szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nyilvános bocsánatkérésre kényszerült az AOL internetszolgáltató, miután több százezer felhasználója mintegy 20 millió keresését tett nyilvánossá március és május között. A cég beismerése azonban édeskevés a feldühödött bloggerek és szabadságjogászok szemében, akik megkérdőjelezik a szolgáltató adatbiztonsági gyakorlatát, amely szerintük nagyban növeli a személyes adatokkal való visszaélés veszélyét.

„Kavarodás történt, ami miatt mérgesek és dühösek vagyunk” - áll az AOL közleményében. „Ennek ellenére nem volt személyazonosításra alkalmas adat a keresésekhez társított felhasználókról. Hiba volt, amiért elnézést kérünk.”

A nyilvánosságra került adatok hasonlóak azokhoz, melyek átadására az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma tavaly az internetszolgáltatókat – köztük az AOL-t is – kötelezte. Az AOL akkor panasszal élt és csak úgy egyezett bele a keresett szavak listájának átadására, hogy azokat ne lehessen felhasználókhoz kötni. Mint ismeretes a Google bíróságon támadta meg az Egyesült Államok kormányának követelését és meg is nyerte a pert.

Az AOL által közzétett keresőszavak listáját egy speciális weboldalon publikálták, mely kutatóknak hivatott segíteni, hogy jobban megértsék milyen elvek alapján keresnek a felhasználók a világhálón. Az oldalt végül azután távolították el, hogy azt felfedezték a bloggerek.

Az összesen 439 megabájtos oldalon feltüntetett adatokhoz minden keresett szó mellé egy egyéni azonosító szám társult, mely a felhasználók anonimitását hivatott biztosítani. Adatvédelmi szakértők szerint azonban az azonos azonosítók melletti szavak hozzásegíthetnek a felhasználók személyének kikövetkeztetéséhez.

„Számos adat tartalmazott hitelkártyaszámokat, egészségbiztosítási azonosítókat, neveket és címeket” – avat be a részletekbe a TechCrunch blog szerzője Michael Arrington. „Az emberek mindent beírnak a keresőablakba ami csak eszükbe jut”- teszi hozzá. Számításai szerint a 20 millió felkeresett keresés közül több száz tartalmaz személyes adatokat.

A listát látott bloggerek elmondása szerint a keresések közt olyanok is voltak, melyek arra kíváncsiak hogyan öljük meg hitvesünket, illetve hogyan forgassunk gyermekpornót. Külön veszélyt jelent, hogy a felhasználók gyakran keresnek saját nevükre, mely eleve elvezet az előfizetőhöz.

Az AOL szóvivője Andrew Weinstein szerint mégis kicsi az esély arra, hogy a közzétett adatok alapján visszakövetkeztessenek a keresett szót begépelőre: „sokszor nem is saját nevünkre, hanem például egy barátunkra vagy annak címére vagyunk kiváncsiak”. Az AOL keresőjét 42,7 millió egyéni felhasználó vette igénybe május hónapban, tehát az összes keresés másfél százaléka került nyilvánosságra abból a hónapból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az AOL kikosarazta a Microsoftot és a Google-t választotta

A Google internetes keresőprogram vállalkozása 5 százalékos részesedést szerzett a világ vezető médiavállalkozásának, az amerikai Time Warnernek a birtokában lévő AOL (American Online) cégben, egymilliárd dollárért. Az AOL gyakorlatilag kikosarazta a másik amerikai kérőt, a Microsoftot.