Pozitív önmagunk megtalálása a járvány legkeményebb hullámában

Pozitív önmagunk megtalálása a járvány legkeményebb hullámában

Utolsó frissítés:

HVG Extra Pszichológia Szerző:

HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

Az immár több mint egy éve tartó koronavírus-pandémia lassan felőrli mentális tartalékainkat. Hogyan fedezzük fel nem létezőnek tűnő pszichés energiáinkat? Belső Nóra pszichiáter írása.

A koronavírus és mutánsai biológiai szinten több támadásponton gyengítik az emberi szervezetet, ez alól a központi idegrendszer sem kivétel. Ma már látjuk azt is, hogy a gyógyultaknál egyre gyakrabban jelentkezik a poszt-covid állapot, amelynek igen jelentős tünetei a fáradtság, a koncentrációzavar, a szorongás, továbbá bizonyos agyi strukturális változások is (például a vérrögképződés vagy a szürkeállomány elvékonyodása).

Mindemellett pedig stressztűrő képességünket és az alkalmazkodóképességünket jelentősen megterhelik a járványhelyzet különféle hatásai. Így az alábbiak:

Mi kimerültünk, nem így a tüneteink

Rendelje meg online!
©

Elfáradtunk mentálisan. Számos hazai és nemzetközi tanulmány publikált már eredményeket a népesség mentális állapotának romlásáról. A vizsgálatok egybehangzó eredményei azt mutatják, hogy a populációban szinte mindenütt megnőtt az alvászavarok, a szorongás, a depresszió és az evésproblémák aránya, és sokan szenvednek a poszttraumás stressz zavar (PTSD) tüneteitől is. Emellett nőtt az alkoholfogyasztás is, ami előbb-utóbb másodlagos károkat okoz.

A felnőtt lakossághoz képest az iskoláskorú és az ifjú korosztályt további extra „covid terhek” sújtják: többek között az online oktatás nehézségei, a kortársakkal való személyes kapcsolattartás és a szórakozás hiánya, a párkapcsolatok alakulásának nehézségei. Náluk gyakori a szorongás, a pánik, a befelé fordulás és a depresszió kialakulásának a veszélye. Egy februárban megjelent washingtoni tanulmány szerint a szorongásos tünetek előfordulása az életkor előrehaladtával csökken, a 18-24 éves korosztályban megjelenő szorongás aránya majdnem duplája a 65-nél idősebb korosztályénak.

Problémából feladat

Mit lehet tenni? Mivel vértezzük fel magunkat, mi segít most és remélhetőleg hosszabb távon is – hiszen a kutatók úgy tartják, nem ez lesz az utolsó pandémia, amihez alkalmazkodnunk kell. Az aktív pszichés megküzdés aranyszabálya: szembenézni a reális problémával, azt feladattá – feladatokká – minősíteni, és elvégezni a feladatokat.

Itt és most: elfogadni, hogy ez a helyzet, és ezzel kell megbirkóznunk. Fel kell mérnünk a lehetőségeinket és az erőforrásainkat, ezekkel felvértezve erősítenünk kell a mentális immunrendszerünket, a testi egészségünket, a kapcsolatainkat. Egészségügyi szempontból természetesen szükséges a mihamarabbi oltás, amely pszichés szempontból is előnyös.

Az életmód és a viselkedés tekintetében jó módszerek a következők:

Jó dolgok is

Szerencsére itt a tavasz, és lassan ismét nyár lesz, így bízhatunk abban, hogy enyhülés fog következni. Mentálisan úgy tudjuk megőrizni pozitív önmagunkat, ha minden nap tudatosítjuk magunkban, hogy jó dolgok is történnek velünk, és ezeket megpróbáljuk aktívan keresni nap mint nap. A tudatos jelenlét, a pozitív dolgokra való fókuszálás, a szépség keresése és a kellemes beszélgetések mind mind a segítségünkre vannak.

Emellett viszont legyünk nagyvonalúak önmagunkal! Engedjünk meg egy-egy extra alvást, egy kis lustaságot, hiszen a passzív pihenésre is nagy szükség van, nem csak az állandó aktivitásra. A cél az egyensúly megtalálása ezekben a nehéz mindennapokban.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, amelyben a külső-belső szabadsággal foglalkozunk.

Fizessen elő a magazinra, most sokféle kedvezmény várja.

 


 

Hozzászólások