Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07252202-39c7-47b1-92c2-0b59c2559637","c_author":"HVG","category":"360","description":"Korábban ilyesmire nem alkalmazott módszerrel számolták újra a fákat Kínában. A világ bármely országában használható eljárás segít abban, hogy utána hatékonyabb lehessen a fatelepítés.","shortLead":"Korábban ilyesmire nem alkalmazott módszerrel számolták újra a fákat Kínában. A világ bármely országában használható...","id":"20250419_hvg-kina-fa-leltar-mesterseges-intelligencia-kinai-nagy-zold-fal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07252202-39c7-47b1-92c2-0b59c2559637.jpg","index":0,"item":"c9fc003a-d9c9-4d60-8324-dd70c154bef1","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kina-fa-leltar-mesterseges-intelligencia-kinai-nagy-zold-fal","timestamp":"2025. április. 19. 15:45","title":"Újraszámolták a fákat Kínában, és már épül a Kínai Nagy Zöld Fal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8664fbe3-7604-4074-8fb9-4d75d6252fcf","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia akár emberek életét is erősen befolyásolhatja. Mégsem biztos, hogy az EU új szabályai teljesen kezelhetővé teszik a kockázatokat. Lehet, hogy a piac, a fegyverkezés, netán hatalmi érdekek felülírják a brüsszeli jogszabályt.","shortLead":"A mesterséges intelligencia akár emberek életét is erősen befolyásolhatja. Mégsem biztos, hogy az EU új szabályai...","id":"20250419_ai5-eu-ai-act-mesterseges-intelligencis-unios-szabalyozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8664fbe3-7604-4074-8fb9-4d75d6252fcf.jpg","index":0,"item":"31ed4ca1-2b58-4199-b937-7182a2155407","keywords":null,"link":"/360/20250419_ai5-eu-ai-act-mesterseges-intelligencis-unios-szabalyozasa","timestamp":"2025. április. 19. 13:00","title":"Ember és gép: ki ellenőriz kit az EU-ban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Komolytalan a Nézőpont vezetője szerint számonkérni, hogy Orbán Viktor az akkor közzétett méréseknek ellentmondva arról beszélt, 2021-ben az ellenzék vezetését mérték.","shortLead":"Komolytalan a Nézőpont vezetője szerint számonkérni, hogy Orbán Viktor az akkor közzétett méréseknek ellentmondva arról...","id":"20250419_Nezopont-Orban-kozvelemeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010.jpg","index":0,"item":"9c1fe85c-57c9-404b-81a2-6ad6602074ab","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Nezopont-Orban-kozvelemeny-kutatas","timestamp":"2025. április. 19. 14:45","title":"Nézőpont: Orbán nem a közvélemény-kutatásokról beszélt, amikor azt mondta, 2021-ben az ellenzék vezetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: bojkott és Magyar. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"647410cf-b010-44c5-b3a2-a4db7ac8f70f","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","timestamp":"2025. április. 20. 06:00","title":"Charles Boycott leadja a Tiszára │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","shortLead":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","id":"20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"e2e4791d-c7f2-47b5-b6b6-7f1da7913bbe","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","timestamp":"2025. április. 18. 15:10","title":"Baleset miatt lezárták az M7-es autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","shortLead":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","id":"20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596.jpg","index":0,"item":"e479c3a5-1fac-496b-b619-785be5a8719c","keywords":null,"link":"/sport/20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","timestamp":"2025. április. 18. 17:30","title":"Ezeket a rekordokat tényleg senki nem tudja megdönteni! Legalábbis most még ezt hisszük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. április. 19. 11:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""}]
A Harley legalább olyan erős szimbóluma a szabadságnak, mint a New York-i Szabadság-szobor vagy francia forradalam lengőkeblű hősnője Delacroix festményén. És a szimbólumnál sokkal több: eszköz.
Minden utazótörténet lényege az, hogy hazaérjünk. Odüsszeusz hazautazott. Marco Polo elment, hogy hazatérjen, mint megannyi népmesei hős. A hobbitok szakmai szinten űzik a hazatérést. Itt vannak még azok, akikről Keruac azt mondja, hogy mivel nincsenek sehol otthon ezért mindenütt vannak, ők is hazatérnének szívesen. Közülük valakit erre a sorsa ítélnek, mint az Örök Zsidót vagy a Bolygó Hollandit, mások maguk választják, mint Szindbád a hajós.
Amikor az európai puritánok a Mayflower fedélzetén Amerikába érkeztek, egyszer és mindenkorra eldőlt: az amerikai szabadság mítosz a merész utazótörténetekkel és az otthonteremtés hőskultuszával örök ötvözetben elegyednek. Cooper megírta az atlanti partvidék államainak nyugati határvidékén küzdő telepesek történetét.
Tér mindig akadt, hogy nyugat felé tolják a határokat, hiszen Amerika óriási. Ez az első ország, ahol nem kell úrlevél, hogy mitológiai utazást tegyenek a szerepelők. Míg Odüsszeusznak istenekre és nimfákra volt szüksége, hogy a végtelen kapuján áthajózzon, addig Thelma és Louis a „végtelenbe tekergő” keruaci úton találkoztak az összes különleges teremténnyel.
A tér mellett a másik feltétel, amire szüksége van az utazó nemzetnek a technológia. Az ipari forradalmak mindig adtak új eszközt és márkát: a vadnyugati hősök colttal érkeztek, majd jött a vasút, aztán az aszfalt Forddal, a repülővel…
AP / Franklin Reyes
…és Harley-val. Amerika utazóinak, olyan motorra, abroncsra, ülésre, országútra van szüksége, ami életre kelti a merész hajósok és népmesei rebellis szegénylegények örök élményét.
A Harley-epizód, ami 1901-ben kezdődött és még tart. Millwaukee-ban William Harley és Arthur Davidson, kora húszas éveikben nekiugrottak, hogy összebarkácsolják az első motorizált kerékpárjukat. Az 1903-ban elkészült 116 köbcentiméteres motorral felszerelt masina még gyengének bizonyult, s hiába a két évnyi kemény küzdelem, csalódás helyett – mint az igazi kitartó hódítók – a barátok és az idősebb Davidson testvér, Walter fejlesztettek, fejlesztettek, egészen 1906-ig, amikor megjelent az ikonikus V-Twin motor, 880 köbcentivel. Az ék alakban eltartott ikermotorok már elég erősnek bizonyultak, és felkeltették a rendőrség figyelmét is mint megrendelő.
Alapítók - William A. Davidson, Walter Davidson, Sr., Arthur Davidson and William S. Harley
Wikipedia
Az I. világháborúban, amikor a nemzet már nem csak a saját szabadságért küzdött, hanem a világszabadságért is, az amerikai Pershing és brit Churchill úgy döntöttek, hogy a szenet kerozinra, petróleumra, benzinre és gázolajra cserélik. Rögtön megjelentek a motoros hadosztályok, köztük ezernyi Harley Davidson. A béketárgyalások még le sem záródtak, amikor már 67 országban majdnem 30 000 Harley-t adtak el. Ez a híres Knucklehead korszaka, ma a modellt 100 000 dollárért vehetjük meg.
Ralph Hepburn versenyző 1919-ben Harley-n árt a startvonalhoz
Wikipedia
A II. világháborúban már maga Captain America is Harely Davidsonon döngetett a képregényekben, a valóságban 90 000 katonatársa ölt a nyeregben, 30 000 darabot pedig a Szovjetunió kapott a szövetségesétől. A hírhedt WLA modellben az utolsó betű az „army”, vagyis „hadsereg” szót képviseli. 750 köbcentis motorja ugyan kisebb volt, mint az első V-Twin űrmérete, de nagyobb kapacitású. Apró érdekesség: a modellben a BMW technikai újításai is szerepelnek, például felbukkant egy időre az oldalkocsi is.
A világkonfliktusban lekötött gépek és minden energiakapacitás 1945-ben felszabadult. Hol máshol találhatott volna gazdára, mint a civil utazók körében? Bőven talált közönséget a Harley is. Egyáltalán nem ütközött nehézségbe az értékesítés, hiszen az epikus háborús erőfeszítés csak megerősítette a szabadság ikonikus márkáit.
Peter Fonda az Easy Riderben a western mitológia hősének, Wyatt Earpnek a nevét használja és Captain America motorján száguld. A szabadság nem élhető meg a keleti nagyvárosok felhőkarcolóiban, a nyugati partvidék showbiz pomádévilágában, öltönyben vagy finomkodó New Yorker olvasó értelmiségi körökben, csakis a végtelen 66-os úton, Los Angeles-től New Orleans-ig. Aki itt hasít Harley-val folyamatosan a végtelenben találkozó egyeneseket látja maga előtt.
Easy Rider, Captain America - Fonda Harley-n utazott
Wikipedia
Az 1969-es filmhez 500 dollár értékben 4 rendőrségi Harley-t vásároltak, majd két fekete autószerelő, Dan Haggerty és Tex Hall átalakították őket. A négyből egy tönkrement a végső jelenetben, egy másik múzeumba került, másik kettőt eladtak.
Az olcsó olaj özöne azonban elapadt a hetvenes években és még szűkösebbé vált az 1979-es iráni forradalom idején. Arról nem is beszélve, hogy a japán ipar szégyentelenül elfoglalta a Harley helyét. A márka felügyelői is tehettek erről. 1982-ben David K. Right író Milwaukee-ban járt, hogy személyesen találkozzon az új modellel. A Roadster a leggyönyörűbb motor, amit valaha látott, de egyetlen érintésére az elegáns és vagány vasparipa elvesztette alkatrészeit. Pedig hatalmas elvárásokkal dobták volna piacra, azt remélve, hogy új lendületet adnak a régi márkának. Jobban megalázni a HD szülőhelyét nem is lehetne.
Ugyanebben az évben találkozott szerző egy kereskedővel Daytonaban. „Tavaly 250 Harley-t adtam el és 125 Suzukit. 4 Harley szerelőm van és 1 Suzuki szerelőm. Mégis, mit mond ez a minőségről?” Valóban, a japán alkatrészek pontosak és olcsók voltak. Erre az időre alig maradt valami, amit Amerikában gyártottak volna a Harleyhoz.
És mintha nem lett volna elég a mindez, 1981-ben a Porschénak akartak kiadni a maradék alkatrészek és általában az ipari formatervezést. Ha maradt még lojális vevő, aki ezzel elkergethetőek.
De, mint egy képregényhős, az utolsó pillanatban érkező Vaughn Beals igazgató, és a 80 millió dollárt befektető csoport élén közbelépett. „Javítsd ki vagy hajítsd ki”, adta ki mérnökeinek a parancsot – és ugyanezt az elvet követte személyzeti ügyekben. Az elmúlt években a tervezők és mérnökök körét feltöltötték azok, akik nem motorspecialistaként kerestek munkát. Akik nem látták meg Beals parancsában a lehetőséget, azokat elküldték.
Ez ugyanaz a korszak, amikor Reagen elnökkel az élen felizzott az amerikai úttörő szellem, szemben a japán importtal (magas vámokkal szorították vissza), a közel-keleti energia zsarolással (új olajforrásokkal és forradalmian megváltozott kereskedelmi rendszerrel törték meg). A tőzsdecápák cowboy csizmát húztak és széles karimájú kalapot vettek, Jockey és Bobby Ewing a tévéképernyőn tette Texast naggyá, Piszkos Harry, Starsky és Hutch rendbevágta a bűnözőket. A Harley kedvéért – bár a kapcsolat nem egyértelmű – 45%-os vámtarifát vetettek ki az importmotorokra.
Azóta a Harley, köszöni szépen jól van. Idő közben megvette a Buell nagyrészét és motorokat gyárt a sportolóknak. A legnépszerűbb modellek között a 2010 Dina Wide Glide 15 000 dollárért, a 2002 VRSC V-Rod 17 000 dollárért kapható.