Pluszszabadnapot körömfájdalmakra hivatkozva?
Az angol British Airways (BA) légitársaság vezérigazgatójának az elmúlt héten álmatlan éjszakái voltak a légiutas-kísérőket összefogó szakszervezet (T&GWU) ultimátuma miatt. A vitában egészen hihetetlen érvek is előjöttek.
© AP |
Egy kétnapos sztrájk körülbelül 1300 járatot érint, több százezer utast sújt, és minden napja 15 millió font veszteséget jelent a British Airways-nek.
A munkabeszüntetés oka eredetileg az volt, hogy a BA jelentős leépítést tervezett és felemelte a nyugdíj korhatárt 55-ről 65-re. De a szakszervezet a sztrájk ürügyén minden más, „jelentős belső feszültséget” okozó problémát is a vezetőség orra alá dörgölt.
A két legérdekesebb szál egyike az „elviselhetetlen” belső nyomás a dolgozókon, hogy betegen is munkába járjanak; a másik pedig egy próbálkozás, hogy az úgynevezett „spanyol gyakorlat”-ok egyikét a vezetőség a felügyelete alá vonja. (Ez a kifejezés általában cégek olyan belső szokásaira használatos, ami nem szabályszerű, de szankcionálhatatlan, ezért „elnézendő”).
A meghökkentő és talán a legtanulságosabb az volt az egészben, hogy valószínűleg ez a két ok volt az, amely egységben tartota a 11 ezer dolgozót a BA minden sztrájkbomlasztó próbálkozása ellenére. És végül is megegyezésre juttatta a feleket.
2005-ben a BA 22 napról 12-re csökkentette a kisebb betegségek esetén adható szabadnapokat és a hiányzásokat szigorúan figyelemmel kísérte. Ezt Walsh így indokolta: ”Ezek a betegségek munkaszüneti napok körül, meleg augusztusi napokon és a főbb sportrendezvények időszakában döntik le a dolgozókat a lábukról. Kétség nem fér hozzá, 22 nap felesleges és indokolatlan, sőt még 12 is sok” (Angliában az orvosi igazolás nélkül kivehető szabadnapok száma átlagosan 7 nap).
A szakszervezet nem csak azt követelte, hogy állítsák vissza a 22 napos igazolatlan betegszabadságot, hanem hogy azt terjesszék ki olyan betegségekre is, mint a benőtt lábujjkörmök miatti fájdalom, a herpesz minden formája (intim is), megfázás, rekedtség, eldugult fül, hányás, látható sérülés, operáció, kötőhártya-gyulladás és a repülés alatt elkapott betegségek. Ez utóbbi lényegében minden légi úton terjedő betegség lehet, ugyanis a repülés ideje alatt a gép a már meglévő belső levegőt keringeti a kabintérben.
Emellett a dolgozók szabadnapokat követeltek a családtag, élettárs és rokon halála miatt is. Szinte minden munkába járó emberrel megtörtént már, hogy ezen okok egyikére hivatkozva beteget jelentett. Egyértelmű volt tehát, hogy a betegségek listájának bővítése az ellenőrzés ellehetetlenítését vette célba. A BA dolgozóknak ugyanis részletes magyarázatot kellett adniuk minden egyes hiányzásról, főleg ha ezek száma negyedévenként meghaladta a 10 napot, vagy egyhuzamban több egymást követő napot vett igénybe.
A szigor persze nem indokolatlan, a társaságnak többmilliós veszteséget okoz a „beteg” személyzet pótlása, egyszerre két embernek fizetni ugyanazért a munkáért egyetlen céget sem fakaszt dalra.
A „spanyol gyakorlat”
A British Airways-nél régi szokás, hogy a légiutas-kísérők maguk között felállított szabályok szerint döntik el, ki kezeli a fedélzeten az italt felszolgáló zsúrkocsit, ugyanis a járatonkénti italfogyasztás ellenőrizhetetlen. A készlettel való „gazdálkodás” tehát a beosztott felelőssége. A légitársaság vezetősége kísérletet tett ennek a „privilégiumnak” az intézményesítésére, vagyis ők maguk akarták eldöntetni munkaügyi szempontok szerint (kor, szolgálati idő stb.) a kabinbeosztást. A szakszervezet a sztrájk kapcsán ennek is gátat szabott.
Ezek után nem csoda a felek közötti szembenállás, hiszen két teljesen ellentétes nézet ütközik egymással. A vállalat belső internet fóruma szerint: a légiutas-kísérők túlfizetett, keveset dolgozó primadonnák, csúcskarrierrel, de nem átallnak betegséget mímelni a wimbledoni teniszdöntő napján. Az érintetteknek erről teljesen más a véleményük; szerintük a munkájuk rendkívüli stresszel, hosszú munkaidővel jár, egészségtelen környezetben végzik és ráadásul állandó időátállási problémával (jetlag) küzdenek.
A szakszervezet és a BA többé-kevésbé elérte, amit akart, így a sztrájk elmaradt, ami megmentette a BA-t a többmilliós veszteségtől, de a vállalat hírneve a mélypontra süllyedt.
Krisztina O'Brien