Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A tárcavezető 47 millió forintot vett fel a nyereség terhére.","shortLead":"A tárcavezető 47 millió forintot vett fel a nyereség terhére.","id":"20250602_batidai-vadaszkastely-rekordnyereseg-rekordbevetel-lazar-janos-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"4dc423bf-6256-4b4c-bb17-a638cdf0924d","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_batidai-vadaszkastely-rekordnyereseg-rekordbevetel-lazar-janos-osztalek","timestamp":"2025. június. 02. 16:13","title":"Rekordévet zárt tavaly Lázár Jánosék batidai vadászkastélya, de csak a miniszter kapott osztalékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tiborcz István ingatlanos cégének, a BDPST Zrt.-nek a nyeresége csökkent, adót azonban ahogy tavaly, úgy idén sem fizetett.","shortLead":"Tiborcz István ingatlanos cégének, a BDPST Zrt.-nek a nyeresége csökkent, adót azonban ahogy tavaly, úgy idén sem...","id":"20250602_tiborcz-istvan-bdpst-zrt-beszamolo-eredmeny-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e.jpg","index":0,"item":"05f4df1e-fa34-4a6e-86bf-befd6b1db330","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_tiborcz-istvan-bdpst-zrt-beszamolo-eredmeny-profit","timestamp":"2025. június. 02. 20:53","title":"Rossz éve volt a Tiborcz-birodalom ékkövének, „csak” 3,7 milliárd lett a profit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A jobboldali populista jelölt győzelme rossz ómen Lengyelország jövője számára, a jelenlegi kormány intézkedéseit továbbra is blokkolhatja az államfő. ","shortLead":"A jobboldali populista jelölt győzelme rossz ómen Lengyelország jövője számára, a jelenlegi kormány intézkedéseit...","id":"20250602_lengyel-elnokvalasztas-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab.jpg","index":0,"item":"de0d4567-e590-452a-9395-620776607b29","keywords":null,"link":"/360/20250602_lengyel-elnokvalasztas-lapszemle","timestamp":"2025. június. 02. 15:57","title":"Széthúzás, káosz, rombolás – csúnya jövőt jósol a lengyeleknek a nyugati sajtó az elnökválasztás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea820134-0570-4c89-a110-b920cb52e351","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre zsúfoltabb a Föld körüli pálya, ami új kihívások elé állítja a tudományt is. Most kiderült, hogy a naptevékenység is hatással lehet a műholdak élettartamára.","shortLead":"Egyre zsúfoltabb a Föld körüli pálya, ami új kihívások elé állítja a tudományt is. Most kiderült, hogy a naptevékenység...","id":"20250602_spacex-starlink-muholdak-legkorbe-lepes-elettartam-kutatas-nap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea820134-0570-4c89-a110-b920cb52e351.jpg","index":0,"item":"a2a85c4f-8bb6-4412-8d74-de8f960b2f14","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_spacex-starlink-muholdak-legkorbe-lepes-elettartam-kutatas-nap","timestamp":"2025. június. 02. 19:03","title":"Veszélyesek lehetnek Elon Musk aláhulló műholdjai, és ebben a Napnak is szerepe van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ca943c-ce09-4b71-bdee-65e117797d2f","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Jelenleg gyakorlatilag döntetlenre áll a versengés.","shortLead":"Jelenleg gyakorlatilag döntetlenre áll a versengés.","id":"20250601_Lengyel-elnokvalasztas-trzaskowski-nawrocki-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ca943c-ce09-4b71-bdee-65e117797d2f.jpg","index":0,"item":"bdfdd9ca-9c79-4362-bcaa-88ad5fb2dcee","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Lengyel-elnokvalasztas-trzaskowski-nawrocki-allas","timestamp":"2025. június. 01. 22:32","title":"Lengyel elnökválasztás: mindkét jelölt győztesnek hirdette magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga az állam rendszerszintű politikai foglyul ejtése. Ebben a rendszerben sok formális intézményt szándékosan egy konkrét cél elérése érdekében hoztak létre: hogy hatalmas mennyiségekben szivattyúzhassanak ki közforrásokat Orbán szűk köre számára. Szerkesztett részlet Jancsics Dávid A korrupció szociológiája című könyvéből.","shortLead":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga...","id":"20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b.jpg","index":0,"item":"7109be55-bf3c-49fd-8bf6-6ef4a85c0433","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","timestamp":"2025. június. 01. 19:15","title":"A korrupció szociológiája: Így működik a foglyul ejtett magyar állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98914469-8dcb-44b2-9ba9-c24593ec60a7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nyomáscsökkenést észleltek a NASA Psyché űrszondájának üzemanyagrendszerében, de szerencsére az amerikai űrügynökség mérnökei meg tudták oldani a problémát.","shortLead":"Nyomáscsökkenést észleltek a NASA Psyché űrszondájának üzemanyagrendszerében, de szerencsére az amerikai űrügynökség...","id":"20250602_nasa-psyche-urszonda-hiba-nyomascsokkenes-uzemanyagrendszer-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98914469-8dcb-44b2-9ba9-c24593ec60a7.jpg","index":0,"item":"330709a2-3d55-4121-8982-a3352b189b50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_nasa-psyche-urszonda-hiba-nyomascsokkenes-uzemanyagrendszer-javitas","timestamp":"2025. június. 02. 16:03","title":"Bajba került a NASA űrszondája, ami egy olyan aszteroida felé tart, amely mindenkit csúcsgazdaggá tehetne a Földön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megindult a harc a hagyományos rádiózás utolsó bástyájáért
szerző:
Pléh Dániel
Tetszett a cikk?
Elcsépelt mondás, de igaz: az internet mindent megváltoztat. Egyes területeket jobban, másokat kevésbé. Az autós audiofogyasztás eddig alapvetően érintetlen maradt, de egyre több jel utal arra – köztük az Apple hétfői bejelentése –, hogy mindez már nem sokáig marad így.
A nappaliban álló gramofon, majd CD-lejátszó mellett az ötvenes évek óta hódító autórádiók, valamint a Walkman 80-as évekbeli megjelenésével már gyakorlatilag életünk minden pillanatában velünk lehetett a zene.
Közhely, de ettől nem kevésbé igaz: az internet elterjedésével drasztikusan átalakultak zenefogyasztási szokásaink is, és ez először a nappaliban, a számítógépünk, majd pedig az okostelefonok révén gyakorlatilag mindenhol.
Érdekes módon ugyanakkor az autó és vele együtt a hagyományos FM rádiózás nagyon sokáig tulajdonképpen érintetlen tudott maradni. A múlt idő azonban több, mint jogos, egyértelmű ugyanis, hogy az internet által okozott változások az autóban való zenehallgatást is elérték.
Máshonnan szól
SXC
Az autó is a neten lóg
A Connected Car, mint technológia terminus több mint 1 éve foglakoztatta a tartalomipar és az autóipar képviselőit. Maga a technológiai megoldás egyelőre több lehetséges irányvonalat is magában foglal. Az egyik részeként az autók, egyfajta modemként saját maguk kapcsolódnak fel az internetre, és kezelőpultjuk egyben a fontosabb az utazást segítő, kényelmesebbé tevő felületté válik. A másik, elsősorban a már autós rendszereket is autóikba szerelő autógyártók által képviselt irányvonal pedig az okostelefonokat csatlakoztatja az autó rendszerekhez. Végül, de nem utolsó sorban az Apple, a maga szemtelen módján, saját maga szeretne egyfajta az autós-operációs rendszer szolgáltatóként belépni erre a piacra, az iOS in the Car segítségével. A sort nem a hétfőn indult fejlesztői konferenciáján több, fontos bejelentést tevő Apple kezdte.
iOS in the Car
Az autós audió piacra elsőként az on demand rádiók (például a Pandora) kezdtek belépni, hiszen számukra, amelyek amúgy is a hatalmas, közel 14 milliárd dolláros rádiós hirdetési piac pénzeiért küzdöttek, küzdenek a hagyományos, földi sugárzású rádióadókkal, és kiemelt fontosságú, hogy hallgatói bázisukat szélesítsék. Márpedig a rádióhallgatás legfontosabb színtere továbbra is az autó.
Félintelligens megoldások
A streaming szolgáltatók – mint a Deezer vagy éppen a Spotify – ugyan nem a hirdetési pénzek érdekében, de ugyancsak egyre határozottabban jelennek meg az autós zenehallgatási lehetőségek között. Céljuk egyértelmű: a mindig, mindenhol való zenehallgatás lehetőségét (ami a streaming szolgáltatások lényege) az autókban is meg kell teremteni. Ennek érdekében kötött megállapodást a Magyarországon is elérhető Deezer a BMW-el, a Spotify pedig a Volvóval. Mindkét streaming szolgáltató, valamint a Pandora esetében is csak arról van ugyanakkor szó, hogy az okostelefonra telepített alkalmazás képes kommunikálni az autó intelligens vezérlőrendszerével.
A rádiós piac akkor is hatalmas változások előtt állna, hogyha csupán az okostelefonokon, illetve számítógépeken igénybe vehető szolgáltatásokkal kellene megküzdenie. A rádiós piac meghódítása több szempontból is kulcsfontosságú terület lehet a streaming és az on-demand rádiók számára. Egyrészt azért, mert a felmérések egyetértenek abban, hogy az új zenei tartalmak megismerésének még mindig az AM/FM rádiók a legfontosabb forrásai. Az pedig, hogy hol és milyen formában ismerjük meg az új zenei tartalmakat, jelentős mértékben befolyásolja azt, hol költjük el a zenére szánt pénzünket, illetve hol töltjük el a zenehallgatással töltött időt.
Az autó ebből a szempontból pedig kiemelt fontosságú terület, ugyanis eddig a hagyományos rádióadók felségterülete volt. Az autóban lezajló médiafogyasztás 84 százaléka továbbra is az AM/FM rádiók adják, messze-messze megelőzve az iPod-okat, mp3 lejátszókat vagy éppen az internet alapú rádiókat. A hagyományos rádiók illetve az autós cd lejátszók kiszorulásához arra lesz szükség, hogy megjelenjenek – a ma még gyerekcipőben járó – intelligens autós irányító rendszerek.
Azon mobiltulajdonosok aránya, akik hallgattak már az autóban zenét valamilyen streaming szolgáltatással (USA)
Arbitron - Edison Research
Ezek előretörése révén kezd majd el igazán változni az, ahogyan az audio tartalmakat az autóban fogyasztjuk, ami maga után vonja majd az online rádiók, illetve a streaming szolgáltatások előretörését.
A folyamatot leginkább az vagy azok a gyártók és szolgáltatók kontrollálhatják majd, amelyek magukat az intelligens, a webre kapcsolódni tudó autó operációs rendszereket szállítják. A zene tehát csak az egyik és talán nem is a legfontosabb oka annak, hogy az Apple erre a piacra is megpróbál belépni. Ne lepődjünk meg, hogy hamarosan szinte minden, mobil operációs rendszert és ökoszisztémát építő vállalat ( Google, Maazon, Microsoft) megpróbál megjelenni ezen a piacon is.