hvg.hu

Az asztrofizikusok jelenleg is azon dolgoznak, hogy nyolc teleszkóp adatit dolgozzák fel, majd ezeket egyesítve – a jelenleg látható sok grafika után – megalkossák emberiség történetének első, fekete lyukról készített fényképét.

Az utóbbi években igazán nem panaszkodhatunk a tudományos szenzációkat illetően, szerencsére bőven kijutott belőlük. Elég csak a Higgs-bozon felfedezésére, a gravitációs hullámok észlelésére vagy a 130 millió évvel ezelőtt történt kozmikus esemény megfigyelésére gondolni. És úgy tűnik, már az idei évre is lesz egy nagy dobásuk.

A Futurism beszámolója szerint az aszrofizikusoknak köszönhetően az emberiség történetében először készülhet el egy valódi fénykép egy fekete lyukról. A fekete lyukak létezését már Albert Einstein is megjósolta a relativitáselméletében, ám tulajdonságuk miatt (olyan erős gravitációs mezővel rendelkeznek, hogy a fény sem tud belőle kiszabadulni) eddig soha nem láthattuk őket. A kutatók az elmúlt hónapokban (és még most is) az Eseményhorizont Teleszkóp (Event Horizon Telescope, EHT) nevű rendszer által gyűjtött adatokat dolgozták/dolgozzák fel, melynek eredményeként egy fekete lyukat láthatunk majd.

Az EHT valójában egy rendszer, ami a világ számos pontján lévő rádióteleszkópok rendszeréből áll. A hálózatot még 2017 áprilisában próbálták ki, amitől azt remélik, az eseményhorizont mögé is beláthatnak vele. Az eszközöket ekkora a Tejútrendszer közepén található Sagittarius A* nevű fekete lyuk felé irányították. A Nap tömegénél nagyjából 4 milliószor nehezebb objektum a felelős a galaxisunk forgásáért.

Ilyen hálózatot alkot az EHT.

Az adatokat begyűjteni nem volt egyszerű feladat, ugyanis első lépésként egy rendkívül nagy és pontos közelítésre volt szükség: nagyjából olyanra, mintha Los Angelesben álló golflabdán lévő lyukakat akarnánk megszámolni New Yorkból. Ezután a Tejútrendszerben lévő gázokon, valamint a fekete lyuk környékén lévő gázokon is túl kellett látni.

Az EHT nyolc teleszkópja közül a Déli-sarkon találhatóból csak most tudták kinyerni az információkat a Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai, így csak most fogják tudni összerakni a képet.

A szakemberek szerint ugyanakkor a fotó nemcsak a fekete lyuk megpillantásáért lesz óriási jelentőségű, hanem azért is, mert mindez teljesen új felfedezésekhez vezethet a világegyetmet illetően. Mivel a galaxisok és a közepükön lévő szupermasszív fekete lyukak együtt fejlődtek, így tanulmányozása segíthet jobban megérteni az univerzumot.

Vajon így néz majd ki?

Mindemellett arra is választ adna, hogy helyes volt-e Einstein korábbi feltételezése a fekete lyukakat illetően, illetve hogyan növekednek, és hogyan nyelik el a beléjük kerülő anyagot.

A beszámoló szerint a tudósok a jövőben további képeket akarnak majd készíteni, hogy tanulmányozni tudják a fekete lyukakat. Hogy pontosan mikorra lesz kész az első fotó, arról egyelőre csak annyit mondtak el: valamikor 2018-ban.