szerző:
Medipress
Tetszett a cikk?

Rendkívüli felháborodást váltott ki a dohányellenes szervezetek vezetőiből az a dohánygyár, amely legújabb termékét "mesterséges adalékanyagoktól mentes"-nek, "környezetbarát"-nak és "bio"-nak reklámozza.

A Natural American Spirit cigaretták reklámjaiban ráadásul egy olyan lista is helyet kapott, ami a gyártó, a Santa Fe Natural Tobacco Co. a különböző környezetvédelmi törekvéseit sorolja fel. A hirdetések először márciusban tűntek fel olyan magazinok hasábjain, mint az Esquire, a Field & Stream, a Wired, a Mother Jones, az Elle és a Marie Claire.

"Ezek a reklámok egyenesen vérlázítóak. A cég munkatársai megpróbálják egészségesként beállítani halálos és súlyos függőséget okozó terméküket" – fakadt ki Vince Willmore, a Füstmentes Gyermekekért Kampány munkatársa. Mjad hozzátette: ha azt halljuk, hogy egy termék környezetbarát, egyből azt hisszük, hogy az adott termék egészségesebb."

flickr.com

A Reynolds American Inc. szóvivőinek elmondása szerint szó sincs arról, hogy a cigaretták egészségesebbek lennének, de előállításuk környezetbarát: a gyárak szélerőművektől kapják az energiát, kevesebb kémiai anyagot használnak az előállítás során és a cég alkalmazottainak 70 százaléka hibrid gépkocsikat vezet. "Próbáljuk védeni a környezetünket" – nyilatkozta Seth Moskowitz szóvivő. Elmondása szerint a gyár a Keep America Beautiful alap lelkes támogatója, ami többek között a cigarettacsikkek okozta szemét ellen küzd már évek óta.

"Ez a mostani remek példája annak, miért nem működik a zöld marketing" – nyilatkozta Joel Makower, a GreenBiz.com nevű üzleti környezetvédelemmel foglalkozó honlap szerkesztője. "A marketingesek mindenre ráaggatják a zöld jelzőt, így az szinte teljesen értelmét veszti. A bizonyítottan káros termékeket egyszerűen nem lenne szabad bioként reklámozni."

A dohánygyárnak nem ez az első hasonló ügye. 2000-ben, miután a cég termékeit adalékanyagoktól mentesként kezdte hirdetni, a Szövetségi Üzleti Bizottság arra kötelezte a gyártót, hogy közleményben közölje, "az adalékanyagoktól mentes gyártási eljárás nem jelenti azt, hogy a cigaretták biztonságosabbak". 2010-ben a biodohány bevezetése után 33 állami ügyész döntése alapján a cégnek ismét közleményt kellett kiadnia, amelyben kifejtették, hogy a biodohány cseppet sem egészségesebb, mint a hagyományos. "Megtéveszti és félrevezeti az embereket, ha valaki környezetvédelemről beszél egy dohánytermék hirdetésében" –  nyilatkozta Jeanne Finberg, Kalifornia államügyészének helyettese.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!