szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Az előbbit többnyire azok választják, akik az otthonosabb, barátságosabb...

Az előbbit többnyire azok választják, akik az otthonosabb, barátságosabb szállásokat kedvelik, és a szobájukat lényegében csak alvásra szeretnék használni. A hotelekbe ezzel szemben a nagyobb komfortra vágyók fészkelik be magukat, akiknek eszük ágában sincs kimozdulni a számukra minden földi jóval szolgáló létesítményekből.

A hivatalos statisztikák arról árulkodnak, hogy a vendégek többsége – ha már egyszer pénzt adott ki egy szobáért – elvárja, hogy cserébe maximális kiszolgálásban részesüljön, amihez jobb eséllyel jut hozzá egy átlagos szállodában, mint egy szokványos panzióban. Bár a 2000-nél is több magyarországi kereskedelmi szálláshely csaknem fele panzió (egészen pontosan 936), és csak az egy harmaduk hotel (761), utóbbiak 6-szor annyi vendéget fogadnak, és 12-szer nagyobb bruttó bevételt termelnek, mint az előbbiek.

Ebben természetesen az is szerepet játszik, hogy 6 szobával már nyugodtan lehet panziót nyitni, egy szálloda viszont még 150 lakóhelyiséggel is kicsinek számít, ám a kapacitás mellett a jobb felszereltség is a hotelek javára dönti el a küzdelmet. Az alábbi táblázatban a KSH legfrissebb adatait láthatják a kétféle vendéglátóhelyre vonatkozóan, de nem a teljes tavalyi évre, csupán 2007 első tíz hónapjára:

 
Panzió
Szálloda
Külföldi vendégek száma
194 000 fő
2 498 000 fő
 
 
1 csillagosban: 21 000 fő
 
 
2 csillagosban: 94 000 fő
 
 
3 csillagosban: 923 000 fő
 
 
4 csillagosban: 1 010 000 fő
 
 
4 csillag fölöttiben: 450 000 fő
Belföldi vendégek száma
577 000 fő
2 083 000 fő
 
 
1 csillagosban: 64 000 fő
 
 
2 csillagosban: 188 000 fő
 
 
3 csillagosban: 1 029 000 fő
 
 
4 csillagosban: 737 000 fő
 
 
4 csillag fölöttiben: 65 000 fő
Vendégek száma összesen
771 000 fő
4 581 000 fő
Bruttó bevétel
8,786 milliárd Ft
104,524 milliárd Ft

 KSH-adatok, 2007. január–október



A vendégek a szálláshely kiválasztásakor általában az ár/érték arányt mérlegelik, s az összehasonlításban többnyire a szállodákat hozzák ki győztesnek. Talán nem alaptalanul, hiszen egy panzió már akkor is megkapja a működési engedélyt, ha egyágyas szobái legalább 8 négyzetméteresek,  valamint reggelit és 24 órás portaszolgálatot biztosít az ott lakóknak, egy hotelnek viszont számtalan más kritériumnak is meg kell felelnie, ha hosszú távú vendéglátásban gondolkodik.

Ami az árat illeti, a kétfajta szálláshelyet meglehetősen nehéz összevetni, de egy első osztályú panzió és egy 3 csillagos szálloda talán ugyanazt a színvonalat képes biztosítani a hozzá betérőknek, így az összehasonlításnak lehet némi alapja. Az előbbi típusban (pécsi létesítmények közt vizsgálódva) 8500 és 11 000 forint között találtunk egy-, illetve kétágyas szobákat, míg utóbbiban 15 000 és 19 000 forintért bukkantunk rá ugyanerre, az árkülönbség tehát meglehetősen szembetűnő, csaknem kétszeres. A szobák felszereltsége közel hasonló (minibár, kábeltévé, számítógépes csatlakozás stb.), ám a szálloda emellett olyan extrákat is kínál, mint a szauna, a masszás, a diétás és vegetáriánus konyha, s más hasonló ínyencségek, ezért nem csoda, hogy az emberek többsége inkább ezt választja, még ha kicsit többe is kerül.

A magyar és külföldi vendégek közt is jelentős eltérések mutatkoznak ízlés tekintetében. A belföldi utazók – bár többségük a 3 csillagos szállodákat választja – nem restellnek a minimális komfortot kínáló 1 csillagos hotelekben sem szobát foglalni, míg a 4 csillagnál többel rendelkező luxushelyeket inkább riadtan elkerülik. A prémium kategória így csak az idegen országokból hozzánk érkezőkben bízhat – s nem is csalódik, hiszen azok valóban igyekeznek a legjobbat választani nálunk.


Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Borbély Zoltán: Felháborító, hogy a Viking nem adott kártérítést

Borbély Zoltán: Felháborító, hogy a Viking nem adott kártérítést

Nemrég újították fel az M0-ás Hárosi Duna-hídját, máris lezárták

Nemrég újították fel az M0-ás Hárosi Duna-hídját, máris lezárták

A viaszbábuk királynőjének elbűvölő és bizarr története

A viaszbábuk királynőjének elbűvölő és bizarr története