A Nazca-fennsík rajzaihoz hasonló, óriási rénszarvas-ábrázolást találtak Cseljabinszk közelében. A kutató a Zjuratkul nemzeti park területét elemezte a Google műholdfelvételei alapján. Az újonnan felfedezett geoglifa mindenesetre a Moszkovszkij Komszomolec című lap csütörtöki közlése szerint egyelőre nem látogatható.

A perui Nazca-fennsík ismert rajzaihoz hasonló rénszarvas-ábrázolást találtak Cseljabinszk közelében, a Zjuratkul nemzeti park területén, amelyről máris kiderült, hogy a világ legnagyobb és legősibb ilyen rajza. A felfedező Alekszandr Sesztakov helytörténész, aki a környékről a Google műholdja által a világűrből készített felvételeket elemezte. Már meg is járta a helyszínt az első expedíció, egyelőre a helyi intézmények és a kutatók költségére, mert a központi hivatalnokok érdeklődését nemigen keltette fel a szenzációs lelet. Mindenekelőtt egyértelműen kiderül, hogy ez a világon az eddig ismert legnagyobb ilyen ábrázolás: hossza 218 méter, míg a Nazca-fennsíkon látható gyíkrajzé 188, az angliai Uffington melletti fehér lóé mindössze 110 méter.

A felvételen a kutatók szerint egy rénszarvas látható

A tudósok megállapították, hogy a rajz készítése idején a Zjuratkul-teraszon a földréteg vastagsága mindössze 2 centiméter volt, ami a kőkorszak neolit szakaszára jellemző, vagyis a rajz a feltevések szerint az időszámítás előtti VI-II. évezredben készült. Az uffingtoni ló az i.e. X. században, a perui ábrázolások sora időszámításunk kezdete körül jött létre. Az ábrázolást, amelynek vonalai öt méter szélesek, úgy hozták létre, hogy két alacsony, párhuzamos falat építettek egymásra rakott kövekből, s a köztük lévő felszínt kaviccsal és kőtörmelékkel szórták fel.

Az ilyen, úgynevezett geoglifákkal (föld-rajzai) kapcsolatban számos feltételezés látott már napvilágot arról, hogy milyen célt szolgálhattak. Egyes tudósok szerint a motívumok csillagászati naptárt alkotnak, mások szerint nincs csillagászati összefüggés az egyes rajzok elhelyezkedése között. Megint mások a Nazca-fennsíkon meteorológiai naptárt vélnek felfedezni, további kutatók vallási motívumokat látnak bennük, de a rejtély valójában megoldatlan.

Az orosz tudósok úgy vélik, a rénszarvas a rajzot alkotó törzs szent állata, totemje lehetett, de van olyan feltételezés is, hogy a nagy munkával valamely törzs a többiek feletti fölényét, erejét bizonyította. Jelenleg a kutatók írják a jelentéseiket a moszkvai minisztériumnak, hogy a főhatóság elismerje műemléknek, és hogy a jövő évi költségvetésbe tervezzen pénzt a kutatás folytatására. Az újonnan felfedezett geoglifa mindenesetre a Moszkovszkij Komszomolec című lap csütörtöki közlése szerint egyelőre nem látogatható, nem tekinthető meg.

Világháborús lövedékeket fogtak ki egy tóból német gyerekek