Az autó retikültartóján a hölgyek csak mulattak, majd a termékbemutató egyik résztvevője kibökte: ide éppen csak az aktatáskánkat nem tudjuk fölakasztani. Ezzel a példával illusztrálta nemrég a Süddeutsche Zeitung német napilap, mennyire nehéz eldönteni, kellenek-e női termékek, és ha igen, milyenek legyenek azok. Eltérő véleményeket hallani még olyan, egy autóhoz képest egyszerű terméknél is, mint például a mobiltelefon. A Nokia uniszex telefonokat készít - válaszolta a HVG-nek Simai Anna, a cég magyarországi kommunikációs igazgatója, kifejtve, hogy férfiak is használhatnak első ránézésre nőinek tűnő készülékeket, a nők egy része pedig "nyitott a technológiai csodákkal felszerelt kütyükre".
Új modell. Nőknek szánták © Lancia |
Egy sajátos női vásárlóréteget céloz meg ugyanakkor a Samsung több magyar mobilszolgáltató által is hirdetett, nonfiguratív mintás, fehér, valamint gyöngyház- és mályvaszínű telefonja. Mint a gyártó egyik magyarországi píárfelelőse, Szabó Anita mondta, ezek a készülékek nem butábbak, hanem nőiesek. Erre gondolva építettek a mályvaszínűbe a koreai gyártó feltételezése szerint elsősorban a nőket vonzó olyan funkciókat, mint lépésszámláló, kalóriakalkulátor és bioritmus-nyilvántartó.
Ha létezik női autó, az nem feltétlenül kicsi, gömbölyű és mályvaszínű. Sztárcsevity Andrea, a Volvo Autó Hungária marketingigazgatója szerint az ő modelljeik közül a nők itthon és külföldön egyaránt szeretik az XC90 sportterepjárót. A jóindulatú magyarázat az lehetne, hogy az óvatos nők bizonytalannak érzik magukat a nagyvárosi forgalomban, szabadulni szeretnének attól az élménytől, hogy a férfiak minduntalan bevágnak eléjük. De persze szép számmal akadhatnak nők, akikbe legalább annyi erőfitogtatási vágy, agresszivitás szorult, mint némelyik férfiba. A BMW például azt tapasztalja, hogy modelljei közül Európában a 3-as sorozat kabriójának, a Z4 sportkocsinak és az X3 terepjárónak van a legtöbb női vásárlója.
Sportos, 215 lóerős, kupé formájú az a kísérleti autó, a YCC is, amelynek tervezését a Volvo három évvel ezelőtt női csapatra bízta. Az YCC múzeumi darab maradt ugyan, de Camilla Palmertznek, a fejlesztőcsoport vezetőjének igaza lehet: a modern nő autója minden férfi autója is. Talán úgy tűnhet, mintha a tervezőnők a női vezetőkkel szembeni előítéletekre játszottak volna rá, mindenesetre a hátsó ablakot úgy tervezték, hogy könnyebb legyen parkolni, és ha mégse sikerülne, akkor sincs baj: az egész autót ütközésvédő gumicsík fogja körbe. A hátsó ülések pedig akár a moziszékek, csak akkor csapódnak le, ha utas ül rájuk, különben tele lehet az egész teret pakolni. Ez persze a férfiaknak is praktikus lehet, ahogyan az sem csak a nők kezét kíméli, hogy a projektautón szinte sosem kell felnyitni a motorháztetőt, a szélvédőmosó beöntőnyílása pedig kívül van.
Az Egyesült Államokban az autók 45 százalékát nők vásárolják, Európában egyharmad körüli ez az arány - mondta egy tavalyi interjújában Michael Ganal, a BMW marketingigazgatója. "Női autót" azonban sem férfiak, sem nők nem akarnak - vélte nemrég a hamburgi Der Spiegelnek nyilatkozva Thomas Weber, a Mercedeseket gyártó Daimler fejlesztési igazgatója. Ám mivel a női autóvásárlók aránya egyre nő, a Mercedesek tervezésekor minden típusnál keresik a retikül elhelyezésének optimális módját, vagy a választ arra a korántsem csak női problémára, miképpen oldható meg, hogy a biztonsági öv ne szorítson, és ne gyűrje össze a vasalt ruhát.
Anyák napi meglepetésként hirdette a Bosch az Ixo névre keresztelt akkumulátoros csavarhúzóját, ám ez esetben is kiderült, hogy ami nőiesen praktikus, annak a férfiak is örülnek. Míg a gyártó a hagyományos készülékek egy-egy fajtájából évente 300 ezret tud eladni, ebből a típusból - mert csak 30 dekát nyom - másfél millió fogy. Bonyolultabb a helyzet a kozmetikumok piacán. Egyrészt olyan, korábban tényleg nőiesnek tekintett termékek férfiváltozata is megjelent, mint például a szemránckrém, a barnító bőrápoló vagy a hajfesték, másrészt marketingszakemberek azt tapasztalják, hogy egyre több nő használ férfiaknak szánt kozmetikumokat. Akadnak például, akik túl édeskésnek érzik a virágos, gyümölcsös női illatokat, ezért inkább az általuk tisztábbnak vélt férfikölniket választják. Összeér a nők és férfiak világa a kereskedelemben is. A Der Spiegel legalábbis arra hivatkozik, hogy míg több németországi barkácsáruház kifejezetten nőknek indít gyorstalpaló burkoló-tapétázó vagy falazási tanfolyamokat, addig új modellje bemutatásakor egy mosógépgyár férfiaknak hirdetett mosási továbbképzést.
És végül két "ellenpélda". Az autókban ma már mindennapos légzsákok fejlesztésekor eleinte nem vették figyelembe, hogy a nők többnyire kisebb termetűek - idézte fel egy müncheni kutatóintézet férfi- és nőitermék-fejlesztéssel foglalkozó munkatársa, Martina Schraudner a Süddeutsche Zeitungban. Egy másik példája szerint a telefonautomatás közönségszolgálatok hangfelismerő rendszerei eleinte nem válaszoltak a nőknek, mert fejlesztés közben csak a rendszerint mélyebb férfihangokkal gyakoroltatták őket.