Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"376ac4b7-d65a-4543-84e3-c8732bf61ec1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bizonyos értelemben világsztárnak tartotta magát.","shortLead":"Bizonyos értelemben világsztárnak tartotta magát.","id":"20250218_Meghalt-az-orszag-egyik-legidosebb-embere-Bako-Ferenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/376ac4b7-d65a-4543-84e3-c8732bf61ec1.jpg","index":0,"item":"47aa9f55-9f4d-42a5-a1dc-68370d13ff05","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Meghalt-az-orszag-egyik-legidosebb-embere-Bako-Ferenc","timestamp":"2025. február. 18. 09:36","title":"107 éves korában meghalt az ország egyik legidősebb embere, Bakó Ferenc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2455de0-fc66-4b51-bc9c-3d4ed8c47761","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elkövetkezendő napokban fagyosak lesznek a hajnalok. ","shortLead":"Az elkövetkezendő napokban fagyosak lesznek a hajnalok. ","id":"20250217_idojaras-fagypont-alatti-homerseklet-elorejelzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2455de0-fc66-4b51-bc9c-3d4ed8c47761.jpg","index":0,"item":"1db58eef-fa7f-4fcf-86c2-7f18857c75f4","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_idojaras-fagypont-alatti-homerseklet-elorejelzes","timestamp":"2025. február. 17. 07:02","title":"Hajnalban akár -15 fok is lehetett, és ez nem lesz jobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49540e55-dcda-4bcc-8467-50f513d156c9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Al Bano szerint a nyár végén, ősz elején lenne a rendezvény, amivel az orosz–ukrán háború végét ünneplik majd. ","shortLead":"Al Bano szerint a nyár végén, ősz elején lenne a rendezvény, amivel az orosz–ukrán háború végét ünneplik majd. ","id":"20250217_Albano-Carrisi-orosz-ukran-haboru-beke-felkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49540e55-dcda-4bcc-8467-50f513d156c9.jpg","index":0,"item":"7b75122e-3ca8-4ac0-acb1-5800c60e2c97","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Albano-Carrisi-orosz-ukran-haboru-beke-felkeres","timestamp":"2025. február. 17. 12:53","title":"Micsoda karrier: Gulyás Gergely esküvője után Moszkvába hívták az orosz–ukrán háború lezárását megünnepelni az olasz énekest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82535a28-dd28-4b52-a3df-7d3454e7287a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egy nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá.","shortLead":"Egy nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá.","id":"20250217_4iG-Axiom-Space-uripari-egyuttmukodes-megallapodas-szandeknyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82535a28-dd28-4b52-a3df-7d3454e7287a.jpg","index":0,"item":"ba430cf6-9785-4adf-9551-9bc18077611a","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_4iG-Axiom-Space-uripari-egyuttmukodes-megallapodas-szandeknyilatkozat","timestamp":"2025. február. 17. 10:11","title":"Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és egy amerikai cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"011b751a-fa3b-416f-805d-8eab37500253","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elon Musk MI-cége, az xAi bemutatta legújabb zászlóshajó modelljét, a Grok 3-at – az újdonság a cég szerint sok tekintetben jobb, mint a versenytársak (OpenAI, Google, DeepSeek) hasonló megoldásai.","shortLead":"Elon Musk MI-cége, az xAi bemutatta legújabb zászlóshajó modelljét, a Grok 3-at – az újdonság a cég szerint sok...","id":"20250218_grok3-xai-mesterseges-intelligencia-bemutato-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/011b751a-fa3b-416f-805d-8eab37500253.jpg","index":0,"item":"a42db98c-f7b6-43d1-a693-f5d113e5080a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_grok3-xai-mesterseges-intelligencia-bemutato-elon-musk","timestamp":"2025. február. 18. 11:31","title":"Elon Musk bemutatta az MI-t, ami „akkor is az igazságot keresi, amikor az igazság ellentétes azzal, ami politikailag korrekt”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d86217b-1f49-46c8-aaa1-7f618a9964ce","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most leleplezett Vision Vechicle azt hivatott előrevetíteni, hogy milyenek lesznek a közeljövő elektromos BMW-i.","shortLead":"A most leleplezett Vision Vechicle azt hivatott előrevetíteni, hogy milyenek lesznek a közeljövő elektromos BMW-i.","id":"20250217_hegyomlasnyi-nyomatekkal-es-elkepeszto-szuperszamitogeppel-itt-a-legujabb-bmw","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d86217b-1f49-46c8-aaa1-7f618a9964ce.jpg","index":0,"item":"1f50c9a6-661b-4bc0-a223-d51e28c4f9f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_hegyomlasnyi-nyomatekkal-es-elkepeszto-szuperszamitogeppel-itt-a-legujabb-bmw","timestamp":"2025. február. 17. 07:41","title":"Hegyomlásnyi nyomatékkal, világító kerékkel és brutális szuperszámítógéppel itt a legújabb BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06435474-13b3-4df1-b6da-5102f1a03960","c_author":"Laborczi Dóra","category":"360","description":"Egyre több a konfliktus az egyházi segélyszervezetek és a Trump-kormányzat szervei között annak ellenére, hogy Donald Trump a vallásgyakorló keresztények szavazatával nyert választást. A pénzmegvonás, lejáratási kampányok miatt már a Vatikán is közbelépett. Vélemény.","shortLead":"Egyre több a konfliktus az egyházi segélyszervezetek és a Trump-kormányzat szervei között annak ellenére, hogy Donald...","id":"20250218_trump-egyhazak-laborczi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06435474-13b3-4df1-b6da-5102f1a03960.jpg","index":0,"item":"2666baa9-5917-4818-bb31-aad0c2c589de","keywords":null,"link":"/360/20250218_trump-egyhazak-laborczi-velemeny","timestamp":"2025. február. 18. 08:00","title":"Laborczi Dóra: Katolikusok és evangélikusok kontra Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést amerikai kutatók annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia immár a chiptervezés eddig ismert határait is feszegeti.","shortLead":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést...","id":"20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81.jpg","index":0,"item":"11630db4-25c2-4956-946e-d6b599da01b8","keywords":null,"link":"/360/20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 17. 16:00","title":"Szabad-e úgy chipet tervezni, hogy közben senki nem igazán érti, mi történik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alvó pilóták és légiirányítók borzolják az utasok idegeit
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hátborzongató esetről számoltak be az amerikai lapok a múlt héten.
Hátborzongató esetről számoltak be az amerikai lapok a múlt héten. Igaz, az incidens még februárban történt, a vétkesek azonban most töltötték csak le büntetésüket a történte kapcsán. A hawaii-i Go légitársaság két pilótájáról van szó, akik egyszerűen átaludták azt az időszakot, amikor Honolululból érkező gépükkel landolniuk kellett volna Hilo szigetén. A cég természetesen azonnal elbocsátotta a két férfit, akiket az amerikai Szövetségi Repülési Ügynökség (Federal Aviation Administration – FAA) is felfüggesztett gondatlan és felelőtlen viselkedés miatt.
Eddig szerencsésen megúszták az utasok
sxc.hu
Az 54 éves Scott Oltman kapitányt 60 napra, a 24 éves Dillon Shepley elsőtisztet 45 napra függesztették fel, többek között azért is, mivel nem tartották az előírt kapcsolatot a légiirányítókkal. Ian Gregor, az FAA szóvivője az eset kapcsán azt mondta: nem tudni, hogy a Hawaii-i szigetek közti forgalmat lebonyolító Go Ellen indul-e eljárás, mivel a cég biztosította a pilóták számára az FAA által előírt pihenési idő csaknem dupláját, 15 órát.
Oltmannál a vizsgálatok során súlyos alvászavart állapítottak meg, amely légzési nehézségeket okoz, s gátolja a pihentető alvás folyamatát. Ennek ellenére a szakértők nem értik, hogyan lehetséges, hogy a pilótafülke mindkét tagja elaludt a rövid reggeli út során, amelyen 40 utas életéért feleltek. A vizsgálatok nem tártak fel problémát a repülőgép belső nyomását fenntartó rendszereiben, s a szén-monoxid szint sem mutatott eltérést a normális határértékektől.
A légiirányítók aggodalmát fokozta, hogy a pilótákat 17 percen keresztül nem tudták rádión elérni. A nyilvánosságra hozott dokumentumok között szereplő felvételeken hallható, ahogy az irányítótoronyból többször megpróbálnak kapcsolatot létesíteni a géppel, sőt, a Go légitársaság egy másik gépével is, hátha ők tudnak beszélni az 1002-es számú járat vezetőivel. Végül az egyébként 45 perces út 44. percében a pilóták visszajeleztek a toronynak, igaz, eddigre a gép több mint 20 kilométerrel elhagyta a hilói repteret. Oltman és Shepley ekkor megfordították a repülőt, s sikeresen landoltak a Hilo International leszállópályáján.
Idén nem ez volt az első eset, amikor valamely légitársaság dolgozói úgy döntöttek, egy picit „pihentetik a szemüket. Júniusban az Air India két pilótája aludta át a leszállást, ők azonban amerikai kollégáiknál is mélyebben aludtak, ugyanis közel 600 kilométerrel „lőttek túl a célon”. A légiirányítók ebben az esetben végül sikeresen felébresztették a szunyókáló légisofőröket. A gépen mintegy száz utas tartózkodott. A The Times of India című újság által megkérdezett, neve elhallgatását kérő forrás szerint: „egy éjszakai út után voltak, amikor a fáradtsági szint tetőzik, így a pilóták a Jaipurból történő felszállást követően egyszerűen elaludtak.” Az indiai légiforgalmi hatóság tagadta, hogy az eset megtörtént volna: az ő verziójuk szerint a gépnek csupán kommunikációs problémái támadtak, s csak mintegy 20 kilométerrel vétették el az úticélt.
[[ Oldaltörés: A légiirányítók sem különbek ]]
Nem a legjobb hely alváshoz
AP
Nem csak a pilóták alszanak el néha munka közben, hanem a már említett légiirányítók fáradtsága is befolyásolja a légiközlekedés biztonságát. Tavaly a Kentucky állambeli Lexingtonban történt egy baleset – melynek során a Comair légitársaság gépén utazó 50 utasból 49 életét vesztette – ahol az utólagos vizsgálat rámutatott: a szolgálatban lévő légiirányító csupán két órát alhatott két 8 órás műszak között, s ennek köze lehetett a tragédiához. Az irányítótoronyban dolgozó férfi megadta a felszállási engedélyt a CRJ-100 típusú gépnek, amely azonban a kijelöltnél rövidebb kifutóra kanyarodott be, amelynek végén beleütközött a reptér területét határoló kerítésbe, majd a mellette álló fákba. A vizsgálat szerint a légiirányító fáradtsága közrejátszhatott abban, hogy a katasztrófát nem sikerült megelőzni.
Az amerikai közlekedésbiztonsági bizottság, az NTSB jelentése szerint az elmúlt években több hasonló esetre is volt példa, amikor azonban szerencsére sikerült elkerülni a komolyabb szerencsétlenségeket. A chicagói reptéren 2006 márciusában történt egy eset, amikor a légiirányító csupán négy óra alvással jelentkezett munkára, s ezért fordulhatott elő, hogy engedélyt adott egy Airbus A320 típusú gépnek egy kifutópálya keresztezésére, majd kevesebb mint 15 másodperccel később felszállási engedélyt adott egy Boeing 737-nek, éppen azon a kifutón, amelyen az Airbus keresztülgurult. Szerencsére a Boeing pilótája még időben észrevette a veszélyt és időben befékezett.
Két évvel korábban Kaliforniában egy kialvatlan légiirányító felszállási engedélyt adott egy Boeing 737-nek ugyanazon a kifutópályán, amelyre éppen egy Boeing 747-es kezdett leszállni. Utóbbi pilótája látta az aszfaltcsík végében várakozó gépet és még időben felhúzta a repülő orrát. A hivatalos jelentés szerint ez mindössze 12 másodperccel azelőtt történt, hogy a két jármű összeütközött volna, s a 747-es 60 méterrel a kifutó felett húzott el, szerencsésen elkerülve a katasztrófát.
A coloradói Denverben szintén egy olyan légiirányító teljesített szolgálatot 2001 szeptember 25-én, aki kevesebb mint két órát aludt két műszak között. Ebben az esetben a férfi egy 757-es teherszállító gépnek adott felszállási engedélyt egy olyan kifutópályán, amelyen éppen felújítási munkálatok zajlottak. A gép végül szerencsésen a levegőbe emelkedett, azonban kevesebb mint 10 méterrel vétette csak el a munkaterületet megvilágító reflektorokat.
Az FAA vizsgálatai szerint a légiirányítók és a pilóták sokszor túlhajszoltak, mivel a légiközlekedés nehézségei miatt számos munkavállalót elbocsátottak. Felmerül azonban a kérdés, vajon a fentiekhez hasonló esetek mennyiben segítik a repülésbe vetett bizalom építését, a biztonságérzet kialakulásához ugyanis aligha járulnak hozzá.
Mindenesetre ha legközelebb repülőre kell ülnünk a légikísérőket kérjük meg, hogy a nevünkben vigyenek egy jó erős kávét a pilótáknak.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.