szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Barbara Cordoba bírónő álláspontja szerint a beszállókártya kinyomtatási kényszere sérti az utasok jogait és...

Barbara Cordoba bírónő álláspontja szerint a beszállókártya kinyomtatási kényszere sérti az utasok jogait és ellentétes a nemzetközi légi közlekedés egyezményeivel, illetve korábbi és jelenlegi gyakorlatával, mivel ezt a feladatot a világon mindenütt a légitársaságok végzik el. Az ügyben egy spanyol ügyvéd, Dan Miró nyújtott be keresetet, miután tavaly májusban a Barcelona vonzáskörzetében található Girona repülőterén a Ryanair megfizettette vele a 40 eurós kártyanyomtatási díjat. Ezt megelőzően Mirónak sikerült elérnie, hogy kompenzációt kapjon a Ryanairtől, amely az izlandi vulkánkitörés miatt törölte a Madrid-Barcelona járatát, s emiatt az ügyvédnek vonattal kellett elutaznia a katalán fővárosba.

Flickr (Creative Commons)

Az ír fapados vezetősége azzal érvel, hogy utasaik a foglaláskor, illetve a repülőjegy megvásárlásakor tisztában vannak azzal a szerződéses feltétellel, mely szerint legkésőbb a tervezett felszállás előtt négy órával el kell végezniük a check-in procedúrát, és ki kell nyomtatniuk a saját beszállókártyájukat. Daniel Carvalho, a Ryanair szóvivője szerint ha valakinél nincs beszállókártya, az gyakorlatilag olyan, mintha az útlevelét felejtette volna otthon, ami nélkül szintén nem lehet elutazni. Ugyanakkor elismerte, hogy a 40 eurós extra-díj gyakorlatilag egy büntetés az utas számára, mert a repülőtéri alkalmazottak ugyanúgy az internet segítségével nyomtatják ki a beszállókártyát, ahogyan az utas otthon tette volna. Amennyiben valaki kifogásolja ezt a díjat, nem kell megfizetnie, viszont a megfelelő dokumentum hiányában nem szállhat fel a gépre. A Ryanair ezért arra figyelmeztet, hogy aki nem tesz eleget a jelenlegi szerződéses feltételeknek - melynek része az online check-in is -, az érvényes beszállókártya hiányában, csak egy újabb helyfoglalással válthat jegyet a következő járatra az éppen aktuális – s folyamatosan változó - viteldíj ellenében.

A Ryanair szerint a mostani ítélet veszélyezteti a légitársaság költségtakarékos üzleti modelljét, melyben a minél olcsóbb tarifák érdekében megszüntették a repülőtéri jegykezelő pultokat és külön díjhoz kötik a csomagfeladást is. Michael O'Leary, a Ryanair első embere a közelmúltban jelentette be, hogy bezárják a Marseille repülőterén található, egyetlen franciaországi bázisukat, miután egy helyi bíróság kimondta, hogy az ott dolgozó alkalmazottakra minden tekintetben a francia munkajogi és adózási jogszabályok vonatkoznak. A jogvitát az váltotta ki, hogy a Ryanair a személyzetek esetében az írországi szabályokat alkalmazta, melyek jóval kevesebb kiadással jártak a légitársaság számára. A fapados cég úgy döntött, hogy a felszabaduló kapacitást Litvániába, Olaszországba és Spanyolországba csoportosítja át. A légitársaság 158 célállomásából jelenleg 22 repülőtér található Spanyolországban, de a mostani bírósági döntés jogerőre emelkedése esetén nem zárható ki, hogy a Ryanair kénytelen lesz kivonulni az Ibériai-félszigetről is.

TTG

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!