szerző:
hvg.hu

A kávézás nem csak az ital zamatának élvezete, hanem a koffein élénkítő hatása miatt is oly népszerű. De nem árt ismerni a mértéket. Az alábbiakban pár jótanács olvasható a kellemes kávézáshoz.

A koffeinnek az emberi szervezetre tett hatása összetett. A koffein serkentő hatású, stimulálja a központi idegrendszert, fokozza a szív és veseműködést. Testmozgás előtt fogyasztva segít felszabadítani a szervezetben elraktározott zsírt; a tüdő hörgőizmait elernyeszti, könnyíti a légzést, csökkenti az asztmás rohamok veszélyét. Kutatások szerint csökkenti a depressziót. Felelőtlen fogyasztása ugyanakkor növeli a stresszt, a szívkárosodás és a csontritkulás veszélyét. Mennyi koffeint fogyaszthatunk naponta? Mikor igyunk kávét és mikor ne?



A koffein hatására a hasi, zsigeri erek összeszűkülnek, az agy viszont több vért kap. A koffein így a központi idegrendszerre és az agyra élénkítő hatással van; fokozza a szív- és veseműködést, gyorsítja a légzést és az anyagcserét. A magas vérnyomásúaknak, a szív- és veseelégtelenségben szenvedőknek ezért óvatosan kell bánniuk a kávéval.



Egy 7 gramm őrleményből készített eszpresszó-krémkávéban körülbelül 0,1 gramm koffein található. Ennek az adagnak a hatása hozzávetőleg 1-5 óráig tart. Az időtartam függ a szervezet egészségi szintjétől, a megszokástól, a kávé előtt és mellett fogyasztott ételek és italok összetételétől, a koffeinnel szembeni érzékenységtől. Napi 2-3 csésze kávé, ha azt megfelelő körülmények között fogyasztjuk, egészséges frissítő ital, de 1 gramm koffein (körülbelül 10 csésze) napi elfogyasztása már izgatottságot, szédülést és rosszullétet okozhat még az egészséges, felnőtt embernek is.



A túlzott kávéfogyasztás (vagy koffeinbevitel – például kóla termékekkel ) egyéb tüneteket is produkálhat: hőemelkedés, aritmikus érverés, remegés, sőt szorongás, esetleg hasmenés. A nem megfelelőn használt koffein álmatlanságot okozva lehetetlenné teszi a pihenést, ingerlékennyé tesz. De 2-4 gramm koffein hatására már izomgörcsök léphetnek fel.



Előbbiekből érzékelhető, mennyire fontos, hogy a megfelelő helyen, időben, körülmények között vegyük magunkhoz, a jó minőségű alapanyagból készülő kávéitalt (a magasabb minőségű arabica fajták koffeintartalma alacsonyabb, mint a robustáé, így kisebb a veszélye a túladagolásnak). Fontos megérteni: a kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét (a munka- és a szabadidő) pillanatait tegye még intenzívebbé.



A kávéfogyasztás ésszerű szabályai a kávénak az emberi szervezetre gyakorolt hatásaiból következnek. Először lássuk a tiltótáblákat: mi az, ami tilos, de legalábbis nem tanácsos a kávéval kapcsolatban!



Ne igyunk kávét lefekvés előtt! Ez jelenthet 1 órát, de 4-5 órát is. Vendéglátóként minket ez annyiban érint, hogy tudjuk, a legfontosabb kávézási időszak a reggel és a késő délután. Természetesen bizonyos üzlettípusoknál (bár-kávézó, non-stop kávézó), ez nem ilyen egyértelmű. Ne igyunk napi két -három adag kávénál többet! Ez látszólag kevésnek tűnhet, de ha minden alkalommal más és más, az alkalomnak, helynek és pillanatnyi igényeinknek épp megfelelő kávéitalt iszunk, s mindig jó minőségben, akkor ez bőven elég. Ne igyunk kávét éhgyomorra! A kávéban lévő csersavak kártékony hatással lehetnek ránk, és a kávé vízhajtó hatása sem tesz jót a gyomornak.



Most, hogy a tiltásokat áttekintettük, lássuk azokat az irányvonalakat, melyek követése a jó úton tarthatja kávéfogyasztásunkat.



Vigyünk rendszert kávéivásunkba. Döntsük el, mikor, mennyi és milyen kávét iszunk. Nem előre megalkotott kávézási tervről van szó, csupán arról, hogy belátjuk: a kávé mint koffein tartalmú szer komoly hatással van ránk. Szervezetünk működésére, szokásainkra, viselkedésünkre, sőt hosszabb távon és tágabban értelmezve a kávézásnak, kávézóba járásnak személyiséget formáló hatása is lehet!



Étteremben étkezéskor kávét csak az étkezés végén fogyasszunk! A kávéra építő, afelé orientálódó üzletekben az ételválasztékot úgy alakítják ki, hogy minél több választékcsoport illeszkedjen a kávézáshoz (torták, szendvicsek, sütemények, bisztró ételek). Ezeket italokkal kombinálva reggeli- és uzsonnavariációkat hozhatunk létre, így a legfontosabb”"kávé-időszakokban” csökkentjük az önmagában való kávéivás gyakoriságát.



www.kavehazak.hu
Megzavarták Orbán Viktor beszédét - percről percre a parlament üléséről

Megzavarták Orbán Viktor beszédét - percről percre a parlament üléséről

Használja a Google Térképet? Frissítsen rá most

Használja a Google Térképet? Frissítsen rá most

Digitális országutak: mi legyen a jó öreg sofőrökkel?

Digitális országutak: mi legyen a jó öreg sofőrökkel?

Radikális muszlim tanokat hirdető alapítvány nyit iskolát Budapesten?

Radikális muszlim tanokat hirdető alapítvány nyit iskolát Budapesten?

Hétfőtől eSzemélyihez is hozzárendelhető a vasúti bérlet

Hétfőtől eSzemélyihez is hozzárendelhető a vasúti bérlet

Tíz éve nincs velünk a Gusztáv és a Vuk alkotója

Tíz éve nincs velünk a Gusztáv és a Vuk alkotója