Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi a költségeket, de az elegendő adományok miatt Törley Katalin arra kéri, hogy a pénzzel a Tanítanék Mozgalmat támogassa.","shortLead":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi...","id":"20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a.jpg","index":0,"item":"de9c1b2a-bde6-478f-a36c-c8395ef156ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","timestamp":"2025. június. 01. 09:13","title":"24 órán belül összejött adományokból a kirúgott kölcseys tanárok perköltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac","c_author":"Urzinol","category":"brandchannel","description":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne tegyünk ellene.","shortLead":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne...","id":"20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac.jpg","index":0,"item":"c51c2721-52e1-499b-8eb7-665d5aaf2542","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","timestamp":"2025. június. 02. 07:30","title":"Mi a nulladik lépés, ha felfáztál?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Urzinol","c_partnerlogo":"13bb1707-7561-455d-b384-3e2a71ec9e0f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre kevesebben szerettek volna magyart is. A magyar kivándorlók közül eközben a legtöbben Németországban találtak új otthont.","shortLead":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre...","id":"20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc.jpg","index":0,"item":"7584eb63-5582-4872-ab9c-e6fba55e470a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","timestamp":"2025. június. 01. 11:00","title":"Kétszer annyi orosz kapja meg a magyar állampolgárságot, mint a háború előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49dc2dc4-32e1-4532-bd1b-84268849d198","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Amennyiben ezen nem változatnak, Kína „határozottan erőteljes intézkedéseket fog hozni”.","shortLead":"Amennyiben ezen nem változatnak, Kína „határozottan erőteljes intézkedéseket fog hozni”.","id":"20250602_Kina-Egyesult-Allamok-genfi-kereskedelmi-konszenzus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49dc2dc4-32e1-4532-bd1b-84268849d198.jpg","index":0,"item":"28e222bc-60e9-4275-8418-b55a95d2c81b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_Kina-Egyesult-Allamok-genfi-kereskedelmi-konszenzus","timestamp":"2025. június. 02. 07:10","title":"Kína szerint az Egyesült Államok aláássa a genfi kereskedelmi tárgyalásokon elért konszenzust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: a magyar elhárítás valamit nagyon benézhetett, a hatalom pedig bárkit elsöpörhet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"3f1739ff-4e58-4eae-a029-e3179a125399","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","timestamp":"2025. június. 01. 06:00","title":"Új ősellenség, régi szólamok │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több helyen is kráterek keletkeztek a sóbánya tetején.","shortLead":"Több helyen is kráterek keletkeztek a sóbánya tetején.","id":"20250602_Tovabbi-hazak-kiuriteset-rendeltek-el-a-hatosagok-Parajdon-ideiglenes-gatat-is-epitenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a.jpg","index":0,"item":"ac400fcf-f89c-40dc-aaef-5ad113480da6","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Tovabbi-hazak-kiuriteset-rendeltek-el-a-hatosagok-Parajdon-ideiglenes-gatat-is-epitenek","timestamp":"2025. június. 02. 05:28","title":"További házak kiürítését rendelték el a hatóságok Parajdon, ideiglenes gátat is építenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alvó pilóták és légiirányítók borzolják az utasok idegeit
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hátborzongató esetről számoltak be az amerikai lapok a múlt héten.
Hátborzongató esetről számoltak be az amerikai lapok a múlt héten. Igaz, az incidens még februárban történt, a vétkesek azonban most töltötték csak le büntetésüket a történte kapcsán. A hawaii-i Go légitársaság két pilótájáról van szó, akik egyszerűen átaludták azt az időszakot, amikor Honolululból érkező gépükkel landolniuk kellett volna Hilo szigetén. A cég természetesen azonnal elbocsátotta a két férfit, akiket az amerikai Szövetségi Repülési Ügynökség (Federal Aviation Administration – FAA) is felfüggesztett gondatlan és felelőtlen viselkedés miatt.
Eddig szerencsésen megúszták az utasok
sxc.hu
Az 54 éves Scott Oltman kapitányt 60 napra, a 24 éves Dillon Shepley elsőtisztet 45 napra függesztették fel, többek között azért is, mivel nem tartották az előírt kapcsolatot a légiirányítókkal. Ian Gregor, az FAA szóvivője az eset kapcsán azt mondta: nem tudni, hogy a Hawaii-i szigetek közti forgalmat lebonyolító Go Ellen indul-e eljárás, mivel a cég biztosította a pilóták számára az FAA által előírt pihenési idő csaknem dupláját, 15 órát.
Oltmannál a vizsgálatok során súlyos alvászavart állapítottak meg, amely légzési nehézségeket okoz, s gátolja a pihentető alvás folyamatát. Ennek ellenére a szakértők nem értik, hogyan lehetséges, hogy a pilótafülke mindkét tagja elaludt a rövid reggeli út során, amelyen 40 utas életéért feleltek. A vizsgálatok nem tártak fel problémát a repülőgép belső nyomását fenntartó rendszereiben, s a szén-monoxid szint sem mutatott eltérést a normális határértékektől.
A légiirányítók aggodalmát fokozta, hogy a pilótákat 17 percen keresztül nem tudták rádión elérni. A nyilvánosságra hozott dokumentumok között szereplő felvételeken hallható, ahogy az irányítótoronyból többször megpróbálnak kapcsolatot létesíteni a géppel, sőt, a Go légitársaság egy másik gépével is, hátha ők tudnak beszélni az 1002-es számú járat vezetőivel. Végül az egyébként 45 perces út 44. percében a pilóták visszajeleztek a toronynak, igaz, eddigre a gép több mint 20 kilométerrel elhagyta a hilói repteret. Oltman és Shepley ekkor megfordították a repülőt, s sikeresen landoltak a Hilo International leszállópályáján.
Idén nem ez volt az első eset, amikor valamely légitársaság dolgozói úgy döntöttek, egy picit „pihentetik a szemüket. Júniusban az Air India két pilótája aludta át a leszállást, ők azonban amerikai kollégáiknál is mélyebben aludtak, ugyanis közel 600 kilométerrel „lőttek túl a célon”. A légiirányítók ebben az esetben végül sikeresen felébresztették a szunyókáló légisofőröket. A gépen mintegy száz utas tartózkodott. A The Times of India című újság által megkérdezett, neve elhallgatását kérő forrás szerint: „egy éjszakai út után voltak, amikor a fáradtsági szint tetőzik, így a pilóták a Jaipurból történő felszállást követően egyszerűen elaludtak.” Az indiai légiforgalmi hatóság tagadta, hogy az eset megtörtént volna: az ő verziójuk szerint a gépnek csupán kommunikációs problémái támadtak, s csak mintegy 20 kilométerrel vétették el az úticélt.
[[ Oldaltörés: A légiirányítók sem különbek ]]
Nem a legjobb hely alváshoz
AP
Nem csak a pilóták alszanak el néha munka közben, hanem a már említett légiirányítók fáradtsága is befolyásolja a légiközlekedés biztonságát. Tavaly a Kentucky állambeli Lexingtonban történt egy baleset – melynek során a Comair légitársaság gépén utazó 50 utasból 49 életét vesztette – ahol az utólagos vizsgálat rámutatott: a szolgálatban lévő légiirányító csupán két órát alhatott két 8 órás műszak között, s ennek köze lehetett a tragédiához. Az irányítótoronyban dolgozó férfi megadta a felszállási engedélyt a CRJ-100 típusú gépnek, amely azonban a kijelöltnél rövidebb kifutóra kanyarodott be, amelynek végén beleütközött a reptér területét határoló kerítésbe, majd a mellette álló fákba. A vizsgálat szerint a légiirányító fáradtsága közrejátszhatott abban, hogy a katasztrófát nem sikerült megelőzni.
Az amerikai közlekedésbiztonsági bizottság, az NTSB jelentése szerint az elmúlt években több hasonló esetre is volt példa, amikor azonban szerencsére sikerült elkerülni a komolyabb szerencsétlenségeket. A chicagói reptéren 2006 márciusában történt egy eset, amikor a légiirányító csupán négy óra alvással jelentkezett munkára, s ezért fordulhatott elő, hogy engedélyt adott egy Airbus A320 típusú gépnek egy kifutópálya keresztezésére, majd kevesebb mint 15 másodperccel később felszállási engedélyt adott egy Boeing 737-nek, éppen azon a kifutón, amelyen az Airbus keresztülgurult. Szerencsére a Boeing pilótája még időben észrevette a veszélyt és időben befékezett.
Két évvel korábban Kaliforniában egy kialvatlan légiirányító felszállási engedélyt adott egy Boeing 737-nek ugyanazon a kifutópályán, amelyre éppen egy Boeing 747-es kezdett leszállni. Utóbbi pilótája látta az aszfaltcsík végében várakozó gépet és még időben felhúzta a repülő orrát. A hivatalos jelentés szerint ez mindössze 12 másodperccel azelőtt történt, hogy a két jármű összeütközött volna, s a 747-es 60 méterrel a kifutó felett húzott el, szerencsésen elkerülve a katasztrófát.
A coloradói Denverben szintén egy olyan légiirányító teljesített szolgálatot 2001 szeptember 25-én, aki kevesebb mint két órát aludt két műszak között. Ebben az esetben a férfi egy 757-es teherszállító gépnek adott felszállási engedélyt egy olyan kifutópályán, amelyen éppen felújítási munkálatok zajlottak. A gép végül szerencsésen a levegőbe emelkedett, azonban kevesebb mint 10 méterrel vétette csak el a munkaterületet megvilágító reflektorokat.
Az FAA vizsgálatai szerint a légiirányítók és a pilóták sokszor túlhajszoltak, mivel a légiközlekedés nehézségei miatt számos munkavállalót elbocsátottak. Felmerül azonban a kérdés, vajon a fentiekhez hasonló esetek mennyiben segítik a repülésbe vetett bizalom építését, a biztonságérzet kialakulásához ugyanis aligha járulnak hozzá.
Mindenesetre ha legközelebb repülőre kell ülnünk a légikísérőket kérjük meg, hogy a nevünkben vigyenek egy jó erős kávét a pilótáknak.