Elmaradt a csoda a Forma-1-es Amerikai Nagydíj időmérő edzésén, az összes szabadedzést az élen záró Sebastian Vettel a pole pozíciót is begyűjtötte a vadonatúj austini aszfaltcsíkon.
A Red Bull vb-éllovas címvédőjét csak megszorongatni lehetett, arra is csak egyvalaki volt képest: a McLaren-színekben aratott utolsó sikerére pályázó Lewis Hamilton, aki már a harmadik szabadedzésen is közel tudott kerülni a némethez. A Q3 hajrájában az energiaitalosok fenegyereke előbb 1:35,887-es idővel állt az élre, amelynél a brit mindössze 0,051 másodperccel tudott gyengébbet, így Vettelnek biztos, ami biztos alapon újabb gyors kört kellett futnia: ennek végén 1:35,657-nél állította meg a stoppert, amelyre Hamilton válasza mindössze egyetlen tizeddel volt gyengébb.
Mivel Vettel bajnoki ellenfele, Fernando Alonso csak a 9. helyen zárt az időmérőt, a német karnyújtásra került az újabb címvédéshez: „A legjobb stratégia az, ha lehajtom a fejem és igyekszem minél jobb teljesítményt nyújtani. Elégedett vagyok az eredménnyel, de a pontokat holnap osztják. Láttuk a legutóbbi futamon, hogy milyen gyorsan megváltozhatnak a dolgok és hátulról rajtolva is kínálkozhatnak lehetőséget. Holnap a versenyre összpontosítunk és arra, hogy bebiztosítsuk a konstruktőri vb-címet” – mondta az idei hatodik pole pozícióját begyűjtő pilóta.
Hamiltonnak sikerült kiszorítania az első sorból a másik Red Bullt, a Vettelnél fél másodperccel lassabb Mark Webbert, aki ellen ráadásul vizsgálat indult, mert a Q1 végén nem ment be az FIA mérlegelésére. Mivel a 2. helyről startoló britnek győzelmi esélyei is lehetnek a vasárnapi összecsapáson, szerepe a bajnoki harc alakulásának szempontjából kulcsfontosságú lehet: ha legyőzné Vettelt, azzal sokat segíthetne Alonsónak.
A végjátékot 10 pontnyi hátránnyal kezdő Ferrari-menő egy helyet biztosan előreléphet a rajtrácson, mivel a Lotusszal a 4. helyen záró Romain Grosjeanra váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés vár, azonban a jelek szerint ez inkább hátrány, mint előny: a 8. rajtkocka a pálya piszkosabb oldalán található. Noha helyzete nem a legfényesebb, Alonso szokásához híven igyekezett optimista maradni: „Számítottunk erre” – mondta a hispán, akinek egy vasárnapi Vettel-győzelem esetén legalább a 4. helyen kell végeznie a bajnoki esélyek életben tartásához. „Tudtuk, hogy nehéz dolgounk lesz. Abu Dhabiban is a 7. helyről rajtoltunk, így nagyjából ugyanide vártuk magunkat. Szerencsére a verseny holnap van és a pontokat akkor osztják. Továbbra is úgy gondolom, hogy holnap csökkenteni tudom a hátrányomat Sebhez képest. Tudom, hogy pole-ból rajtol és nagyon erős a tempója, de a verseny hosszú, mi pedig igyekszünk kihasználni a lehetőségeinket.”
Alonso csak a Williams versenyzőjét, Pastor Maldonadót tudta maga mögé utasítani a Q3-ban, míg előttük érdekesen alakultak az eredmények. A szabadedzéseken csapattársához, Grosjeanhoz hasonlóan küszködő Kimi Räikkönen 5. lett a Lotusszal, de a francia rajtbüntetésének köszönhetően a 4. pozícióba léphet előre: a finn klasszisnak Abu Dhabiban éppen ebből a pozícióból indulva sikerült győznie.
Meglepően jól muzsikált Michael Schumacher is: bár a gyakorlásokon a Mercedesnél rendre Nico Rosberg volt a gyorsabb, a német páros fiatalabb tagja – aki az időmérőn kísérleti jelleggel újra a korábbi kipufogó-verzióval autózott - már a Q2-ben kiesett és csak 17. lett, míg az évad végén visszavonuló veterán a 6. időt autózta és a rajtrácson az 5. pozícióba sorakozhat majd fel. Schumi a Ferrari braziljával, Felipe Massával osztozkodhat a harmadik rajtsoron és befért a felső házba a Force India versenyzője, Nico Hülkenberg is, aki a 8. helyen zárt, a 7. helyre lép elő és Alonsóval együtt várja majd a kialvó piros fényeket a negyedik sorból.
Míg Hamilton remekelt, csapattársa, Jenson Button számára rosszul alakult a kvalifikáció: a brit műszaki problémák miatt a Q2-ben búcsúzott és csak a 12. helyet tudta megszerezni. „Sajnos így alakult, de a McLaren komolyan veszi ezt a problémát, mint minden más, megbízhatósági gondot is. Gondoskodni fogunk róla, hogy ez többé ne fordulhasson elő” – mondta a szigetországi sofőr.
Meglepetésre a hátsó régióban, a konstruktőri tabella 10. helyéért dúló csatában a Marussiák Timo Glock vezetésével újfent elkalapálták a Caterhameket, míg a HRT-k megúszták az égést: bár a szabadedzések alapján benne volt a pakliban, hogy a bizonytalan sorsú kiscsapat párosa fennakad a 107 százalékos szabályon, végül Pedro de la Rosának és Narain Karthikeyannak is sikerült megfutni a szintidőt.
Az időmérő edzés végeredménye:
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
1:36.558 |
1:35.796 |
1:35.657 |
20 kör |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:37.058 |
1:36.795 |
1:35.766 |
20 |
3. |
Mark Webber |
Red Bull Racing-Renault |
1:37.215 |
1:36.298 |
1:36.174 |
20 |
4. |
Romain Grosjean* |
Lotus-Renault |
1:37.486 |
1:36.906 |
1:36.587 |
28 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Lotus-Renault |
1:38.051 |
1:37.404 |
1:36.708 |
26 |
6. |
Michael Schumacher |
Mercedes |
1:37.927 |
1:37.102 |
1:36.794 |
22 |
7. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:37.667 |
1:36.549 |
1:36.937 |
24 |
8. |
Nico Hulkenberg |
Force India-Mercedes |
1:37.756 |
1:37.066 |
1:37.141 |
20 |
9. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:37.968 |
1:37.123 |
1:37.300 |
24 |
10. |
Pastor Maldonado |
Williams-Renault |
1:37.537 |
1:37.011 |
1:37.842 |
26 |
11. |
Bruno Senna |
Williams-Renault |
1:37.520 |
1:37.604 |
|
20 |
12. |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:37.565 |
1:37.616 |
|
12 |
13. |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
1:38.104 |
1:37.665 |
|
15 |
14. |
Jean-Eric Vergne |
STR-Ferrari |
1:38.434 |
1:37.879 |
|
17 |
15. |
Sergio Perez |
Sauber-Ferrari |
1:38.500 |
1:38.206 |
|
16 |
16. |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
1:38.418 |
1:38.437 |
|
15 |
17. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:38.862 |
1:38.501 |
|
16 |
18. |
Daniel Ricciardo |
STR-Ferrari |
1:39.114 |
|
|
9 |
19. |
Timo Glock |
Marussia-Cosworth |
1:40.056 |
|
|
12 |
20. |
Charles Pic |
Marussia-Cosworth |
1:40.664 |
|
|
11 |
21. |
Vitaly Petrov |
Caterham-Renault |
1:40.809 |
|
|
7 |
22. |
Heikki Kovalainen |
Caterham-Renault |
1:41.166 |
|
|
7 |
23. |
Pedro de la Rosa |
HRT-Cosworth |
1:42.011 |
|
|
12 |
24. |
Narain Karthikeyan |
HRT-Cosworth |
1:42.740 |
|
|
10 |
|
Q1 107% |
|
1:43.317 |
|
|
|
* Romain Grosjean váltócsere miatt 5 pozíciót veszít a rajtrácson