Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia fejlődésének újabb állomásához közelítünk. Amint a mesterséges intelligencia elég okossá válik ahhoz, hogy eltitkolja viselkedését az ember elől, számítania kell arra, hogy könyörtelenül fogja követni a saját céljait.","shortLead":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia...","id":"20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324.jpg","index":0,"item":"3742f8c2-f9fc-4471-9fbb-3f1f1c5e3ee5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","timestamp":"2024. december. 28. 18:03","title":"Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Az ötös lottón nem volt telitalálat, de még egy négyessel is hazavihet több mint 3 milliót.","shortLead":"Az ötös lottón nem volt telitalálat, de még egy négyessel is hazavihet több mint 3 milliót.","id":"20241228_szerencsejatek-otos-lotto-nyeroszamok-sorsolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"dc626b56-468e-4091-af5b-dc0f82c2af8a","keywords":null,"link":"/elet/20241228_szerencsejatek-otos-lotto-nyeroszamok-sorsolas","timestamp":"2024. december. 28. 20:25","title":"Megvolt a lottósorsolás, tizenöt szerencsésnek bőven megtérült a karácsony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53","c_author":"Balizs Benedek","category":"vilag","description":"Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.","shortLead":"Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.","id":"20241229_Minden-amit-eddig-tudunk-a-del-koreai-repulogep-katasztrofarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53.jpg","index":0,"item":"febe77be-1f9c-4838-a3d6-4dad1d2ee911","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Minden-amit-eddig-tudunk-a-del-koreai-repulogep-katasztrofarol","timestamp":"2024. december. 29. 12:10","title":"Minden, amit eddig tudunk a dél-koreai repülőgép-katasztrófáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b","c_author":"GyéZsé","category":"360","description":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és felfedezünk, megyünk az emlékeink után, rábízzuk magunkat a véletlenre, vagy éppen nagyon is tudatosan keresünk valami újat. Aztán elmeséljük, mondjuk a magunkét. A vendégét – mert mi vagyunk a mindenkori vendég. Felbukkanásunk bárhol várható. Most éppen egy patinás budai villában.</strong>","shortLead":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és...","id":"20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b.jpg","index":0,"item":"d60efd7d-690d-44fc-9648-45f214924c70","keywords":null,"link":"/360/20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","timestamp":"2024. december. 27. 19:30","title":"Hasbeszélő: Majdnem elbagatellizált ebéd egy patinás budai villában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4b33141-8e7c-44d3-ae2e-efd44bd8d4b3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két, több, mint ötvenéves tartályhajó süllyedt el a Kercsi-szorosban. Folyamatosan szivárog belőlük az olaj.","shortLead":"Két, több, mint ötvenéves tartályhajó süllyedt el a Kercsi-szorosban. Folyamatosan szivárog belőlük az olaj.","id":"20241228_Moszkva-beismerte-okologiai-katasztrofat-okoz-a-ket-elsullyedt-tankermatuzsalem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4b33141-8e7c-44d3-ae2e-efd44bd8d4b3.jpg","index":0,"item":"08687fbd-0f3d-43d0-8040-3796a9baae3a","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Moszkva-beismerte-okologiai-katasztrofat-okoz-a-ket-elsullyedt-tankermatuzsalem","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Moszkva beismerte: ökológiai katasztrófát okoz a két elsüllyedt tankermatuzsálem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra, hogy sikerül legyőznie a betegséget. Aszma Asszad állítólag már többször el akart válni férjétől és most Moszkvából is elutazna.","shortLead":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra...","id":"20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7.jpg","index":0,"item":"9845d170-858d-406c-bcd3-f67695d902c7","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","timestamp":"2024. december. 27. 16:48","title":"Leukémiában szenved Basar Asszad elűzött szíriai diktátor felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18 mozaikcsalád történetén keresztül mesél arról, milyen sokféle is tud lenni egy család. A pszichológus-családterapeutát a családi szövetségről, a tagok egymáshoz való viszonyáról, alkalmazkodásáról, illetve az ideális karácsonyról kérdeztük.","shortLead":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18...","id":"20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0.jpg","index":0,"item":"493f779c-3e51-436b-a0c1-8c6803f42a28","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","timestamp":"2024. december. 27. 18:33","title":"Megyeri Zsuzsanna: A saját viaskodó énünkkel szemben is türelmesnek kell lennünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alvó pilóták és légiirányítók borzolják az utasok idegeit
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hátborzongató esetről számoltak be az amerikai lapok a múlt héten.
Hátborzongató esetről számoltak be az amerikai lapok a múlt héten. Igaz, az incidens még februárban történt, a vétkesek azonban most töltötték csak le büntetésüket a történte kapcsán. A hawaii-i Go légitársaság két pilótájáról van szó, akik egyszerűen átaludták azt az időszakot, amikor Honolululból érkező gépükkel landolniuk kellett volna Hilo szigetén. A cég természetesen azonnal elbocsátotta a két férfit, akiket az amerikai Szövetségi Repülési Ügynökség (Federal Aviation Administration – FAA) is felfüggesztett gondatlan és felelőtlen viselkedés miatt.
Eddig szerencsésen megúszták az utasok
sxc.hu
Az 54 éves Scott Oltman kapitányt 60 napra, a 24 éves Dillon Shepley elsőtisztet 45 napra függesztették fel, többek között azért is, mivel nem tartották az előírt kapcsolatot a légiirányítókkal. Ian Gregor, az FAA szóvivője az eset kapcsán azt mondta: nem tudni, hogy a Hawaii-i szigetek közti forgalmat lebonyolító Go Ellen indul-e eljárás, mivel a cég biztosította a pilóták számára az FAA által előírt pihenési idő csaknem dupláját, 15 órát.
Oltmannál a vizsgálatok során súlyos alvászavart állapítottak meg, amely légzési nehézségeket okoz, s gátolja a pihentető alvás folyamatát. Ennek ellenére a szakértők nem értik, hogyan lehetséges, hogy a pilótafülke mindkét tagja elaludt a rövid reggeli út során, amelyen 40 utas életéért feleltek. A vizsgálatok nem tártak fel problémát a repülőgép belső nyomását fenntartó rendszereiben, s a szén-monoxid szint sem mutatott eltérést a normális határértékektől.
A légiirányítók aggodalmát fokozta, hogy a pilótákat 17 percen keresztül nem tudták rádión elérni. A nyilvánosságra hozott dokumentumok között szereplő felvételeken hallható, ahogy az irányítótoronyból többször megpróbálnak kapcsolatot létesíteni a géppel, sőt, a Go légitársaság egy másik gépével is, hátha ők tudnak beszélni az 1002-es számú járat vezetőivel. Végül az egyébként 45 perces út 44. percében a pilóták visszajeleztek a toronynak, igaz, eddigre a gép több mint 20 kilométerrel elhagyta a hilói repteret. Oltman és Shepley ekkor megfordították a repülőt, s sikeresen landoltak a Hilo International leszállópályáján.
Idén nem ez volt az első eset, amikor valamely légitársaság dolgozói úgy döntöttek, egy picit „pihentetik a szemüket. Júniusban az Air India két pilótája aludta át a leszállást, ők azonban amerikai kollégáiknál is mélyebben aludtak, ugyanis közel 600 kilométerrel „lőttek túl a célon”. A légiirányítók ebben az esetben végül sikeresen felébresztették a szunyókáló légisofőröket. A gépen mintegy száz utas tartózkodott. A The Times of India című újság által megkérdezett, neve elhallgatását kérő forrás szerint: „egy éjszakai út után voltak, amikor a fáradtsági szint tetőzik, így a pilóták a Jaipurból történő felszállást követően egyszerűen elaludtak.” Az indiai légiforgalmi hatóság tagadta, hogy az eset megtörtént volna: az ő verziójuk szerint a gépnek csupán kommunikációs problémái támadtak, s csak mintegy 20 kilométerrel vétették el az úticélt.
[[ Oldaltörés: A légiirányítók sem különbek ]]
Nem a legjobb hely alváshoz
AP
Nem csak a pilóták alszanak el néha munka közben, hanem a már említett légiirányítók fáradtsága is befolyásolja a légiközlekedés biztonságát. Tavaly a Kentucky állambeli Lexingtonban történt egy baleset – melynek során a Comair légitársaság gépén utazó 50 utasból 49 életét vesztette – ahol az utólagos vizsgálat rámutatott: a szolgálatban lévő légiirányító csupán két órát alhatott két 8 órás műszak között, s ennek köze lehetett a tragédiához. Az irányítótoronyban dolgozó férfi megadta a felszállási engedélyt a CRJ-100 típusú gépnek, amely azonban a kijelöltnél rövidebb kifutóra kanyarodott be, amelynek végén beleütközött a reptér területét határoló kerítésbe, majd a mellette álló fákba. A vizsgálat szerint a légiirányító fáradtsága közrejátszhatott abban, hogy a katasztrófát nem sikerült megelőzni.
Az amerikai közlekedésbiztonsági bizottság, az NTSB jelentése szerint az elmúlt években több hasonló esetre is volt példa, amikor azonban szerencsére sikerült elkerülni a komolyabb szerencsétlenségeket. A chicagói reptéren 2006 márciusában történt egy eset, amikor a légiirányító csupán négy óra alvással jelentkezett munkára, s ezért fordulhatott elő, hogy engedélyt adott egy Airbus A320 típusú gépnek egy kifutópálya keresztezésére, majd kevesebb mint 15 másodperccel később felszállási engedélyt adott egy Boeing 737-nek, éppen azon a kifutón, amelyen az Airbus keresztülgurult. Szerencsére a Boeing pilótája még időben észrevette a veszélyt és időben befékezett.
Két évvel korábban Kaliforniában egy kialvatlan légiirányító felszállási engedélyt adott egy Boeing 737-nek ugyanazon a kifutópályán, amelyre éppen egy Boeing 747-es kezdett leszállni. Utóbbi pilótája látta az aszfaltcsík végében várakozó gépet és még időben felhúzta a repülő orrát. A hivatalos jelentés szerint ez mindössze 12 másodperccel azelőtt történt, hogy a két jármű összeütközött volna, s a 747-es 60 méterrel a kifutó felett húzott el, szerencsésen elkerülve a katasztrófát.
A coloradói Denverben szintén egy olyan légiirányító teljesített szolgálatot 2001 szeptember 25-én, aki kevesebb mint két órát aludt két műszak között. Ebben az esetben a férfi egy 757-es teherszállító gépnek adott felszállási engedélyt egy olyan kifutópályán, amelyen éppen felújítási munkálatok zajlottak. A gép végül szerencsésen a levegőbe emelkedett, azonban kevesebb mint 10 méterrel vétette csak el a munkaterületet megvilágító reflektorokat.
Az FAA vizsgálatai szerint a légiirányítók és a pilóták sokszor túlhajszoltak, mivel a légiközlekedés nehézségei miatt számos munkavállalót elbocsátottak. Felmerül azonban a kérdés, vajon a fentiekhez hasonló esetek mennyiben segítik a repülésbe vetett bizalom építését, a biztonságérzet kialakulásához ugyanis aligha járulnak hozzá.
Mindenesetre ha legközelebb repülőre kell ülnünk a légikísérőket kérjük meg, hogy a nevünkben vigyenek egy jó erős kávét a pilótáknak.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.