szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar közoktatást nagyfokú egyenlőtlenségek gyengítik. Ordító különbségek az oktatás minőségében, a gyerekek kiválasztásában és a finanszírozásban. A differenciák az úgynevezett „elit-középiskoláknál” is megmutatkoznak, területi megoszlásuk nem követi az intézmények országos eloszlását.

Egy friss kutatás kimutatta, hogy jóval több elitiskola található rosszabb – ha nem is reménytelen helyzetű – térségekben, mint az az összes középiskola területi elhelyezkedéséből következne.

Garami Erika az Educatio folyóiratban közölt vizsgálata idézi Thomas F. Greent, aki szerint ha „túl sokan” végeznek el egy iskolafokozatot, például nálunk a középiskolát, akkor a munkaerőpiac vagy a magasabb oktatási szintre való átlépés szűrője az lesz, hogy ki hova, melyik iskolába járt.

Az elitcsoportok és középosztályok mindenütt igyekeznek megtalálni a gyerekeik érvényesülése szempontjából sikeres oktatási formákat. Ez a magyar középiskolákban az 1990-es évek óta a 6/8 évfolyamos gimnáziumi képzés. A felvételi toplistákat rendre a 6/8 osztályos gimnáziumok vezetik. Az egyetemi és főiskolai hallgatók fele rendre a középiskolák 15–18 százalékából, tehát mintegy 200 intézményből kerül ki. Ezeknek az intézményeknek az egyenlőtlenségét vizsgálta a 2000 és 2007 közötti időszakban Garami Erika oktatáskutató.

A fenntartók szempontjából a leglátványosabb a különbség, hogy míg a megyei-fővárosi középiskolák adják országosan az intézmények egynegyedét, addig az elitiskolák közül csak minden tizedik van ilyen kézben. Ez leginkább azért alakulhatott így, mert törvény kötelezi a megyéket és a fővárost arra, hogy a helyi önkormányzatok által fenntartott intézményeket átvegye. Ezt kihasználva az elmúlt szűk két évtizedben a városok számos gyenge presztízsű, a helyi elitek által nem pártolt, „problémás” intézménytől, elsősorban szakiskoláktól szabadultak meg, amelyek aztán a megyék és a főváros nyakán maradtak.

Alternatív Közgazdasági Gimnázium
© Horváth Szabolcs

A „legjobb 15 százalék” területi elhelyezkedése sem követi az országos átlagot. Míg Közép-Magyarországon található minden harmadik középiskola, addig az elitiskoláknak csak az egyötöde. Viszont a gazdasági–társadalmi szempontból leírt régiók, Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld majd a felét adják a „jobb iskoláknak”, miközben az összes középiskolának csak alig több mint a harmada van Kelet-Magyarországon.

A legtöbb elitiskola (57 százalék) működik 50–250 ezer fős városokban, tehát megyeszékhelyen vagy más megyei jogú városban. Ehhez képest az összes középiskolának csak a 31 százaléka működik efféle településeken.

Érdemes elgondolkodni a többlet okáról. Garami Erika úgy véli, a rosszabb helyzetű térségek nagy erőfeszítéseket tesznek a magasabb nívójú oktatás megteremtése érdekében, és legalább az ott élő „elit” gyerekeinek biztosítani tudják a megfelelő oktatást. Csakhogy az oktatás és az életlehetőségek kapcsolatát a még náluk is rosszabb helyzetű térségekben is felismerték, ám nincs lehetőségük „elitjeik” megtartására. A magasabb színvonalú oktatást biztosító helyeknek már csak azért is nyílik lehetőségük erre, mert „elcsábítják” a még rosszabb helyzetű települések iskolásait. Emiatt aztán miközben a 25 ezer fő alatti településeken található a középiskolák 31 százaléka, addig az elitiskoláknak csak a 12 százaléka. Így működik hazánkban a közoktatás szociáldarwini gyakorlata.

Garami összevetette „a felső 200” elhelyezkedését a kistérségek fejlettségével és az úgynevezett emberi fejlődés indexével (HDI). (Utóbbi a születéskor várható élettartamot, a felnőtt írni-olvasni tudást és az egy főre eső GDP vásárlóerő-paritáson vett értékét összegzi.) A legdrámaibb különbségek a fejlődő és a lemaradó kistérségek között mutatkoznak. Az előbbiekben található az iskolák ötöde és az elitiskolák harmada, az utóbbiakban pedig minden 14. iskola és csak minden 70. elitiskola. Az alacsony HDI-értékű kistérségekben hasonlóan kevés elitiskolát találni, míg a közepeseknél az átlagosnál gyakoribbak az ilyenek.

Amennyire örvendetes, hogy a feltörekvő vagy még le nem szakadó kistérségekben és városokban arányosan több elitiskola működik, éppen annyira aggasztó, hogy a leszakadóknál már alig találni ilyet. Ez is egy újabb szeg e vidékek koporsójába. Nem is akármilyen: százas szeg.

(Educatio, 2009/nyár)

zádori

Több zivatar lehet Magyarországon, és az is kiderült, hogy miért

Több zivatar lehet Magyarországon, és az is kiderült, hogy miért

Putyin szerint bosszú volt az ukrán infrastruktúra rakétázása

Putyin szerint bosszú volt az ukrán infrastruktúra rakétázása

Vogel Evelin: Péter simán ki tudna fizetni a saját pénzéből, amit a Fidesztől kapott éveken át a semmire

Vogel Evelin: Péter simán ki tudna fizetni a saját pénzéből, amit a Fidesztől kapott éveken át a semmire

Magyar Péter az államtitkárnak: Miért kap annyi pénzt Orbán Balázs egyetlen kastély felújítására, mint amennyi az összes gyermekotthon karbantartására jut?

Magyar Péter az államtitkárnak: Miért kap annyi pénzt Orbán Balázs egyetlen kastély felújítására, mint amennyi az összes gyermekotthon karbantartására jut?