Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbc7564d-d811-423b-9192-7cbf492ac68d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az osztálytársak kedd reggel iskolába indultak, de nem érkeztek meg oda.","shortLead":"Az osztálytársak kedd reggel iskolába indultak, de nem érkeztek meg oda.","id":"20250603_rendorseg-eger-eltunes-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc7564d-d811-423b-9192-7cbf492ac68d.jpg","index":0,"item":"8b334b2c-06a8-4912-9e22-b6a2d93e2f07","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_rendorseg-eger-eltunes-kereses","timestamp":"2025. június. 03. 20:16","title":"Eltűnt két tizenéves fiú Egerben, a vasútállomáson látták őket utoljára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab5a6c5f-59e2-42cc-8db8-bc3b09aa84f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Folyamatosan zajlik a híd felújítása. ","shortLead":"Folyamatosan zajlik a híd felújítása. ","id":"20250603_Megsem-zarjak-le-egy-honapra-az-M8-as-Duna-hidjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab5a6c5f-59e2-42cc-8db8-bc3b09aa84f7.jpg","index":0,"item":"3fcd944c-01ac-463b-a8a6-541f564d5117","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_Megsem-zarjak-le-egy-honapra-az-M8-as-Duna-hidjat","timestamp":"2025. június. 03. 08:03","title":"Mégsem zárják le egy hónapra teljesen az M8-as Duna-hídját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19065335-5377-4fde-a66c-20fce23efb62","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Metropol a hajléktalan emberek megszégyenítése után újabb célpontokat talált. ","shortLead":"A Metropol a hajléktalan emberek megszégyenítése után újabb célpontokat talált. ","id":"20250604_metropol-hajlektalan-emberek-propaganda-kormany-budapest-nok-mediaworks","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19065335-5377-4fde-a66c-20fce23efb62.jpg","index":0,"item":"618a8afb-3816-45f7-9dea-f4ead009c1d7","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_metropol-hajlektalan-emberek-propaganda-kormany-budapest-nok-mediaworks","timestamp":"2025. június. 04. 10:49","title":"A kormánypropaganda arra biztatja olvasóit, hogy fotózzanak az utcán rövid szoknyás nőket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2c22134-f04e-4ec9-9871-a8201c7d2efc","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"kkv","description":"Matolcsy Ádámmal együtt sír, együtt nevet társtulajdonosként az MBH Bank a Magyar Strat-Alfa nevű, tavaly 2,4 milliárdos mínuszt összehozó vállalatban.","shortLead":"Matolcsy Ádámmal együtt sír, együtt nevet társtulajdonosként az MBH Bank a Magyar Strat-Alfa nevű, tavaly 2,4...","id":"20250603_mbh-mnb-matolcsy-adam-veszteseg-beszamolo-magyar-strat-alfa-gtc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2c22134-f04e-4ec9-9871-a8201c7d2efc.jpg","index":0,"item":"c31b1c46-2125-4519-b74a-9cbb129a3751","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_mbh-mnb-matolcsy-adam-veszteseg-beszamolo-magyar-strat-alfa-gtc","timestamp":"2025. június. 04. 06:00","title":"Kiderült a trükk, hogyan nőtt a kis Matolcsy veszteséges központi cégének értéke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar vasúttársaság vezérigazgatója szerint mindez 10 millió forintba került. ","shortLead":"A magyar vasúttársaság vezérigazgatója szerint mindez 10 millió forintba került. ","id":"20250604_mav-keses-visszaterites-vezerigazgato-hegyi-zsolt-vonat-busz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1.jpg","index":0,"item":"8eb00745-fd83-45c2-b786-f1acc99f6205","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_mav-keses-visszaterites-vezerigazgato-hegyi-zsolt-vonat-busz","timestamp":"2025. június. 04. 17:17","title":"Három nap alatt közel tízezer vonatjegy felét fizette vissza a MÁV a késések miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hosszabb távon a magánvevők is jól járhatnak. ","shortLead":"Hosszabb távon a magánvevők is jól járhatnak. ","id":"20250604_adojovairassal-porgetnek-fel-a-nemet-elektromosauto-piacot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"c58b6f1c-326a-4d4a-8644-132ca22cd266","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_adojovairassal-porgetnek-fel-a-nemet-elektromosauto-piacot","timestamp":"2025. június. 04. 08:22","title":"Villanyautó-boom készül Németországban – 75 százalékos jóváírást kapnának a cégek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e7206b0-ea3f-462d-a8ad-8acbee694c79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Magyarországon is megtelepedő, elektromos autókat gyártó cég olyan durva árháborúba kezdett, aminek nagyon rossz vége is lehet.","shortLead":"A Magyarországon is megtelepedő, elektromos autókat gyártó cég olyan durva árháborúba kezdett, aminek nagyon rossz vége...","id":"20250603_A-kinai-ingatlanpiachoz-hasonlo-lufit-fuj-eppen-a-BYD-a-hazai-versenytarsak-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e7206b0-ea3f-462d-a8ad-8acbee694c79.jpg","index":0,"item":"f11d5c5e-fbb5-45dc-aefb-2ea7ac43ffdf","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_A-kinai-ingatlanpiachoz-hasonlo-lufit-fuj-eppen-a-BYD-a-hazai-versenytarsak-szerint","timestamp":"2025. június. 03. 15:14","title":"A kínai ingatlanpiachoz hasonló lufit fúj éppen a BYD a hazai versenytársak szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Azután, hogy a szövetség közgyűlése a golfklubot működtető társaság igazgatósági elnökét választotta elnökévé.","shortLead":"Azután, hogy a szövetség közgyűlése a golfklubot működtető társaság igazgatósági elnökét választotta elnökévé.","id":"20250603_magyar-golf-szovetseg-tisztujitas-tiborcz-istvan-meszaros-lorinc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a.jpg","index":0,"item":"99f9e231-8492-41f0-99be-e1af1a16a7ed","keywords":null,"link":"/sport/20250603_magyar-golf-szovetseg-tisztujitas-tiborcz-istvan-meszaros-lorinc","timestamp":"2025. június. 03. 16:14","title":"Tiborcz és Mészáros alcsútdobozi golfklubjába költöztetik a Magyar Golf Szövetséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megindult a harc a hagyományos rádiózás utolsó bástyájáért
szerző:
Pléh Dániel
Tetszett a cikk?
Elcsépelt mondás, de igaz: az internet mindent megváltoztat. Egyes területeket jobban, másokat kevésbé. Az autós audiofogyasztás eddig alapvetően érintetlen maradt, de egyre több jel utal arra – köztük az Apple hétfői bejelentése –, hogy mindez már nem sokáig marad így.
A nappaliban álló gramofon, majd CD-lejátszó mellett az ötvenes évek óta hódító autórádiók, valamint a Walkman 80-as évekbeli megjelenésével már gyakorlatilag életünk minden pillanatában velünk lehetett a zene.
Közhely, de ettől nem kevésbé igaz: az internet elterjedésével drasztikusan átalakultak zenefogyasztási szokásaink is, és ez először a nappaliban, a számítógépünk, majd pedig az okostelefonok révén gyakorlatilag mindenhol.
Érdekes módon ugyanakkor az autó és vele együtt a hagyományos FM rádiózás nagyon sokáig tulajdonképpen érintetlen tudott maradni. A múlt idő azonban több, mint jogos, egyértelmű ugyanis, hogy az internet által okozott változások az autóban való zenehallgatást is elérték.
Máshonnan szól
SXC
Az autó is a neten lóg
A Connected Car, mint technológia terminus több mint 1 éve foglakoztatta a tartalomipar és az autóipar képviselőit. Maga a technológiai megoldás egyelőre több lehetséges irányvonalat is magában foglal. Az egyik részeként az autók, egyfajta modemként saját maguk kapcsolódnak fel az internetre, és kezelőpultjuk egyben a fontosabb az utazást segítő, kényelmesebbé tevő felületté válik. A másik, elsősorban a már autós rendszereket is autóikba szerelő autógyártók által képviselt irányvonal pedig az okostelefonokat csatlakoztatja az autó rendszerekhez. Végül, de nem utolsó sorban az Apple, a maga szemtelen módján, saját maga szeretne egyfajta az autós-operációs rendszer szolgáltatóként belépni erre a piacra, az iOS in the Car segítségével. A sort nem a hétfőn indult fejlesztői konferenciáján több, fontos bejelentést tevő Apple kezdte.
iOS in the Car
Az autós audió piacra elsőként az on demand rádiók (például a Pandora) kezdtek belépni, hiszen számukra, amelyek amúgy is a hatalmas, közel 14 milliárd dolláros rádiós hirdetési piac pénzeiért küzdöttek, küzdenek a hagyományos, földi sugárzású rádióadókkal, és kiemelt fontosságú, hogy hallgatói bázisukat szélesítsék. Márpedig a rádióhallgatás legfontosabb színtere továbbra is az autó.
Félintelligens megoldások
A streaming szolgáltatók – mint a Deezer vagy éppen a Spotify – ugyan nem a hirdetési pénzek érdekében, de ugyancsak egyre határozottabban jelennek meg az autós zenehallgatási lehetőségek között. Céljuk egyértelmű: a mindig, mindenhol való zenehallgatás lehetőségét (ami a streaming szolgáltatások lényege) az autókban is meg kell teremteni. Ennek érdekében kötött megállapodást a Magyarországon is elérhető Deezer a BMW-el, a Spotify pedig a Volvóval. Mindkét streaming szolgáltató, valamint a Pandora esetében is csak arról van ugyanakkor szó, hogy az okostelefonra telepített alkalmazás képes kommunikálni az autó intelligens vezérlőrendszerével.
A rádiós piac akkor is hatalmas változások előtt állna, hogyha csupán az okostelefonokon, illetve számítógépeken igénybe vehető szolgáltatásokkal kellene megküzdenie. A rádiós piac meghódítása több szempontból is kulcsfontosságú terület lehet a streaming és az on-demand rádiók számára. Egyrészt azért, mert a felmérések egyetértenek abban, hogy az új zenei tartalmak megismerésének még mindig az AM/FM rádiók a legfontosabb forrásai. Az pedig, hogy hol és milyen formában ismerjük meg az új zenei tartalmakat, jelentős mértékben befolyásolja azt, hol költjük el a zenére szánt pénzünket, illetve hol töltjük el a zenehallgatással töltött időt.
Az autó ebből a szempontból pedig kiemelt fontosságú terület, ugyanis eddig a hagyományos rádióadók felségterülete volt. Az autóban lezajló médiafogyasztás 84 százaléka továbbra is az AM/FM rádiók adják, messze-messze megelőzve az iPod-okat, mp3 lejátszókat vagy éppen az internet alapú rádiókat. A hagyományos rádiók illetve az autós cd lejátszók kiszorulásához arra lesz szükség, hogy megjelenjenek – a ma még gyerekcipőben járó – intelligens autós irányító rendszerek.
Azon mobiltulajdonosok aránya, akik hallgattak már az autóban zenét valamilyen streaming szolgáltatással (USA)
Arbitron - Edison Research
Ezek előretörése révén kezd majd el igazán változni az, ahogyan az audio tartalmakat az autóban fogyasztjuk, ami maga után vonja majd az online rádiók, illetve a streaming szolgáltatások előretörését.
A folyamatot leginkább az vagy azok a gyártók és szolgáltatók kontrollálhatják majd, amelyek magukat az intelligens, a webre kapcsolódni tudó autó operációs rendszereket szállítják. A zene tehát csak az egyik és talán nem is a legfontosabb oka annak, hogy az Apple erre a piacra is megpróbál belépni. Ne lepődjünk meg, hogy hamarosan szinte minden, mobil operációs rendszert és ökoszisztémát építő vállalat ( Google, Maazon, Microsoft) megpróbál megjelenni ezen a piacon is.