor nemcsak játékprogramokat, hanem az utcákon elhelyezhető, terepszínűre festet, érintőképernyős, a hadsereget népszerűsítő terminálokat is terveznek a HM marketingesei.