Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","shortLead":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","id":"20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7.jpg","index":0,"item":"23ec25f9-e07d-412c-b472-0dd832f54fed","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 14:15","title":"Karácsony: Orbán nyilván nem azt akarta mondani, hogy ami jár az arab befektetőnek, az nem jár a budapestieknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b61f516a-3b88-4a69-94bc-b3efe1095832","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Százasával érkeztek a jelzések vasárnap, hogy nem sikerült a vásárlás, akár a sarki boltban, akár online. Délutánra elvileg megoldották a dolgot.","shortLead":"Százasával érkeztek a jelzések vasárnap, hogy nem sikerült a vásárlás, akár a sarki boltban, akár online. Délutánra...","id":"20250309_mastercard-fennakadasok-online-fizetes-bolti-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b61f516a-3b88-4a69-94bc-b3efe1095832.jpg","index":0,"item":"823b25a2-d44a-4c91-a813-c0c4bd704913","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_mastercard-fennakadasok-online-fizetes-bolti-vasarlas","timestamp":"2025. március. 09. 14:37","title":"Önnél sem működött a kártyás fizetés? Világszerte gond volt a Mastercarddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e03fa1a9-46e0-4c39-adc8-e6de69ff96e8","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A szakszervezet 8 százalékos béremelést és három pluszszabadnapot követel. ","shortLead":"A szakszervezet 8 százalékos béremelést és három pluszszabadnapot követel. ","id":"20250310_nemet-repuloterek-figyelmezteto-sztrajk-szakszervezet-kollektiv-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e03fa1a9-46e0-4c39-adc8-e6de69ff96e8.jpg","index":0,"item":"ef940f0a-dcbf-49b4-831b-0cb3918582fe","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_nemet-repuloterek-figyelmezteto-sztrajk-szakszervezet-kollektiv-szerzodes","timestamp":"2025. március. 10. 06:18","title":"Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Fegyverrel támadt három férfi egy torontói bár vendégeire péntek este, a támadásban tizenkét ember megsebesült, az elkövetők szökésben vannak – közölte a torontói rendőrség.","shortLead":"Fegyverrel támadt három férfi egy torontói bár vendégeire péntek este, a támadásban tizenkét ember megsebesült...","id":"20250308_Harom-ferfi-bement-egy-torontoi-barba-es-elkezdett-lovoldozni-am-csodaval-hataros-modon-mindenki-meguszta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"6c993eb7-c8fb-4efd-b02d-5494d6114923","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Harom-ferfi-bement-egy-torontoi-barba-es-elkezdett-lovoldozni-am-csodaval-hataros-modon-mindenki-meguszta","timestamp":"2025. március. 08. 16:28","title":"Három férfi bement egy torontói bárba és elkezdett lövöldözni, ám csodával határos módon mindenki túlélte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban munkahelyi környezetben jelentkezik, de előfordulhat például tanulmányi stresszhelyzetekben vagy bármilyen hosszú távú, intenzív érzelmi erőfeszítés esetén. De mi vezet el idáig, hogyan ismerhető fel, és mit tehetünk ellene?","shortLead":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban...","id":"20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307.jpg","index":0,"item":"b23d09c0-7471-4468-a46b-1a6b07830a15","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","timestamp":"2025. március. 09. 11:30","title":"Így ismerje fel a burnout szindrómát!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","shortLead":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","id":"20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb.jpg","index":0,"item":"b6ebcfec-94bc-44ac-a756-8966a7d1c752","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","timestamp":"2025. március. 08. 11:27","title":"Nőnap a Wizz Airnél: kizárólag női személyzettel szállt fel Budapestről a Londonba tartó gép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8844f3c-bce0-448b-b3ff-9524ace955a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":" A januárban eltűnt perőcsényi férfi holttestére bukkantak. ","shortLead":" A januárban eltűnt perőcsényi férfi holttestére bukkantak. ","id":"20250308_Holttestet-talaltak-a-Borzsonyben-a-Jancsi-hegynel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8844f3c-bce0-448b-b3ff-9524ace955a9.jpg","index":0,"item":"90188972-6dfb-4015-9409-f6e9d3650bb2","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Holttestet-talaltak-a-Borzsonyben-a-Jancsi-hegynel","timestamp":"2025. március. 08. 10:40","title":"Holttestet találtak a Börzsönyben, a Jancsi hegynél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fapados légtársaságok a kiegyensúlyozott jegyár-emelés helyett inkább újabb és újabb járulékos költségeket varrnak a...
A fapados légtársaságok a kiegyensúlyozott jegyár-emelés helyett inkább újabb és újabb járulékos költségeket varrnak a nyakunkba. Némelyik cég ráadásul – alattomos módon – takargatja ezeket a költségeket. Résszint azért, mert ezek a költségek merőben arcátlanok, és azért is, hogy aztán a tudatlanságunkat használják bevételi forrásnak „tetszik vagy nem tetszik” alapon. Az utazás nem kötelező, és ha valaki nem szereti a kisbetűs szabályzatot szóról-szóra értelmezni az legjobb, ha otthon marad (vagy olvasgatja a Travelline-t, mert azért mi itt vagyunk, hogy segítünk egy kicsit).
Egyre nyilvánvalóbb, hogy egy fapados viteldíja akármelyik normális szezonban (nem mínusz 25 fokos téli fagy, vagy a tanítási év kellős közepén) alig marad el a hagyományos légitársaságok áraitól. Ami már kevésbé nyilvánvaló, hogy ha nem vigyázunk, akár a kétszeresét is kifizethetjük annak, amelyet egy klasszikus légitársaság repülőjegyéért fizettünk volna.
A klasszikus légitársaságoknál (általában) egy maximum 23 kg-os bőrönd feladása ingyenes. Ugyanezért a poggyászért az easyJetnél 23 780 Ft, a Ryanairnél pedig 60 000 Ft (!) extrát fizetünk, a Germanwings 16 000 forintot fog kérni, a Jet2 pedig 10 000 forintot. A Wizz Air – a javára legyen mondva – április óta megszüntette a 15 kilós súlyhatárt, ez jelentős engedmény és jó hír annak, aki vásárlókörútra indul, hiszen némely légitársaságnál egy 5 kilós súlyfelesleg akár 30 000 forinttal is karcsúsíthatja a pénztárcánkat. Óvintézkedésnek annyit ajánlunk, hogy mindig legyen nálunk egy nagy méretű reklámszatyor, amelybe a laptoptáskánk és a kézitáskánk mellett (csak egy kézipoggyászunk lehet) van elég hely, hogy az esetleges extra kilókat kézipoggyászként is felvihessük a gépre.
Flickr - Creative Commons
Egy másik probléma, hogy a repülőjegy árakat összehasonlító weboldalak viteldíjai nem tartalmazzák az extra költségeket, sok légitársaság pontosan azért használja a „járulékos költséges” marketing fogást a szimpla jegyáremelés helyett, hogy az ilyen kereső programokban ne bukjanak le. Ezeknél a cégeknél csakis akkor tudhatjuk meg a teljes jegyárat, ha a légitársaság saját weboldalán végigcsináljuk a foglalást. Szerencsére ma már kötelezik a légitársaságokat, hogy a lehetséges költségekről előre tájékoztassák az utast, ezért a legtöbb fapados weboldalán vagy táblázatot találhatunk az extra díjakat illetően (Wizz Air, Ryanair), vagy a társaság bonyolult és ködösített kisbetűben értesülhetünk a foglalás költségeiről (pl. easyJet, ahol ráadásul egy csomó információ regisztrációhoz kötött).
Nagyon fontos, hogy áttanulmányozzuk ezeket a táblázatokat, mielőtt megkezdjük a foglalást. Nézzük meg a ránk vonatkozó költségeket, mert azok minden társaságnál különbözőek lehetnek. A Wizz Air például felszámol csecsemődíjat, amely 13 750 forint kisgyermekenként az oda-vissza útra, és ezért a Raynair-nél és az easyJet-nél is hasonló árat fizetünk, noha a nemzetközi társaságoknál a 2 éven aluli gyermekek ingyen utaznak (szüleik ölében, külön ülőhely nélkül). Egy pár síléc szállítása az Easy-nél 13 200 Ft, a Wizz Air-rel 16 500 Ft, amíg a Ryanair 23 000 forintot fog kérni, ami jelentős többletköltség egy négy tagú család esetén, ezzel ellentétben például a SWISS síszezonban ingyen szállítja felszerelésünket.
Budapest Airport
A másik dolog, hogy a fapadosokkal az ügyintézést csakis online végezhetjük. A Ryanair és a Wizz Air például több tízezer forintos felárat kér minden egyes tételre (poggyász, check in) egy telefonos foglalás esetén, és a callcenter emelt díjas tarifáját is ki kell fizetnünk. Más társaságok a repülőtéri asszisztenciát igyekeznek kifizettetni velünk. A Jet2 például csak pár száz forintot kér az online check-in ért, de ha a reptéren tesszük ugyanezt, az több mint 3 000 forintunkba kerül majd utasonként. Spórolhatunk azzal is, ha előre kifizetjük a poggyász díjat és meghatározzuk a súlyfelesleget. De ha ezeket túllépjük, akkor Vis Major alapon a jegyárunk többszörösét fizetteti ki velünk a fapados légitársaságok zöme.
Végül pedig meg kell említenünk a bankkártya használati vagy foglalási díjat, amelyet régebben például csak az utolsó körben tudhattuk meg, amikor már nehéz volt kihátrálni a tranzakcióból, mert kitöltöttük a kismillió rubrikát és csak a fizetés maradt hátra. A kártyahasználati vagy foglalási díj a fapadosok legnagyobb bevételi forrása (a poggyász mellett). Egy-egy tranzakció ugyanis csupán pár száz forintba kerül nekik, amíg nekünk ezreket számolnak fel érte. Ráadásul a legtöbb ilyen díj utasonként fizetendő, ami azt jelenti, hogy egy négytagú család a Ryanairnél és a Wizz Airnél 11 000 forint foglalási díjat fizet még akkor is, ha az összes jegyért egyszer és egy kártyával fizetett.
Air France
Az sem mindegy, hogy milyen kártyával fizetünk. A Ryanair például a Maestro bankkártyát részesíti előnyben, míg az easyJetnél az a pletyka járja, hogy a Visa kártyánkat nyugodtan az olcsóbb VisaElektronnak titulálhatjuk, mert a rendszer nem ismeri fel a különbséget. A hitelkártyákért szinte minden társaság vaskos összeget számol fel, és van amikor nem fix összeget, hanem a tranzakció egy bizonyos százalékát fizetteti ki velünk.
Ha telefonon kíséreljük meg a foglalást, akkor a helyzet még rosszabb , mert a telefonért is járatonként és utasonként fizetünk, tehát a bankkártyás fizetés még mindig sokkal jobb megoldásnak bizonyul. Az easynél több perces automata szöveget kell hallgatnunk emelt díjas tarifáért, aki pedig a Wizz Airrel utazik, annak a diszpécser kisasszonnyal való beszélgetés (a bankkártya díjon felül) 7 700 forintjába kerül majd, ha családi jegyet vásárol.
Amint látjuk repkednek az ezresek, ezért aztán tényleg nem érdemes felkelni a kora hajnali járatokhoz, és kietlen, a városoktól messzebb lévő reptereken landolni. Érdemesebb inkább körbenézni a klasszikus légitársaságok jegyárai között, mert nem kell különösebben szerencsésnek lennünk, hogy itt is kifogjunk valamilyen jó akciót. Akit eddig nem sikerült meggyőznünk, az megnézheti a Malév és a British Airways összehasonlító táblázatait, ezek további információkat tartalmaznak a fapados árkülönbségekről.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.