szerző:
life-style.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bigelow a negyedik nő, akit rendezőként Oscar-díjra jelölt az Amerikai Filmakadémia fennállása 82 éve alatt.

Bigelow a negyedik nő, akit rendezőként Oscar-díjra jelölt az Amerikai Filmakadémia fennállása 82 éve alatt. Lina Wertmüller 1976-ban, Jane Campion 1993-ban, Sofia Coppola pedig 2003-ban jutott be a férfiak által uralt mezőnybe. A női filmrendezők Oscar-mellőzöttsége az iparágban uralkodó tendenciát tükrözi - mutatott rá Martha Lauzen, aki a San Diegó-i Egyetemen foglalkozik a nők televíziós és filmes helyzetével.

Történelmet írhat
Creative Commons/Joe Mabel

Lauzen közelmúltban kiadott éves jelentése rávilágított, hogy tavaly az Észak-Amerikában forgalmazott 250 legnagyobb bevételt hozó filmnek csupán hét százalékát rendezte nő, ami az előző évi felméréshez képest két százalékos visszaesést mutatott. Az aránytalanság a filmüzlet olyan más területén is nyilvánvalóan megmutatkozott, mint a forgatókönyvírás. A 250 filmet kilenc százalékban jegyezték szerzőként nők.

Az adatok ellenére a kutató szinte teljes visszautasítással találkozott a filmipar képviselőinél a kérdés felvetésekor. Mint mondta: vezető szakmai folyóiratok szerkesztői éppúgy tagadták a probléma létezését, mint stúdiók vezetői.
   
"Vagy azt mondják, hogy nincs celluloid plafon, vagy felsorolnak négy-öt tekintélyes rendezőt, akik történetesen nők, és rájuk hivatkozva hangsúlyozzák, hogy minden rendben" - számolt be tapasztalatairól Lauzen, aki szerint súlyosan félrevezető az ilyen hozzáállás, hiszen "ha elfogadjuk, hogy nincs probléma, akkor nem keressük a megoldást, ez pedig állandósítja a jelenleg fennálló status quót".
   
A szakértő szerint a női rendezők helyzetén az sem lendíthet sokat, ha Bigelow vasárnap valóban Oscar-történelmet ír. Hiszen könnyen megeshet, hogy a média ezt az eredményt kiforgatva arról kezd cikkezni, hogy végre minden a helyére került, a női rendezők egyenrangúak lettek a férfiakkal. Ez pedig a siker meglehetősen "szerencsétlen" adaptációja lenne.

Bigelow, aki A bombák földjén című filmjéért már elnyerte a hollywoodi rendezőcéh díját - kolléganői közül szintén elsőként -, és a Brit Filmakadémia díjátadóján is átvehette a legjobb rendezésért járó elismerést, a februári londoni BAFTA-ceremónián a filmiparban szerepet játszó nők folyamatos küzdelmeire utalva ezeket mondta: "amennyiben ez reményteli fénysugárnak tekinthető, akkor csodálatos".

A rabló, aki elaludt betörés közben – Az év balfék bűnözői történetei a Duma Aktuálban

A rabló, aki elaludt betörés közben – Az év balfék bűnözői történetei a Duma Aktuálban

Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között

Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között

Leukémiában szenved Basar Asszad elűzött szíriai diktátor felesége

Leukémiában szenved Basar Asszad elűzött szíriai diktátor felesége

Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát

Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát