Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kerala üdülőhely, ahol a magyar miniszterelnök a múlt hónapban pihent, bombafenyegetést kapott, állítólag Lengyelországból, de hamar kiderült, hogy csak kamu.","shortLead":"Kerala üdülőhely, ahol a magyar miniszterelnök a múlt hónapban pihent, bombafenyegetést kapott, állítólag...","id":"20250203_Bombafenyegetest-kapott-Orban-indiai-luxusszallodaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8.jpg","index":0,"item":"7a78f291-b5fe-47c0-a652-a068b789e3a0","keywords":null,"link":"/elet/20250203_Bombafenyegetest-kapott-Orban-indiai-luxusszallodaja","timestamp":"2025. február. 03. 21:46","title":"Bombafenyegetést kapott Orbán indiai luxusszállodája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"690ced69-465d-4f3b-bff5-6000d6d091b0","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A radikális üzeneteket ártalmatlannak tűnő, fizikai edzésről és önvédelemről szóló videóknak álcázták.","shortLead":"A radikális üzeneteket ártalmatlannak tűnő, fizikai edzésről és önvédelemről szóló videóknak álcázták.","id":"20250204_spanyolorszag-rendorseg-elfogas-dzsihad-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/690ced69-465d-4f3b-bff5-6000d6d091b0.jpg","index":0,"item":"afa6c807-e7a3-4e07-866b-90f25e653e76","keywords":null,"link":"/elet/20250204_spanyolorszag-rendorseg-elfogas-dzsihad-influenszer","timestamp":"2025. február. 04. 09:31","title":"Dzsihadista propagandát terjesztő influenszereket fogtak el Spanyolországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Liang Venfeng a kínai holdújév alkalmából látogatott el a dél-kínai Kuangtung tartományba, ahol gyerekkorában élt.","shortLead":"Liang Venfeng a kínai holdújév alkalmából látogatott el a dél-kínai Kuangtung tartományba, ahol gyerekkorában élt.","id":"20250203_liang-fenfeng-deepseek-kina-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04.jpg","index":0,"item":"7be9c790-ee21-441b-b3f5-a1f96f16fb9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_liang-fenfeng-deepseek-kina-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 03. 12:03","title":"Hősként ünnepelték szülőföldjén a DeepSeek alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","shortLead":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","id":"20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"9612ba85-13a3-4d42-99eb-518067d3373b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","timestamp":"2025. február. 03. 11:42","title":"Nyolc év alatt másfélszeresére nőtt a tankolásra havonta költött összeg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"129f26b8-f0b2-4fcc-9267-549766b5ca2d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bluetooth helyett UWB: több szempontból is előnyös lehet, ha a Samsung valóban száműzi a hangátvitelben a korosodó Bluetooth-technológiát.","shortLead":"Bluetooth helyett UWB: több szempontból is előnyös lehet, ha a Samsung valóban száműzi a hangátvitelben a korosodó...","id":"20250203_samsung-szabadalom-vezetek-nelkuli-fulhallgatok-bluetooth-helyett-uwb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/129f26b8-f0b2-4fcc-9267-549766b5ca2d.jpg","index":0,"item":"9b3e4b27-7966-48a7-ba80-8396d8110869","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_samsung-szabadalom-vezetek-nelkuli-fulhallgatok-bluetooth-helyett-uwb","timestamp":"2025. február. 03. 17:03","title":"Ez nagyot szólhat: a Samsungtól jöhet az első Bluetooth-mentes vezeték nélküli fülhallgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eac8f48-dccf-49da-be70-a30dae8fc16b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ázsiai ország a meglévő vámtételeken felül 15 százalékos vámot vet ki az amerikai szénre és LNG-re, valamint 10 százalékos vámot az amerikai nyersolajra.","shortLead":"Az ázsiai ország a meglévő vámtételeken felül 15 százalékos vámot vet ki az amerikai szénre és LNG-re, valamint 10...","id":"20250204_egyesult-allamok-donald-trump-kina-vamhaboru-buntetovam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eac8f48-dccf-49da-be70-a30dae8fc16b.jpg","index":0,"item":"4941def5-cc43-4cc7-8964-3b9cbbaa74e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_egyesult-allamok-donald-trump-kina-vamhaboru-buntetovam","timestamp":"2025. február. 04. 07:17","title":"Megjött Kína válaszcsapása Donald Trump büntetővámjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b46758d-5755-4627-93ed-071928e08ad9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az európaiaknak GDP-jük két százalékánál jóval többet kell fektetniük a védelembe.","shortLead":"Az európaiaknak GDP-jük két százalékánál jóval többet kell fektetniük a védelembe.","id":"20250203_NATO-fotitkar-az-europai-vedelem-az-Egyesult-Allamok-nelkul-nem-fog-mukodni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b46758d-5755-4627-93ed-071928e08ad9.jpg","index":0,"item":"b23c1084-9985-4c57-8360-ab86df9f00ed","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_NATO-fotitkar-az-europai-vedelem-az-Egyesult-Allamok-nelkul-nem-fog-mukodni","timestamp":"2025. február. 03. 21:14","title":"NATO-főtitkár: az európai védelem az Egyesült Államok nélkül nem fog működni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8385074-73c0-4454-a9be-dbc0ea0e0bb0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Rendőrséget is kellett hívni.","shortLead":"Rendőrséget is kellett hívni.","id":"20250203_megtamadtak-perintfalvi_ritat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8385074-73c0-4454-a9be-dbc0ea0e0bb0.jpg","index":0,"item":"8dbf2617-2d27-417d-899a-65ccc3843acf","keywords":null,"link":"/elet/20250203_megtamadtak-perintfalvi_ritat","timestamp":"2025. február. 03. 10:44","title":"„Nyomult és fogdosott a mocskos kezével” –zaklatták Perintfalvi Ritát egy éjszakai buszon ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közlekedésben egy-egy eszköz kényelmesebbé tétele akár életet is menthet, ha így a figyelmünket a potencionális veszélyre tudjuk összpontosítani: a tervezőmérnökök, dizájnerek biztonságot célzó megoldásai közt kis apróságoktól az egészen újszerű megközelítésig sok érdekes ötletet találhatunk.
Forgalomelterelő lufik
Kevesen gondolnak arra, hogy egy-egy baleset esetén a forgalomelterelés is újabb veszélyt jelenthet. Ilyenkor minél előbb meg kell oldani, hogy a helyszínt elszeparáljuk a többi autótól, amelyek számára pedig jelezni kell, hogy megváltozott a közlekedés normális rendje. Erre a célra szolgálnak a forgalomelterelő bábuk, amelyek sajnos újabb veszélyt jelenthetnek. Amennyiben gyorsan halad el mellettük egy nagyobb jármű, vagy erős a szél, akkor hajlamosak felborulni. Ekkor az autók elé sodródva hirtelen kormánymozdulatra vagy esetleg vészfékezésre kényszeríti a sofőröket.
Az új megoldással a dizájnerek olyan rendszert fejlesztettek ki, amely nemcsak biztonságosabb a hagyományos bábuknál, de gyorsabban is fel lehet állítani, ami egy-egy baleset idején kritikusan fontos lehet. A Hoyoung Lee által tervezett Air Cone Tape egy olyan hengerre feltekert szalagból áll, amelyen ott sorakoznak egymás után a forgalomterelő bábuk leeresztett állapotban. Ezt a kihelyezés után csak fel kell fújni, amelyről egyébként a szerkezet önmagától gondoskodik, és már megfelelően jeleztük is a sávelhúzásnál a követendő nyomvonalat.
A szerkezet ráadásul sokkal kisebb helyen is elfér, így nincs szükség arra, hogy egy teherautó szállítsa ki a rengeteg jelzőbóját. Helyette elég bedobni a tekercset egy személyautó csomagtartójába, és máris a helyszínre lehet száguldani.
Ha egy autó közvetlen közelébe megy, akkor a tekebábura emlékeztető bóják legfeljebb egy kicsit imbolyognak. Ha pedig valaki rájuk hajt, akkor a legrosszabb, ami megtörténhet, hogy szétdurrannak.
Abroncs defekt nélkül
A gumiipar legközelebbi fejlesztésével megszabadulhatunk a defekttől. A levegő nélküli abroncsoknál ugyanis a gumiba zárt légnyomás szerepét méhsejtszerű hajlékony műanyagrács illetve műanyagküllők veszik át attól függően, melyik cég koncepciói terjedhetnek majd el.
Mind a Bridgestone, mind a Michelin rendelkezik magasabb légnyomást nélkülöző technológiával, amelyet a Bridgestone még azzal is megfejelt, hogy bejelentésük szerint a modelljük teljes egészében újrahasznosítható lesz majd. A Bridgestone a gumiból készült futófelület mellett thermo-műgyantát választotta a rácsszerkezetéhez, míg a franciák a poliuretánból és üveggel erősített műanyagból alkották meg a saját küllőt és rácsot is tartalmazó verziójukat.
Mindkét modellben közös, hogy nem csupán a felnire szerelhető abroncsban gondolkodtak, hanem teljes kerékben. Az azonban nem világos, hogy mi történik akkor, ha a futófelület elkopik, vajon az egész kereket kell majd cserélni, vagy esetleg lehet a szerkezetre tenni külön gumifelületet. A legközelebb azonban várhatóan az amerikai Polaris gyár dobja piacra a fújást nem igénylő kerekeit, és a hadsereg után jövőre már a nagyközönség is vásárolhat a defektekre fittyet hányó abroncsokból.
Székből sisak
A japán Poplife Studio Znug Designnal együttműködve egész más balesetre készülve tervezték meg sisakjukat. Megfigyelték, hogy földrengés idején mindenki igyekszik menedéket találni, és ilyenkor gyakran egy asztal alatt találhatnak csak védelmet. Ha az új japán ülőalkalmatosság elterjed, akkor ebben az esetben az asztal közelében megtalálhatják a dizájnerek székét, amely kettészedve sisakként és nyakvédőként védhet meg az aláhulló törmeléktől.
A mamoris szék hétköznapi használatkor teljesen belesimul egy irodai vagy otthoni környezetbe, és az egyetlen árulkodó jel, egy kis pukli az ülőfelület alatt, de ha bekövetkezne egy természeti katasztrófa, akkor az a kis pukli megmentheti valaki életét.
Minden ujjra jut egy gomb a kezelőtárcsán
A kényelem és a biztonság a vezetésnél szorosan összefügg, amit az új Mazda3 műszerfalának kialakításakor szem előtt tartottak a tervezők. Ha a figyelmünket nem vonja el semmi az útról, és a forgalmi helyzet felméréséről, sokkal jobb esélyeink lehetnek egy váratlan helyzetben.
Az új műszerfal-koncepcióban a fedélzeti rendszerben egy új ember-gép kapcsolódási felület (HMI- human-machine interface) jelenik meg. Az elsődleges információk megfelelő elhelyezésével a vezető elhanyagolható szemmozgással észlelheti és dolgozhatja fel azokat.
A dizájnerek felismerték, hogy a vizuális zavaró tényezők csillapításának kulcsa abban rejlik, hogy a vezető a lehető legrövidebb időre vegye el tekinteték az útról – azaz minél rövidebb ideig tartson az a folyamat, amelyben tekintetük átvándorol a kijelzőre, újrafókuszál, majd értelmezi a keresett információt. A head-up display egy jól leolvasható felületre vetít a műszerfali órák felett. A rendszer magától igazítja a fényerőt a környezeti fényekhez és az információkat 1,5 méterrel a vezető szemének középpontja elé vetíti, amivel minimalizálható az átfókuszálás és a szemmozgás. A megtévesztés elkerülése érdekében egyszerre legfeljebb három információ jelenhet meg a szélvédőre vetített kijelzőn. Mindig a legfontosabb adat van legfelül, szükség szerint cserélődve. Egy biztonsági figyelmeztetés bármilyen adatot felülír, például az addig a főhelyen leolvasható sebességet. A veszély elmúltával a kép visszavált normál állásba.
A Mazda továbbfejlesztette a váltókar mögött található központi forgatható gombot is, hogy az infotainment szolgáltatásokat lepillantás nélkül használhassuk. A tárcsát úgy helyezték el, hogy a vezető a kormányról levéve kezét önkéntelenül is rátaláljon, és természetes tartásban foghassa meg a kezelőszervet, nem változtatva testhelyzetén. Az új tárcsát öt gomb veszi körül. Minden ujjnak egy jut, jól megszabott feladattal: középen a navigációs rendszer, a főmenü, és az audiorendszer, oldalt pedig a kilépés és a kedvencek gombjával.
Légzsák biciklire
A nagyvárosi kerékpározás egyik legveszélyesebb eleme, amikor a kerékpáros és az autós kerül közelebbi kapcsolatba egy ütközésben. Míg a sofőrt védi a kaszni és mindenféle biztonsági berendezés, addig a bringás életét legfeljebb a sisakja mentheti meg. Persze amennyiben felvette azt. A legtöbben ugyanis igencsak macerásnak, kényelmetlennek érezzük a biciklis sisakot, és inkább otthon hagyjuk a polcon.
Ezen a helyzeten kívánt változtatni két fiatal svéd lány Anna Haupt és Terese Alstin tervezőmérnökök, akik kidolgozták az önműködően felfújódó sisak ötletét. Az eredeti terv 2005-ben született, és rá két évvel már meg is nyerték vele egy tervezői díjat, és meg is alapították a cégüket.
A Hövding sisak lényege, hogy egy olyan kényelmesen, a nyakra csatolva hordozható eszköz, ami annyira jól néz ki, hogy az is felveszi, aki a sisakot inkább hanyagolja. A cég töréstesztes videóiból pedig kiderül, hogy a kapucniként felfúvódó erős nylonzsák igen sokféle balesetben képes megvédeni a kerékpáros koponyáját, amikor a szenzorok segítségével érzékeli a vészhelyzetet, és működésbe lép.
A biztonsági eszköz hátránya az eléggé magas, 400 eurós (120 ezer forint) ára, és az a tény, hogy csak egyszer lehet használni. Ha ugyanis a légzsák már egyszer működésbe lépett, nem lehet visszahajtogatni és a patront újratölteni. Bár már jó ideje kapható, vélhetően ezek a tényezők nem igazán segítették az elterjedését. A két ifjú tervező azonban optimista, és arra számít, hogy az elkövetkező tíz évben nem csak a kerékpárosok körében lesz népszerű a találmányuk, de a síelők és a lovasok is rákapnak a dizájnos biztonságra.