szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

"A szennyezés továbbra is problémát jelent, de az tény, hogy az utóbbi több mint húsz évben felvettük a harcot a...

"A szennyezés továbbra is problémát jelent, de az tény, hogy az utóbbi több mint húsz évben felvettük a harcot a szennyezés ellen, és a javulás tagadhatatlan" - vélekedett Gustavo Alanis, egy mexikói környezetvédelmi civil szervezet szakértője.
   
A szokatlanul jó levegőminőség az elmúlt hetekben képeslapra illő látvánnyal ajándékozta meg a 20 milliós főváros lakosait: tisztán látszódott a város fölé magasodó két hófödte vulkán, a Popocatepetl és az Iztaccihuatl.

"Az utóbbi években sorra megdöntöttük a rekordokat az ózonkoncentráció határértéke alatt maradó napok számát illetően. Tavaly 185 nap volt az elfogadható tartományban, az idei évet pedig még ennél is jobb mutatóval kezdtük: az első 60 napból 50-en a határérték alatti számot mértünk" - közölte Martha Delgado, a város környezetvédelmi irodájának munkatársa.

Flickr (Creative Commons)

Az ózon a legszigorúbban ellenőrzött szennyezőanyag a mexikói fővárosban. Delgado közlése szerint az 1990-es években a levegőminőség általában emiatt az anyag miatt lépte túl a határértéket az év nagyobbik részében.
   
A városnak a magas légszennyezés miatt számos óvintézkedést kellett hoznia: többször korlátozták a személygépkocsik számát,  ideiglenesen fel kellett függeszteni a közmunkákat és a kültéri sportolást is.
   
A stratégiai programok között központi szerepet játszott a tömegközlekedés korszerűsítése. Ennek során a sikeres bogotái tapasztalatok alapján  külön gyorssávot hoztak létre az autóbuszoknak, az európai mintát követve pedig bátorították a kerékpáros közlekedést az autózás helyett. 
   
Aaron Jazcilevich, a Nemzeti Egyetem légkörtudományi központjának kutatója szerint a hivatalos mérések mellett független tanulmányok is alátámasztják, hogy a levegőminőség sokkal jobb, mint egy évtizeddel ezelőtt. "Két domináns tényező magyarázza a levegőminőséget. Az egyik az időjárási, hiszen a szelek eloszlatják a szennyező anyagokat. A másik pedig a magángépkocsi-használat környezetvédelmi szabályozása" - mutatott rá a kutató.
   
Jazcilevich szerint elképzelhető, hogy az utóbbi évek fejleményeinek hatására Mexikóváros már nincs a világ öt legszennyezettebb nagyvárosa között, a kétes ranglistán átadta helyét Kairónak, vagy akár India és Kína egyes metropolisainak.

MTI

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!