Tetszett a cikk?

Új Primark-bolt nyitása egyelőre nincs tervben, bár vizsgálják a további növekedési lehetőségeket. Elárulták azt is, hogy mennyire keresnek más terméket a férfiak és a nők, kik költenek többet, és hogy szerintük mi különbözteti meg őket magyar vetélytársaiktól és hogy miért fontos az egyszerű vállfa. Emailben feltett kérdéseinkre a cég válaszolt.

Milyen az első bő félév tapasztalata a Primark számára Magyarországon? 

Rendkívül pozitív. A tavaly május végi nyitás óta sokan látogattak el eddig az üzletünkbe és nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a vásárlóktól. Ez az időszak értékes betekintést nyújtott számunkra a magyar vásárlók preferenciáiba és vásárlási szokásaiba, segítve minket, hogy kínálatunkat az új piac igényeihez igazítsuk. 

Volt-e valami, amin kifejezetten meglepődtek? 

Kellemes meglepetésként ért minket a magyar vásárlók izgalma és lelkesedése, mind az üzletnyitás, mind az azt követő hónapok során. A márka nagy ismertsége, és a Primark kínálatának fogadtatása ezen az új piacon meghaladta a várakozásainkat. Különösen pozitív meglepetés volt a divatkollekcióink mellett a lakberendezési és életmód kategóriák iránti erős kereslet. 

Tapasztalataik szerint kik a fő vásárlóik? 

Nagyon széles bázisunk van, a gyerekektől a férfiakig és különböző típusú női vásárlókig. A fiataloknak szóló kollekcióinkat folyamatosan fejlesztjük, hogy a tinédzsereket is kiszolgáljuk, ugyanakkor vannak divatközpontú vásárlóink, akik a legújabb trendeket keresik, vagy szeretnék frissíteni ruhatárukat például Rita Ora vagy Paula Echevarría kollekcióiból származó ruhadarabokkal. Nem feledkezünk meg az idősebb vásárlókról sem, akik időtálló ruházati alapdarabokat keresnek, számukra a The Edit kínálatunk kulcsfontosságú.

Budapestre is megérkezik az ötfontos cipők paradicsoma: hogyan hódította meg a Primark a világot?

Vállalható divat, több mint vállalható áron – nagyjából mindent ennek a célnak vet alá az ír cég, amely, amolyan fapados ruhaboltként, Dublinból indulva szerzett hírnevet. Amíg azonban a Primark spórol, vásárlói annál több pénzt hagynak a pénztárnál.

Büszkék vagyunk arra is, hogy egyre több speciális termékkategóriát kínálunk, mint például a mellrákon átesett nők számára készült posztoperatív melltartók, vagy a menstruációs fehérneműk, adaptív fehérneműk és kismamaruházat. Ezek a termékek általában drágák és nehezen beszerezhetők, így büszkék vagyunk arra, hogy megfizethető áron kínáljuk őket. 

Mást vásárolnak-e a nők, mint a férfiak? Kik költenek többet?  

A mi elsődleges tapasztalatunk szerint a nők és férfiak vásárlási szokásai eltérőek. A nők általában több kategóriát is felfedeznek nálunk, például a divatot, a kiegészítőket és a lakberendezési termékeket, és jellemzően nagyobb értékűek a vásárlásaik. A férfiak ezzel szemben inkább célzottan vásárolnak, és az alapvető ruházati cikkekre és a hétköznapi viseletre koncentrálnak. 

Nyitás napján az Aréna Plazában
Fazekas István

Mely termékek a legkelendőbbek?

A közép-kelet-európai régióban a legkeresettebb termékeink közé tartoznak a mindennapi alapdarabok, mint például a szabadidő-ruházat, a jersey termékek és a farmerkollekciók. Büszkék vagyunk széles liszenszkínálatunkra is, amely magában foglal együttműködéseket olyan nagyvállalatokkal, mint a Netflix, a Disney, a Universal, valamint az NBA és az NFL. A szezonális termékek, mint például a télikabátok, a kötöttáruk és az ünnepi divat, idén karácsonykor különösen keresettek voltak. 

Vannak-e regionális különbségek a többi környékbeli országhoz képest? 

A magyar vásárlók sok hasonlóságot mutatnak más régiós vásárlókkval, de folyamatosan igazítjuk termékkínálatunkat a helyi igényekhez. Ez magában foglalja a divat, a lakberendezési és szezonális termékek arányának testre szabását. 

Az olcsó ruhák szentélyében jártunk: megnéztük Pozsonyban, mi vár ránk a Primarkban

Volt egyszer a tucatdivat, aztán jöttek annak mindenféle alfajai – most pedig vár ránk a világ legsemlegesebb márkája. Elmentünk a szlovák fővárosba bemelegíteni a nagy budapesti boltnyitás előtt.

A karácsony mennyire erős szezon önöknél, mennyire jellemző, hogy ott szerzik be a karácsonyi ajándékot a magyarok? 

A hideg idő beköszöntével jelentősen megnövekszik a téli termékkategóriák iránti kereslet, különösen a kabátok, sapkák, sálak és kesztyűk iránt. Ez volt a Primark első karácsonya Magyarországon, nagyon örülünk az ünnepi termékeink iránti erős érdeklődésnek. A téli divat, a kényelmes kiegészítők és a különböző, ajándékba adható termékek különösen népszerűek voltak. 

Terveznek-e újabb boltokat nyitni? Ez min múlik? 

Egy új üzlet nyitása összetett folyamat, amely részletes előkészítést igényel: a megfelelő helyszín megtalálását, az üzlet kialakítását a legjobb vásárlási élmény érdekében, a bevásárlóközponttal való tervezési folyamatot, az összes szükséges berendezés beszerzését és az üzlet megnyitásra való előkészítését, valamint a munkatársak toborzását.

Hogy lehetne otthagyni egy pizsamát, amiről úgy bámul egy Minyon? Megnéztük a budapesti Primarkot

Nincs benne semmi különös, mégis óriási rajongás övezi az Írországból indult áruházláncot, amely kedden nyitja meg első egységét Budapesten. Nyitás előtt volt alkalmunk körbejárni a boltot, és azt is megtudtuk: melyik ruhadarabból fogy náluk a legtöbb, és miért kell a legtöbb pénzt adni.

A jövőbeli üzletek helyszíneit a piaci dinamikák, a vásárlói igények és a megfelelő ingatlan elérhetősége határozza meg.

Már most megerősíthetjük a hírt, hogy a következő években két új üzletet tervezünk nyitni Romániában, és további növekedési lehetőségeket vizsgálunk a régióban. 

Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy helyszínnek, hogy fontolóra vegyék, mint egy új áruház helyét?

Előnyben részesítjük a könnyen megközelíthető a lokációkat, például a városközpontokat és a nagy látogatottságú bevásárlóközpontokat. A demográfiai adatok és a vásárlói igények kulcsfontosságú szempontok. Egy tipikus Primark-üzlet általában több mint 3 ezer négyzetméter alapterületű. 

Tervezik-e bevezetni Magyarországon a Click and Collectet? 

Nem kínálunk Click & Collect típusú szolgáltatást (azaz amikor az online megvásárolt terméket az üzletben, személyesen át lehet venni) Magyarországon, ez jelenleg csak az Egyesült Királyságban érhető el. Korábban a Primark bejelentette, hogy a sikeres 18 hónapos próbaidőszak után a szolgáltatást 2025 végéig az összes brit üzletre kiterjeszti. Egyelőre az Egyesült Királyságra koncentrálunk, és a tapasztaltok alapján döntünk arról, melyik piacra terjesztjük ki a szolgáltatást.

A pozsonyi boltban.
Fazekas István

Kit tekintenek fő riválisuknak Magyarországon? 

Ahelyett, hogy a versenytársainkra összpontosítanánk, arra koncentrálunk, hogy kivételes értéket, minőséget és egyedi vásárlói élményt nyújtsunk, amely megkülönböztet minket a piacon. A Primark működését kissé eltérően irányítjuk más kiskereskedelmi vállalatokhoz képest:

nagyon kevés reklámot használunk, és mindig takarékoskodunk az apróbb dolgokon – például az egyszerű vállfákon és árcédulákon –, hogy alacsonyan tartsuk a költségeket.

Fontos megkülönböztető jegyünk a bolti környezet kialakítása. Szeretnénk megváltoztatni a hagyományos bolti vásárlásról alkotott képet, és egy modern, innovatív kiskereskedelmi élményt kínálni, például üzleteinkben kialakítottunk különböző trendzónákat, amelyeket rendszeresen frissítünk. 

Sok cég panaszkodik, hogy nehéz új munkaerőt találnia. Önöknél mi a helyzet?

Versenyképes fizetést, rugalmas munkaidőt, valamint teljes munkaidős, részmunkaidős és vezetői pozíciókat kínál, amelyek a különböző életmódokhoz igazodnak. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk a szakmai fejlődésre házon belüli képzési programjaink révén, amelyek támogatják munkatársaink fejlődését minden szinten. 

A magyarországi árképzéssel kapcsolatban mik a tapasztalatok? Például a forintgyengülés miatt kellett-e árat emelni? 

Odafigyelünk arra, hogy alacsonyan tartsuk az árainkat anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk a minőségnél vagy az ellátási láncunk szabványainál. Fontos számunkra, hogy minden termékünk kiváló minőségű legyen, jól illeszkedjen, jól mosható és hordható maradjon. Magyarországi indulásunk óta nem emeltünk árakat, és a vásárlóink számára továbbra is próbálunk megfizethető divatot és a legjobb ár-érték arányt biztosítani. 

Vásárlók ülnek a Primark táskáikkal Glasgowban.
AFP / Andy Buchanan

Vannak-e már magyar beszállítóik?

Nem Magyarországról szerezzük be termékeinket. Az elsődleges beszállítóink, gyárainak helyszíneit megtekinthetik globális beszerzési térképünkön.

A társasági adó alacsony Magyarországon, de a Primark, mint nemzetközi szereplő, hogyan látja, mennyire tud versenyképes körülményeket teremteni Magyarország a régióhoz képest?

Üzleti modellünk és ügyfélajánlatunk egyedülálló, és jól működik a régióban

Hol látják magukat 1, 5, illetve 10 év múlva Magyarországon? 

Mindig keressük azokat a lehetőségeket, amelyekkel egyedi kínálatunkat elérhetővé tehetjük még több vásárló számára Közép- és Kelet-Európában.

Bár biztatóak a magyarországi vásárlók pozitív visszajelzései, még a piac megismerésének korai szakaszában járunk, és jelenleg vizsgáljuk, hogy milyen lehetőségeink vannak a jövőben. 

Nyitóképünkön a Primark üzlet megnyitása az Aréna Plázában 2024. május 28-án. Fotó: Fazekas István

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!