szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A biciklisávok csupán élénk színű elválasztó vonallal kijelölt közönséges betoncsíkok, New Yorkban mégis hosszú ideig perek, közösségen belüli veszekedések és a kormányzat szerepéről szóló kiélezett viták okozói voltak. Most azonban, hat évvel azután, hogy Michael R. Bloomberg polgármester hozzálátott sokat vitatott, 410 kilométer bicikliút megépítését tartalmazó terve végrehajtásához, kéznyújtásnyira került a sávok nehezen kivívott elfogadása.

Amikor a The New York Times közvélemény-kutatása során megkérdezték tőlük, hogy jó vagy rossz ötletnek tartják-e a biciklisávokat, a New York-iak 66 százaléka azt felelte, hogy jónak. A pártolók minden kerületben többségbe kerültek, és Manhattanben volt a legnagyobb az arányuk. Csupán a lakosok 27 százaléka tartotta rossz ötletnek a biciklisávok kialakítását, 7 százalék pedig nem tudott vagy nem akart válaszolni a kérdésre.

A felmérés eredményei mindenesetre azt mutatják, hogy a nagyváros lakosai hozzászoktak a bulvársajtó dühét gyakran kiváltó és a jövő évi polgármester-választást megelőző kampány egyik fontos témájává előlépett sávokhoz.
     
A lelkesedés azonban egyelőre passzív, mivel a New York-iak többsége egyelőre nem kerékpározik rendszeresen. A felnőttek egyharmada mondta a vizsgálat során, hogy van biciklije, míg csaknem a felük azt, hogy a vele egy háztartásban élők közül senkinek sincs. A kerékpárral rendelkezőknek mintegy a fele válaszolta azt, hogy hetente egyszer vagy többször nyeregbe pattan.

A párizsi mintát követő kölcsönzési hálózat, amely az egyik fő eleme a kétkerekűek használatát ösztönző erőfeszítéseknek, nem keltett túl nagy érdeklődést. A kerékpárkölcsönzés sokak számára még mindig valamiféle rejtélyes dolog: a megkérdezettek 40 százaléka semmit sem hallott a programról, amelynek beindítását nemrég jövő tavaszra halasztották, több mint a felük pedig egyáltalán nem tartotta valószínűnek azt, hogy élni fog a felkínált kölcsönzési lehetőséggel. A jövőre bevezetendő rendszer kezdetben Manhattanre és Brooklyn bizonyos részeire fog korlátozódni, és az előzetes várakozások szerint a manhattaniek más kerületek lakosainál gyakrabban veszik majd igénybe.

Azok a New York-iak, akik szerint a biciklisávok kialakítása jó ötlet, környezeti megfontolásokra, egészségügyi és biztonsági előnyökre hivatkoztak a felmérésben - valamint arra, hogy ezáltal megnő a kerékpározók rendelkezésére álló terület. Az utóbbiak egyszerűen annak örültek, hogy a sávoknak köszönhetően kevesebb biciklis lesz a járdákon.

"A sávok hozzájárulnak ahhoz, hogy létrejöjjön egy tisztább, biztonságosabb, hívogatóbb város, ahol jobb az emberek közti viszony" - fogalmazott egy, a felmérést követő interjú során Barrie Cassileth 73 éves manhattani lakos. "A kerékpározás hozzájárul az egészséghez, jó testmozgás. Csökkenti a gépkocsiktól származó levegőszennyezést és a gépkocsiforgalmat" - fűzte hozzá az egyik kórház integratív orvosi szolgáltatását irányító orvos.
    
A New York-iak kerékpársávokat elutasító egynegyede által hangoztatott leggyakoribb érv az volt, hogy a sávok akadályozzák a járműforgalmat. Néhányan azt is mondták, hogy veszélyes utcai és közlekedési helyzeteket teremtenek.

Gloria Tingue 41 éves brooklyni foglalkozásterapeuta véleménye szerint sok biciklis figyelmen kívül hagyja a közlekedési szabályokat. "Mindenkinek ugyanabba az irányba kellene mennie, és amikor megállunk, nekik is meg kellene állniuk, nem pedig a kocsik között cikázni, mert azzal mindenkit veszélyeztetnek - fejtette ki. - Meggyőződésem, hogy a biciklisávok létesítését nem gondolták át elég alaposan, különösen ami a szűk utcákon lévőket illeti. Tudom, hogy környezetvédelmi szempontból hasznosak, de át kellene gondolni, hogyan lehet úgy létrehozni őket, hogy mindenki egyforma biztonsággal részt vehessen a forgalomban."

Egyes válaszolók a felmérést követő interjúkban felvetették, vajon kötelező lesz-e a kerékpárosoknak a sisakviselés, amit a városi közlekedési hatóság egyelőre ellenez. Mások arról beszéltek, hogy milyen hasznos a testmozgás, amit a kerékpározás jelent. A sávokat nem minden pártolójuk kívánja használja. Cassileth például azt mondta, kétli, hogy biciklire ülne, a tervezett kerékpárkölcsönzés igénybe vételéről már nem is beszélve, de hozzátette, hogy férje, aki aktív kerékpáros, már izgatottan várja a bevezetését. "Persze lehet, hogy egy nap majd magam is kedvet érzek hozzá, hogy kipróbáljam" - tette hozzá nevetve.

Még a föld is megremegett az Oscar-gála estéjén Hollywoodban – szó szerint

Még a föld is megremegett az Oscar-gála estéjén Hollywoodban – szó szerint

Kedden lépnek életbe Trump Kanadát és Mexikót sújtó vámjai, de a mértékük még bizonytalan

Kedden lépnek életbe Trump Kanadát és Mexikót sújtó vámjai, de a mértékük még bizonytalan

Már a kabátokba is beteszik a mesterséges intelligenciát, és ennek több értelme lehet, mint elsőre hangzik

Már a kabátokba is beteszik a mesterséges intelligenciát, és ennek több értelme lehet, mint elsőre hangzik

Erdőtüzek tombolnak az Egyesült Államokban, több államban is kitelepítéseket rendeltek el

Erdőtüzek tombolnak az Egyesült Államokban, több államban is kitelepítéseket rendeltek el