Japán rizsgombócra emlékeztető aszteroidáról küld képeket a Hajabusza-2 japán űrszonda.

A Hajabusza-2-t 2014-ben indították útnak, hogy tanulmányozza a Ryugu nevű kisbolygót és vigyen róla kőzet- és talajmintát a Földre. Jelenleg mintegy 215 kilométerre van az aszteroidától, várhatóan június 27-én érkezik meg a felszínére.

A Hajabusza-2 kamerája már képes kivenni a Ryugu (hivatalos nevén 1999 JU3) alakját, amely a japán kutatók szerint legalábbis a japán dango rizsgombócra hasonlít. Közelebbről láthatóvá válik, hogy az égitestet horpadások és kráterek borítják. Az aszteroida keringési pályája retrográd, vagyis ellenkező irányba forog, mint a Nap és a Föld.

Június 27-e körül a szonda 20 kilométerre közelíti meg az aszteroidát. A japán űrkutatási hivatal (JAXA) ezt követően másfél éven át vizsgálja az objektumot.

A hűtőszekrény nagyságú Hajabusza-2 több kisebb robotot, köztük a Minerva-2 nevű robotvezérlésű járművet és az Európai Űrügynökség Rosetta űrszondája Philae nevű egységének megfelelő Mascot nevű leszállóegységet bocsát az aszteroidára, ezek tanulmányozzák majd a nagyjából egy kilométer átmérőjű kisbolygó felszínét. A Hajabusza-2 egy becsapódó egység segítségével több méter átmérőjű krátert váj a kisbolygó felszínébe, majd összegyűjti a kráterben lévő, felszín alatti anyagokat. A mintákat a Földre visszatérő kapszulában tárolja. A tudósok feltételezik, hogy a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése óta az aszteroida nem sokat változott.

A misszió a tervek szerint 2019 decemberében zárul, amikor a Hajabusza-2 elhagyja a Ryugut, és várhatóan 2020-ban landol a Földön az összegyűjtött mintákkal együtt.

Kamu államtitkárral találkozott a Képviselői Irodaházban, így csaltak ki 23 millió forintot egy vállalkozótól