szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Az Aviation.

Honeywell Aerospace

Az Aviation.com értesülései szerint a Honeywell cég Integrated Pilot Flight Display elnevezésű eszköze a modern műholdas helymeghatározók segítségével kivetíti a terepviszonyokat, amelyen különböző színekkel jelöli meg a veszélyes területeket, illetve a baleseti kockázatot rejtő építményeket.

A fejlesztést az olyan repülőgép-katasztrófák tették szükségessé, mint például a Korean Airlines 801-es járatának 1997 augusztus 6-án bekövetkezett balesete, amely a nagy viharban nekiütközött a Guamon található Nimitz Hillnek, három mérföldre a leszállópályától. A tragédiában a fedélzeten utazó 254 utasból 228 vesztette életét. A Boeing 747-es roncsai több mint nyolc órán keresztül lángoltak.

Az amerikai űrügynökség, a NASA felmérései szerint a korlátozott látótávolság a légibalesetek legfőbb kiváltó oka. A tapasztalatlan pilóták a felhőkbe repülve elvesztik tájékozódó-képességüket, s a rossz manőverezésnek köszönhetően balesetet okoznak. A kutatás szerint egy-egy ilyen baleset még veterán pilótákkal is előfordulhat.

Felhőben repülve a látótávolság sokszor csupán a gép szárnyáig tart, erős hóesésben, vagy esőben ugyanez csupán néhány száz métert jelent. Ezt a távolságot egy átlagos utasszállító gép 5-7 másodperc alatt teszi meg.

Az úgynevezett szintetikus látás technológiájának (Synthetic Vision Technology – SVT) ötlete már a hetvenes években felmerült. A modern technológiának köszönhetően azonban ma már valós időben és három dimenzióban is megjeleníthető a repülőgép környezete, az épületekkel, más gépekkel együtt, az időjárási körülményektől függetlenül, ez pedig nagyban javítja a repülés biztonságát.

„A műholdas helymeghatározó GPS rendszerek segítségével a pilóták pontosan tudják, hogy éppen merre járnak” – nyilatkozta az SVT-technológiával kapcsolatban Michael Lewis, a NASA repülésbiztonsági programjának igazgatója. „A szuperpontos felszín-adatbázisokkal pedig háromdimenziós mozgóképen ugyanezt a saját szemükkel láthatják is. Azok a balesetek tehát, amelyek a rossz látási viszonyok miatt következnek be, nem fenyegetik az SVT-rendszerekkel felszerelt repülőket.”

Az SVT-k képernyőin a fényviszonyoktól és az időjárástól függetlenül láthatóak az épületek, a földrajzi formák, a vízfelszínek, illetve az egyéb, a közelben járó repülőgépek. Ezt a megjelenítést összetett terep-, objektum és vízrajzi adatbázisok teszik lehetővé. A légitársaságok rendszeres frissítéseket kapnak, amelyek nyomon követik az emberi és a természeti működés következtében beálló változásokat.

Az SVT-rendszer már ma szériafelszerelés néhány gépgyártónál, más cégeknél opcionálisan rendelhető meg, körülbelül mintegy negyedmillió dollárért. A gyártó cég vezetője szerint tíz év múlva ez a technológia annyira elterjedt lesz, mint napjainkban a mesterséges horizontot megjelenítő műszer, amely minden repülőgép pilótafülkéjében megtalálható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!