szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy életre elfordítjuk az irodalomtól a kamaszokat, ha olyan szövegeket olvastatunk velük, amelyeknek sem a világát, sem a nyelvét nem értik - véli Grecsó Krisztián, s ez a véleménye egybevág sok magyartanáréval. A Nemzeti alaptanterv készítői ugyanakkor ezt nem vették figyelembe.

“Ha az óvodában kérdezték, hogy mit dolgozik, simán rávágtam, hogy hát költő, mire ők, hogy: Akkor már halott?
Hát igen, akkoriban ez nekem is gyanús volt, így mikor kérdezték: És én mi leszek, ha nagy leszek,
mondtam is rögtön, hogy: hát halott.”
(részlet Kemény Zsófi slam poetry-jéből)


„Miért van az, hogy ha meghirdetnek egy slam poetry versenyt, ezrek jelentkeznek rá, köztük olyan kamaszok is, akik az irodalomórákért kicsit sem lelkesednek?” – kérdezi Grecsó Krisztián író az Aegon Művészeti Díj legújabb kisfilmjében, amelyik arra keresi a választ, hogyan lehet izgalmassá tenni az iskolai irodalomtanítást kortárs szövegekkel. Grecsó is egyike azoknak a szerzőknek, akiknek műveiből tancsomag íródott. A legkiválóbb magyartanárok közreműködésével készülő tanítást segítő csomagok egy ingyenesen elérhető online adatbázisba kerülnek.

A 2015-ös díjazott: Péterfy Gergely
Káldy Sára

"A kortárs irodalom út a klasszikusok felé is, kapu, amelyen könnyebben bejuthatunk az irodalom világába” – hangsúlyozza a Magyartanárok Egyesületének elnöke. Arató László korábban ugyanakkor a Nemzeti alaptantervről azt is elmondta, hogy az túlzsúfolt, nem jut idő elmélyedni egyes témákban. Még nagyobb baj, hogy élő szerző gyakorlatilag nincs a tananyagban. „Ha azt akarjuk, hogy a gyerekek a 20., 21. század irodalmát is olvassák, akkor nem lehet, hogy az utolsó szerző olyan típusú, kevéssé újító szerző legyen, mint Szabó Magda. Ezért baj, hogy azon az alapon, hogy még élnek, nem szerepel Nádas Péter, Esterházy Péter, vagy az egyetlen irodalmi Nobel-díjasunk, Kertész Imre.”

Az Aegon Díj mozgóképeket is készíttetett az írókról-költőkről. Szerintük ez szemléletesebbé teszi egy diák számára, hogy a „kedvenc író” nemcsak fekete-fehér, bekeretezett kép lehet az osztályterem falán, hanem hús-vér ember is. Megmutatják neki, ahogy Péterfy például edzőteremben emelget súlyokat, Esterházy kihallgat egy kiabáló kutyasétáltatót, Csaplár budai hegyeken kocsmatársakról mesél, Rakovszky meg nevet, hogy még ma is érdekességszámba megy egy nő, aki író.

A portréfilmek célja, hogy olyan oldaláról mutassa be a legjobb íróinkat, ahogy a tankönyvekből nem lehet őket megismerni. A Kortárs körsvenk című filmsorozat elérhető az Aegon Díj Youtube-csatornáján, így bármelyik középiskolai irodalomórán felhasználható illusztrációként.

„Ugyanabban a világban élünk – ő ír róla, én olvasom” – egy középiskolás diák találó megjegyzése arról, hogy miért szeret kortárs íróktól olvasni. Ő is egy azok közül, akik indulhatnak a „Magamra ismerek” pályázaton, amely középiskolások kortárs irodalmi élményeire kíváncsi. Az aktuális kiírás itt olvasható.

Mint írtuk, a díj mentor-programot is indított a pályakezdő írók számára, a Margó-díj nyertese idén Totth Benedek, Holtverseny című regénye lett.

Totth Benedek
Stiller Ákos
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!